Byggahus.se
Vi ska köpa ett nyproducerat hus. Inför tillträdet gjorde vi en slutbesiktning. Besiktningsmannen (certifierad av SBR för entreprenadbesiktning) anmärkte på att fasaden inte är ventilerad. Entreprenören hävdar att den visst är ventilerad, alternativt att det inte behövs eftersom brädorna i panelen inte är 100% täta.

Vi kan inte avgöra och vill gärna veta hur Bygga Hus-kollektivet ser på saken.

Panelen är av typen falsad panel om jag förstår termerna rätt. Den vertikala (stående) panelen är alltså spikad direkt på den horisontella (liggande) spikläkten, som i sin tur är spikad på vindpappen (ingen distans-/luftningsläkt emellan). Panelen är inte fasad/spårad på insidan utan brädorna är platta på både fram- och baksidan.

Jag bifogar konstruktionsritningen för ytterväggen samt bilder på panelen tagna underifrån samt från baksidan som enligt entreprenören visar på att erforderlig luftning uppstår i "springorna" mellan brädorna.

Entreprenören menar vidare på att “alla” bygger så och han har byggt flera hundra hus med den här metoden.

Det kan mycket väl vara så att allt är rätt, att det är så här "alla" bygger idag och att det är inget att oroa sig över. Men vi vill gärna ha lite fler infallsvinklar. Vänligen hjälp till med er expertis och erfarenhet!
 
  • Närbild på fasad med falsad panel och synliga springor mellan bräder utan ventilerat mellanrum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild av fasad med falsad panel där man ser ojämna mellanrum mellan brädorna, markerade som luftningsgap.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Konstruktionsritning av en vägg med granpanel, isolering och regelverk, markerad för att visa lager och material.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
När jag fick hjälp med att bygga mitt garage för många år sedan satte klantskallarna av någon outgrundlig anledning spikläkten horisontellt. Så de fick sätta ytterligare spikläkt utanpå vertikalt, så de kunde fästa den liggande panelen horisontellt... men det blev bra luftning :cool:
Det finns ett enkelt tricks med att man lägger några snitt med cirkelsågen, inte helt genomgående i spikläkten, så kan luften ta sig igenom. Det måste ju dock göras innan man sätter panel...

hur det faktiskt påverkar vet jag inte, har inte byggt så många hus själv och har inte den erfarenheten tyvärr

matt det inte är optimalt har du säkert gissar själv redan...
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Entreprenören har fel. Visst många bygger så men det är enbart för att dom inte har koll. En stående luftningsläkt skall monteras vid liggande spikreglar bakom panel.
 
Panelen sitter på spikläkt säger du? I min bok låter det som att den är luftad. Ser inga problem med bilden - spikläkten gör ju distans till papp och isolering.
Vad är problemet?
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
F fredman68 skrev:
Panelen sitter på spikläkt säger du? I min bok låter det som att den är luftad. Ser inga problem med bilden - spikläkten gör ju distans till papp och isolering.
Vad är problemet?
Enligt besiktningsmannen är problemet att det saknas en vertikal luftspalt. Det finns förvisso luftfickor lite överallt, (spikläkten sitter med kanske 60-70 cm mellanrum), men den luftfickan är horisontell och stängd vid gavlarna. Som jag förstått det med luftning så är tanken att luft kommer in underifrån bakom panelen, blir uppvärmt och stiger uppåt. I det här fallet är det omöjligt för den kommer bara til första spikläkten och sen är det stopp. Dessutom leder det till att det vatten som tränger in bakom panelen fastnar på första liggande spikläkt det hamnar på, utan möjlighet att droppa ner till nästa och nästa och slutligen ner till marken.

Men entreprenören menar just på att det inte behövs nån luftström vertikalt: huvudsaken är att det finns luftfickor, och vatten kan inte komma in bakom panelen (säger han) så det ska inte behöva rinna av. Det kanske stämmer? Dessutom menar han på att flera andra leverantörer, däribland Fiskarhedenvillan och Vårdgårdahus bygger med denna teknik, och det är inget konstigt, eller? :rolleyes:
 
Redigerat:
Tobbe.A
Så har man byggt vårt hus från -69, men som jag har förstått det var det okej på den tiden eftersom det var så lite isolering i väggarna. Idag har man ju betydligt mer isolering.
 
Tobbe.A Tobbe.A skrev:
Så har man byggt vårt hus från -69, men som jag har förstått det var det okej på den tiden eftersom det var så lite isolering i väggarna. Idag har man ju betydligt mer isolering.
Hade ni traditionell stående panel med bottenbräda och lockbräda? För då är det väl helt ok även idag. Men det vid spontade och falsade paneler som luften stängs in väl.
 
  • Gilla
splinter
  • Laddar…
Tobbe.A
Q qnx skrev:
Hade ni traditionell stående panel med bottenbräda och lockbräda? För då är det väl helt ok även idag. Men det vid spontade och falsade paneler som luften stängs in väl.
Jo, det är stående panel, botten och lock. När vi köpte huset för sex år sedan anmärkte besiktningsmannen på att det saknades luftspalt, men jag fick sedan förklaringen jag skrev ovan.
 
Med botten- och lockbräda hade jag inte oroat mig så mycket. Men att de har satt helt "platt" panel på spikläkten känns värre ur ett luftningsperspektiv.

Det hade varit skönt att höra från några som faktiskt har haft den här lösningen (som i konstruktionsritningen i mitt första inlägg) och vet att det fungerar utmärkt över tid. Någon? :)
 
A
Q qnx skrev:
Med botten- och lockbräda hade jag inte oroat mig så mycket. Men att de har satt helt "platt" panel på spikläkten känns värre ur ett luftningsperspektiv.

Det hade varit skönt att höra från några som faktiskt har haft den här lösningen (som i konstruktionsritningen i mitt första inlägg) och vet att det fungerar utmärkt över tid. Någon? :)
Du lär få många bud. Personligen skulle jag inte oroa mig det minsta. Själv har jag ingen luftspalt alls på mina byggnader, boningshuset har iofs timmerstomme med panel så där ter det sig kanske lite mer naturligt, men jag har skippat det på de andra byggnaderna också oavsett. Jag tror helt enkelt att det fungerar ändå. Det är dubbelfasspont med slamfärg på alla byggnader förutom boningshuset. På intet vis rådgivande, utan helt mina egna (subjektiva) åsikter.
 
  • Gilla
qnx
  • Laddar…
I slutändan beror det helt på vad man målar med..........Kör man med för tät färg så ökar såklart chanserna att det går på tok om konstruktionen är annorlunda inåt sett.
Förr tillbaks hade man ingen ventilering alls bakom panelen men å andra sidan så hade man bara slamfärg och linoljefärg att använda. Då var det ett ickeproblem.
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
Helt ok med många bud, vill man förstå nånting ordentligt så är det bra med ett brett perspektiv och flera infallsvinklar (och anekdoter från husägare så klart!).

Entreprenören har även skrivit ett utlåtande (själv, inte av någon konstruktör), där han säger att "konstruktionen uppfyller alla krav som ställs på en väggkonstruktion". Oklart vad "alla krav" är, men det är uppenbart att han verkligen tror på vad han gör.
 
Har slutbesiktning av mitt beställda hus nästa vecka. Vår konstruktion har horisontella och vertikala reglar bakom vår panel.

För mig känndes detta solklart då panel enklare kan torka ut med hjälp av luftflödet.
 
H Hedberge skrev:
Har slutbesiktning av mitt beställda hus nästa vecka. Vår konstruktion har horisontella och vertikala reglar bakom vår panel.

För mig känndes detta solklart då panel enklare kan torka ut med hjälp av luftflödet.
Så hade jag också velat ha det…
 
Q qnx skrev:
Så hade jag också velat ha det…
Hur ser det ut på ritningen? Alltså antigen det ni skrivit på för med entreprenören eller för bygglovet?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.