Vi är i stånd med att försöka få en fin trädgård. Vi har fyra hundar, inte så att någon av dom gräver men det sliter såklart på gräsmattan. Vi kommer göra en omstart när det gäller gräsmattan som innebär att att vi kommer fräsa upp det lilla som är kvar och in med , gödsel och sand och ovanpå det antingen sår vi eller rullar ut nytt.
Det vi hoppas på är att få inspiration när det gäller vänster sida på bifogat foto.
Trädgård med häckar, hundar, terass, odlingskärl och utomhusmöbler. Grå himmel och träd utan löv i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Alla hundar använder ca 80 cm innanför häcken för att ta sig ut och in från trädgården. Det glr att det alltid vara är jord längs med häcken och vi vet inte vad vi ska ha istället för gräs. vi har funderat på tex Sjösten närmast häcken, rabattkant och en rad med någon marksten och därefter gräs. Eventuellt flyttar vi då bara deras gångstråk 80 cm in men kanske gräsmattan är starkare där med mer sol och mer näring en bit från häcken och klarar sig bättre?
Ett annat alternativ vi funderar på är tryckimpregnerat trä som fyller ut denna döda del av gräsmattan. Men det ser felplacerat ut du det inte blir en naturlig gång så nära häcken.
Undrar därför om någon gjort något liknande eller kan ge lite inspiration och tips på vad vi skulle kunna göra med denna remsan.
Som de flesta andra vill man göra det ekonomiskt men det är inte prio ett när det gäller just detta då vi bara har ca 100 kvm gräs och som det är nu försvinner 10% till denna remsan plus att det ser för jäkligt ut. Vi har sått och gödslat osv men det går verkligen inte att få till något gräs där så det måste ersättas med något annat.

Jag har i min trädgård periodvis haft två kraftfulla jyckar, numera bara en. Jag har satt många häckar vilket innebär att jyckarna kutar mellan dessa och häckarna inspirerar både jyckar (och småbarn) och då blir inte slitaget så märkbart. Mitt i gräsmattan har jag rondeller av buxbom och inne i rondellerna finns blommor som alltså är skyddade. Lite jyckefostran krävs naturligtvis men det har inte varit något problem. Ett buskage av bambu är mycket tålig hundväxt och lockande. Längs bokhäckarna är marken nertrampad men det är också en fördel: inget ogräs;). När jag haft hundbesök som inte respekterat de låga buxbomsrondellerna har jag provisoriskt satt fårstängsel och det är både billigt och effektivt. En plätt på ca 50 kvm är ren gräsmatta men eftersom det finns så många olika passager verkar den inte slitas så mycket.

Men jag har i viss mån inrättat trädgården för hund och har också fördelen att jycken kan kuta runt huset.

Redigerat:
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.