110 år gammal trätrapp från källaren inomhus som delvis under åren verkar haft trappstegen skyddade av papp/plast. Tyvärr har det målats en brun färg som verkar vara svår att få bort men tanken är linoljefärg i grått på bakstycke och vangsidor. Trappstegen däremot - är ev lutade en gång i tiden men funderar på hur jag borde behandla dem - tänker trärent. slipa (ev får de vara lite slitna för att det inte ska kännas för nytt)? Luta? Såpa? Linolja? Några tips på behandling/steg att ta...

• Gammal sliten trätrappa i en källare med synliga målarfärgsrester och delar av stegen täckta av gammalt skyddsmaterial.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gammal trätrapp med synliga slitage och rester av brun färg, i behov av renovering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Även suttit en fin mässingslist som jag givetvis sparat. Ett alternativ är att sätta någon form av skydd igen.

Ska du ha trärent så föreslår jag att värma bort färgen med Speedheater och sedan såpskura.
Vill du måla så slipa av det värsta ojämnheterna, torka rent och måla med linoljefärg. Ev. förstärk färgen med harts eller linoljelack i slutstrykningen för en hårdare yta.

• Gilla
TobiasDahlberg
  • Laddar…
@TobaisDahlberg hur har det gått med trappen? Nyfiken!

Jag håller själv på och skrapar bort klisterrester och slipar bort färg/bets Från vår trapp från 20-talet. Också med en plastmatta som legat förmodligen de senaste 40 åren. Jag vill ha den trären men behöver troligen behandla på något sätt. Såpa är ett alternativ men söker efter andra alternativ också...

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.