Hej

Dags att börja spåna på hur köket ska bli. Utrymme har vi förhållandevis gott om, men det är upphugget med fönster, dörrar och mer fönster överallt. Får inte till "början" grunden som jag sedan kan arbeta vidare på...

Är ute efter ett lätt industriellt kök, tåligt och rejält (småbarn o djur) Är allergisk mot furu, läskiga vågiga lister överallt och rödvita gardiner. Men vill heller inte ha ett högblankt vitt el svart kök som inte går att arbeta och vistas i. Kan tänka att jag hamnar på psyket om jag ska torka bort fingeravtryck på skåpsluckorna hela dagarna :-S

Vill ha ett "one of a kind" kök -kan mycket väl tänka mig att köpa begagnar/utställningskök o komplettera upp med unika skivor/diskbänk/spiskåpa av det lite extravagantare slaget. Gärna en neutral bas som lätt går att ändra med ens nycker kring färg o form. Vill ha induktionshäll, inte gas.

What else... Hmm.. idag sitter ett -77 ballingslöv mörkbrunbestas furu-kök uppträngt i det nedre hörnet mot hallen. Vi tänkte använda betydligt mer av bottenvåningen till kök -dörren nere t.v. på ritningen är ut till en stor veranda -så trafiken planeras där bli frekvent :-) Iallafall på sommaren!

Spånade lite med tanken att flytta ut hela köket mot väggen t.v på ritningen o använda det gamla utrymmet till matplats -drömmen är ett supermaffigt köksbord med plats för 10, helst fler :-D

Tacksam för ALLA idéer... vet inte riktigt vart jag ska börja. Har tusen idéer men kan inte "väva" ihop dem ordentligt. Inte tålamod o stå o traggla i butik med en kökskonsulent heller -vet ju inte vart vi ska börja nånstans...

• köksbas.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
58st som läst o inte ett enda förslag? :-(

Kanske blev ett lite långt o luddigt inlägg...

om jag säger så här då;

*förslag på materialval på luckor/skivor som är tåligt, snyggt i många år =tidlöst, inte så superkänsligt för hack, slag, störat etc (=små barn) samt fingeravtryck och annars som det lär bli en hel del av.
Våra egna funderingar är massiva ekluckor i kombo med matt vita massiva målade luckor över midjehöjd. Granitskivor för tålighetens skull i kombination med ekskivor vid mindre slitage-ytor.
-kommentarer kring detta?

*förslag på planlösning generell?
Våra egna funderingar är att ev. dra in häll m fläkt till hörnet nere t.h. eller till mitt på väggen mellan fönstren på nedre väggen. Sedan försöka utgå ifrån det med "resten"... Känns svårt att hitta en tillfredsställande modell med vart vi gör av kyl o frys. Hade nån vild idé om att bara sätta kyl/frys "underskåp" för att slippa höjden och kunna få in lite överskåp istället -nån som har en sådan lösning idag?

Vi testar att försöka spjälka ut lite frågor o se om jag kan få nåt svar iallafall :-S
*

Jo det är tråkigt när man inte får respons ... men misstänker det handlar om att en radda med text om ungefärliga idéer inte säger så mycket. Prova att lägga upp ett startförslag i 3D på köket samt speca lite namn på luckor etc.

vill inte gå in så mycket på smakråd, men om ni är några stycken i familjen skulle jag undvika små skåp till kyl och frys under bänk, de fyller man lätt upp och att ha dricka blir så gott som omöjligt... ni har ju 20 m2 att bolla med så vill man göra nåt riktigt eget skulle jag bygga in kyl och frys någon storlek större en bit upp från marken med lådor under. Inget böja sig ner efter glasspinnarna etc.

Häll i hörn är kanon, utnyttjar utrymmet som annars lätt blir till "spillo." Tänk bara på ordentligt stänkskydd (el sten/dyl.). SJälvklart induktionshäll.

Får återkomma med mer...

Några år sedan jag jobbade som kökskonsulent. Ge mig några dagar så ska jag fixa ett förslag åt dig. Hils/ Lasse

Nu har vi spanat utställningskök tills ögonen går i kors...

Tittat på X-antal märken o kan ju tyvärr säga att finishen i måååånga fall är en stor besvikelse :-( HTH's utställning var ju mer rappel än ikea :-S

Råkade släntra in hos Invita också *slurp* så läckert, o så bra allting höll ihop!! Men smakar det så kostar det som de säger... Men kan ju reka efter utställningskök o komplettera, så vi slipepr leva på nudlar i nya köket i flera år...

Har även spetsat in oss på ett utställningskök från danska Multiform. Hur är de i kvalitet -det har vi läst på flera håll att ett mutliformkök är som nyuppsatt -även efter 10 år... Hur ser verkligheten ut?

Vi skulle kompletterat det via multiforms återförsäljare i Malmö, Botrend -någon som har erfarenhet ifrån dem +/-. På telefon verkade säljaren mkt trevlig o kunnig, men vi vill ju det ska gälla "när det gäller" också. Stora förhandlingsmarginaler hos dem?

Känns vitt och valnöt lika mycket "20082 som körsbär och blått kakel känns "1992" om ett par år?? Alternativet är helvitt, men tanke var att om stommar och grunden håller så hög kvalitet som det sägs, så ska vi kunna byta luckor till helvitt om ett par år om det känns som det behövs.

Vit-melerad kompositskiva med infälld vask från Franke -Kommentarer kring det?

Vårt kök hänger ju så mkt ihop med vardagsrummet, så vill inte flaxa för vilt utan hålla det lite "mjukt" längs väggen...

Ska pilla ihop en plan och komplettera med här strax -om programmet vill som jag vill :-S

Blir kanske inte så inovativ lösning, men slippa flytta el, vatten, avlopp o fläkt känns ganska bekvämt faktiskt....

En annan snabb fråga. Jag antar att vi behöver undersöka om ugn, häll etc är 230 eller 380 volt -hur gör vi det enklast (ja, totalidiot på el) -Så vi inte står med en häll som vi inte kan använda...

Som sagt, tacksam för alla idéer!!

Så där, efter mycket blod svett o tårar... (bara hos mig ikea kitchen planner fungerar sisådär?)

En snabbskiss... kommentarer?
-Skåpen på långraden inte alls bestämt strl/vilka skåp/lådor... förslag?

:)

• kökside1.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej Fnashack,
inte mycket till respons men...

matplatsen blockerar ju köket totalt!
Måste du ställa det stora matbordet där passagen är som smalast?
Ni kommer väl knappt in i köket med matkassarna.

Är mittväggen bärande? Går den att korta?

Äsch, jag fattar fortfarande inte vad som är dörrar
och vad som är fönster på ritningen.

//KoW

Hej

dörren från hallen till köket är t.h mellan "väggen" med kyl o frys, ugn o micro... och hälldelen -alltså nere t.h.

i nederkant är det två fönster, t.v är det först en altandörr och ovanför den -över t.v. ett fönster.

Mittväggen är bärande och troligt inget vi kommer att korta i dagsläget.

Så matbordet står inte i ingången utan mellan kök o delen som går över i vardagsrum...

Ser trångt ut på bilden, men ikea's planner har bara ikea's bort etc att välja på... Vi kommer ha ett lååååångt bord för 10 pers som kommer vara ganska smalt, kring 70--75cm.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.