Hej!
Har precis flyttat in i en lägenhet, i ett hus från tidigt 1900-tal. I samband med detta så gjorde vi om den tidigare matsalen till två barnrum. Behöver nu sätta in två dörrar (en enkel samt en pardörrar). Hoppades först att vi skulle kunna köpa beslag och hänga på gamla dörrar men blivit tveksam om det går. Dörrfodren är ganska vackra, så vill helst inte ta bort dem, men kanske är tvungen till det. Hålet i tröskeln tyder ju på att det har suttit en dörr där tidigare. Bifogar bilder på dörröppningen där vi behöver en pardörrar. hur löser jag detta på bästa sätt?
Har precis flyttat in i en lägenhet, i ett hus från tidigt 1900-tal. I samband med detta så gjorde vi om den tidigare matsalen till två barnrum. Behöver nu sätta in två dörrar (en enkel samt en pardörrar). Hoppades först att vi skulle kunna köpa beslag och hänga på gamla dörrar men blivit tveksam om det går. Dörrfodren är ganska vackra, så vill helst inte ta bort dem, men kanske är tvungen till det. Hålet i tröskeln tyder ju på att det har suttit en dörr där tidigare. Bifogar bilder på dörröppningen där vi behöver en pardörrar. hur löser jag detta på bästa sätt?

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Logga in
Skapa konto
Vad är det för mått till att börja med? Klart att det går alltid att ta upp och sätta i en måttbeställd karm och dörrblad, men det var väldigt fin portal, verkligen synd att behöva göra åverkan på den och det kommer påverka utseendet i båda rummen hur de upplevs. Svårt att återställa igen.
Skulle nog börja med att ta kontakt med ett snickeri för att ta fram ett tidstypiskt blad och montera gångjärn och slutbleck direkt i portalen. Det är nog det enda om det ska se rätt ut.
Skulle nog börja med att ta kontakt med ett snickeri för att ta fram ett tidstypiskt blad och montera gångjärn och slutbleck direkt i portalen. Det är nog det enda om det ska se rätt ut.
Produkter som diskuteras: "slutbleck"

Slutbleck
Slutbleck är viktiga komponenter i dörrsystem, som fungerar som motpart till dörrlåset och bidrar till att förbättra dörrens säkerhet och stabilitet. De finns i en mängd olika stilar och storlekar för att passa olika typer av dörrar och
Läs mer
Nu sitter det ju snygga omfattningar/smygar, dom har inte suttit där när dörrarna satt på plats.
Du får nog räkna med att ta bort dom om du ska ha ny dörr, alt sätta ny dörr i bef hål, beroende vilka mått det är..
Du ska nog ta beslutet om du vill förstöra bef öppning först.
Du får nog räkna med att ta bort dom om du ska ha ny dörr, alt sätta ny dörr i bef hål, beroende vilka mått det är..
Du ska nog ta beslutet om du vill förstöra bef öppning först.
Pardörren är ca 127 cm bred och 246 cm hög. Vill ändra så lite som möjligt av hur det ser ut idag men är rädd att det måste tas bort för att kunna få dit ett dörrblad. Pratade med en byggnadsvårdaren som sa att det är svårt att veta om det finns en karm där bakom och om det går att få det rakt om man bara sätter in dörrblad.
Vill helst inte det, utan bevara så mycket som möjligt. Första tanken var att köpa gamla blad som är någon cm för stora och sedan slipa till dem så de passar. Frågan är om nuvarande dörröppning kan hålla dörrbladen uppe och om det går att få rakt?J Jörgen Ö skrev:
Det är vad jag tror och hoppas att hålet varit till för och att det därmed går att sätta in en gammal dörr rakt av, utan att sätta in en ny karm. Men tack för svaren hittills!T topmount skrev:
Ser ut som ett typiskt dörrhål i en murad vägg i ett äldre hus. Har alla gånger suttit en pardörr där med tanke på hålet för sprinten.
Inte ovanligt med breda trösklar förr heller. Här är ett liknande dörrhål jag satt igen och använder som garderob:
(Ides inte slipa tröskeln, så det blev några golvplank på som jag lyfte för att ta bilden)
Kolla Blocket. Det brukar tyvärr finnas gott om dörrblad utan karm där. Kanske kan du hitta ett par som är tillräckligt rätt i mått för att passa om de kapas eller salas på lite. Annars beställ från något snickeri.
Inte ovanligt med breda trösklar förr heller. Här är ett liknande dörrhål jag satt igen och använder som garderob:

Logga in
Skapa konto
(Ides inte slipa tröskeln, så det blev några golvplank på som jag lyfte för att ta bilden)
Kolla Blocket. Det brukar tyvärr finnas gott om dörrblad utan karm där. Kanske kan du hitta ett par som är tillräckligt rätt i mått för att passa om de kapas eller salas på lite. Annars beställ från något snickeri.
Tack för svar och bild!PNO skrev:
Ser ut som ett typiskt dörrhål i en murad vägg i ett äldre hus. Har alla gånger suttit en pardörr där med tanke på hålet för sprinten.
[bild]
Men jag borde kunna sätta upp gångjärn och dörrblad direkt på nuvarande dörröppning tror du? Och slippa sätta dit en karm först? Hade varit skönt att slippa göra det.

Logga in
Skapa konto
Titta på den här bilden som jag lånat från pinterest (hoppas att det är ok att göra så?)
En bred tröskel och visst ser det ut som att det är liknande paneler i själva dörröppningen som du har. Tyvärr syns det ju inte hur dörrbladet sitter fast...
Kolla runt om på den sidan där hålet i tröskeln är, om du kan finna var gångjärnen suttit. Kan vara igenspacklat eller infällt en träbit där. Det ser nästan ut som om man lagt en smal list i falsen för dörrbladen när man tog bort dem. Prova att lossa foderna så ser du nog om det är så. I så fall är det ju bara att lossa listen så har du en karm.
Men hur som, det är inget stort jobb att fälla in nya gångjärn. Får du tag i begagnade dörrar med någorlunda rätt mått så är det ju inte säkert att gångjärnen sitter på samma höjd. Beställer du nya dörrblad så kan du ju få dem som du vill.

Logga in
Skapa konto
Men hur som, det är inget stort jobb att fälla in nya gångjärn. Får du tag i begagnade dörrar med någorlunda rätt mått så är det ju inte säkert att gångjärnen sitter på samma höjd. Beställer du nya dörrblad så kan du ju få dem som du vill.
Tusen tack för tipset!PNO skrev:
Kolla runt om på den sidan där hålet i tröskeln är, om du kan finna var gångjärnen suttit. Kan vara igenspacklat eller infällt en träbit där. Det ser nästan ut som om man lagt en smal list i falsen för dörrbladen när man tog bort dem. Prova att lossa foderna så ser du nog om det är så. I så fall är det ju bara att lossa listen så har du en karm.
[bild]
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Själv sätta in en spisinsats - vad behöver man tänka på?
Ved, Pellets, Flis -
Ska sätta in kamin, behöver tilluft - vart & hur?
Ventilation -
Behöver jag ersätta aluminumklädd papp med plast?
Byggmaterial & Byggteknik -
Vet någon hur man kan ersätta detta fönster med ett öppningsbart, utan att det behöver vara delat?
Fönster & Dörrar -
Behöver hjälp med överbleck sätta ihop 2 st i en vinkel
Fönster & Dörrar