Byggahus.se
Mikael_L
Nu finns det kanske en del regler och bygg-AMA och sånt.

Men bortser man från det så kommer det i verkligheten bero på den totala konstruktionen om det funkar utmärkt eller blir problem.

Slamfärger som är i det närmaste helt diffusionsöppna gör att luft bakom panelen i princip inte alls behövs. Är väggen regnutsatt? (ingen eller väldigt liten takfot t.ex) så blir det mer problem, samma med norrväggar och med växtlighet som skuggar och står nära väggen.
Lång takfot och solutsatt läge hjälper att hålla panelvirket torrt.

Så det som fungerar utmärkt för en kan vara skit på ett annat hus.

Jag har liggande spikläkt på samma vis som TS och sen stående enkelfasspont och slamfärg. Jag är inte orolig.
Skulle jag valt plastfärg skulle jag kanske övervägt att sätta 28x70 gles som spikläkt (för att få några mm till med luftspalt) och ev små lappar med masonit som distans mellan regelstomme/vindväv och spikläkt för att öka luftcirkulationen. Men obs, överväga, bara kanske ... Det är inte alls säkert att jag skulle gjort det merjobbet, jag skulle kanske lita på färgtillverkarnas löften om att deras färger idag är så pass diffusionsöppna att det inte är som förr.
 
  • Gilla
qnx
  • Laddar…
H Hedberge skrev:
Hur ser det ut på ritningen? Alltså antigen det ni skrivit på för med entreprenören eller för bygglovet?
Var god se första inlägget i tråden.
 
  • Gilla
useless
  • Laddar…
Jag skulle inte oroa mig, det är ju trä som kommer att vrida sig sig med tiden, det kommer att torka tillräckligt.
Stående panel ger ju dessutom bra avrinning. (men ni behöver ju inte högtryckstvätta panelen :))
 
  • Gilla
qnx
  • Laddar…
Givetvis inte bra ur fuktsynpunkt utan ventilerad luftspalt.
Men jag hade varit lika oroad över värmen bakom panelen som inte kan ventileras bort.
Kan inte inte vara bra i längden
 
Peter2400 Peter2400 skrev:
Givetvis inte bra ur fuktsynpunkt utan ventilerad luftspalt.
Men jag hade varit lika oroad över värmen bakom panelen som inte kan ventileras bort.
Kan inte inte vara bra i längden
Då är ju färgvalet (svart) knappast till hjälp. :confused: Men hur tänker du med värmen? Att luften värms upp, kyls ner under natten, kondenserar på insidan och tränger in i den omålade baksidan av panelen? Och vad brukar man göra åt det i så fall?
 
Q qnx skrev:
Då är ju färgvalet (svart) knappast till hjälp. :confused: Men hur tänker du med värmen? Att luften värms upp, kyls ner under natten, kondenserar på insidan och tränger in i den omålade baksidan av panelen? Och vad brukar man göra åt det i så fall?
Jag har monterat en underhållsfri fasadpanel, vit pvc.
Där påpekar dem att det är väldigt viktigt att man inte skapar stillastående luftfickor.
En träpanel kanske klara det bättre, men det känns inte optimalt.
https://oncewall.se/montageanvisning/
 
Q qnx skrev:
Var god se första inlägget i tråden.
My bad missade det.
 
  • Gilla
qnx
  • Laddar…
Peter2400 Peter2400 skrev:
Jag har monterat en underhållsfri fasadpanel, vit pvc.
Där påpekar dem att det är väldigt viktigt att man inte skapar stillastående luftfickor.
En träpanel kanske klara det bättre, men det känns inte optimalt.
[länk]
Det kan stämma. En PVC-fasad blir supertät jämfört med trä, så absolut viktigt att undvika instängd luft bakom.
 
Matti_75 Matti_75 skrev:
Entreprenören har fel. Visst många bygger så men det är enbart för att dom inte har koll. En stående luftningsläkt skall monteras vid liggande spikreglar bakom panel.
Vore intressant om du kunde utveckla! :)
Entreprenören menar ju på att väldigt många bygger så, inklusive Fiskarhedenvillan och Vårdgårdahus (se bild från deras hemsida nedan). Kan så många bygga så fel utan att nån sakkunnig anmärker?

sabyggervihus.PNG
 
T
Vi har stående panel på garaget utan luftspalt och bytte panel för något år sedan för den hade blivit röten i nederkant. Anledningen till det var att vatten hade stänkt upp från plattorna under på ändträet.

Men i övrigt så var varje bräda lika fin som när den sattes upp vilket jag antar var 30-40 år sedan.
Så jag valde att köra vidare på detta och spikade upp det på samma sätt igen. Denna sida är en norrsida utan någon sol på dagarna delvis bakom buskar inget takutsprång, svartmålat. Men även södersidorna var lika fina fast dom har takutsprång så det är torrare där.

Men som många säger så är förutsättningarna olika så funkar det hos mig så behöver det inte funka hos dig.
 
T Thörre skrev:
Vi har stående panel på garaget utan luftspalt och bytte panel för något år sedan för den hade blivit röten i nederkant. Anledningen till det var att vatten hade stänkt upp från plattorna under på ändträet.

Men i övrigt så var varje bräda lika fin som när den sattes upp vilket jag antar var 30-40 år sedan.
Så jag valde att köra vidare på detta och spikade upp det på samma sätt igen. Denna sida är en norrsida utan någon sol på dagarna delvis bakom buskar inget takutsprång, svartmålat. Men även södersidorna var lika fina fast dom har takutsprång så det är torrare där.

Men som många säger så är förutsättningarna olika så funkar det hos mig så behöver det inte funka hos dig.
Vet du om det är akryl- eller slamfärg som har används på din panel? Och hur mådde väggkonstruktionen under panelen? Att byta ut ruttna paneler är en sak, men det som skrämmer mig mest är om rötan tar sig in i väggen.
 
Jag har en likande stående panel på mitt hus, dock omålad. Jag satte en 12 mm luftläkt bakom spikläkten för att få bra luftning.

Som någon påpekat torkar och kupar sig panelen så att det uppstår små glipor där luft kan röra sig. Dock kommer vatten att kunna tränga in vid ordentligt slagregn. Jag tycker det känns som att det kan bli stående bakom panelen i din vägg.
 
N nybyggarn3 skrev:
Jag har en likande stående panel på mitt hus, dock omålad. Jag satte en 12 mm luftläkt bakom spikläkten för att få bra luftning.

Som någon påpekat torkar och kupar sig panelen så att det uppstår små glipor där luft kan röra sig. Dock kommer vatten att kunna tränga in vid ordentligt slagregn. Jag tycker det känns som att det kan bli stående bakom panelen i din vägg.
Tack för svaret. Gick inte brädorna i panelen sönder när du behövde ta ner den? Och har du också falsad alternativt spontad panel, för jag funderar på om den kupar sig lika enkelt (brädorna sitter ju fast i varandra på ett annat sätt än med vanlig botten-/lockbräda-lösning).
 
När vi renoverade ett fritidshus fick vi hjälp av svärfar med att sätta ny panel. Då jag inte hade möjlighet att vara på plats just då gick det lite fort och han satte panel utan luftspalt. Jag kom dit när halva panelen var på plats så då var det för sent att åtgärda. Detta var för 13 år sedan och jag har alltid gått och mått lite dåligt av denna miss och varit orolig för att det ska vara fuktigt och mögel bakom panelen då huset står utsatt vid kusten.

Ifjol tog vi upp en vägg för att sätta in ett fönster och kunde konstatera att det var hur torrt och fint som helst bakom och insidan av panelen var som ny. Fasaden är målad med Demidekk optimal.
 
  • Gilla
qnx
  • Laddar…
Q qnx skrev:
Tack för svaret. Gick inte brädorna i panelen sönder när du behövde ta ner den? Och har du också falsad alternativt spontad panel, för jag funderar på om den kupar sig lika enkelt (brädorna sitter ju fast i varandra på ett annat sätt än med vanlig botten-/lockbräda-lösning).
Hej,
Tagit ner dom har jag inte gjort, bara satt upp dom:)
Jag tolkar bilderna i början som att du har samma typ av panel som jag? Dessa låser ju inte i varandra som en helspontad bräda utan kan börja glipa när de torkar.

Diagram som visar snittet av en panelbräda med måttangivelser 15.0 och 35.0, samt texten "RÅSIDA".
 
  • Gilla
qnx
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.