Besökte färghandeln för råd när det gäller att behandla de timmerväggar jag vill ha framme inomhus. Ngt som gjorde mig ännu mer osäker. All form av lack var tydligen självantändande. Linolja likaså. Vad ska jag då göra för att skydda min timmervägg? Hur gör ni? Vad jag förstod var det ännu mera risk för självantändning då det är ett gammalt hus, med mkt spån och damm som man hela tiden avlägsnar utan att få riktigt rent.

Låt väggarna vara trärena om du inte vill ha någon färg på dem. Finns ingen anledning att behandla dem då de inte utsätts för fukt och du är nöjd med utseendet.

Risken för självantändning är möjligen teoretisk.

D dennis_f skrev:
Låt väggarna vara trärena om du inte vill ha någon färg på dem. Finns ingen anledning att behandla dem då de inte utsätts för fukt och du är nöjd med utseendet.
man behöver inte skydda dem från yttre påverkan? Vill inte att de blir förstörda.

D Dalebris skrev:
man behöver inte skydda dem från yttre påverkan? Vill inte att de blir förstörda.
Vilken påverkan tänker du att det skulle vara? Oftast vidrör man ju bara en vägg några gånger per år då man städar. Såklart oftare om väggen är vid t.ex. köksbänken men då skulle jag nog sätta en glasskiva istället.

Jag vet inte vem som skrämt upp dig om självantändning.

Men normal försiktighet när man har på oljan/lack minimerar riskerna och efter att det oxiderat/torkat är risken eliminerad.

Den enda risken med ett gammalt hus skulle väl vara om man tippar ut en burk med linolja som sipprar igenom golvet till sågspånet och där självantänder... känns långsökt.

/ATW

D dennis_f skrev:
Vilken påverkan tänker du att det skulle vara? Oftast vidrör man ju bara en vägg några gånger per år då man städar. Såklart oftare om väggen är vid t.ex. köksbänken men då skulle jag nog sätta en glasskiva istället.
Varmt. Kallt. Barn. Djur. Spilla nåt. Tidens gång.

• Gilla
Karin Karlsson
  • Laddar…
Varmt och kallt gör inget med trä. Det skulle vara spilla eller barn med tuschpennor. Jag har en timmervägg som varit obehandlad (vad man kan se iaf) i nästan 300 år (huset byggt 1722) och den enda skadan är nån vuxen person som klottrat wn signatur för ca 100 år sedan :)
Huset har varit allt från prästgård till föreningslokal och restaurang.

A ArneTW skrev:
Jag vet inte vem som skrämt upp dig om självantändning.

Men normal försiktighet när man har på oljan/lack minimerar riskerna och efter att det oxiderat/torkat är risken eliminerad.

Den enda risken med ett gammalt hus skulle väl vara om man tippar ut en burk med linolja som sipprar igenom golvet till sågspånet och där självantänder... känns långsökt.

/ATW
De på färghandeln. Det var tydligen ingenting jag kunde ha på mer eller mindre. De menade att oljan kunde självantända även när den torkat. Det som talade emot är allt spån och damm i huset. Finns alltid och mkt. Avlägsnar det hela tiden. Men tänker oxå som så hur farligt kan det vara om andra använder det?

linolja torkar genom oxidering som skaoar värme... typexemplet är en trasa indränkt i linolja som blir så varm att den självantänder... liknande kan ske om du blandar linolja med luftigt sågspån.

När den torkat/oxiderat händer inget och om du vill tända så får du använda tändstickor som en vanlig pyroman.

en stock/bräda/trädbit målad med linolja självantänder inte.

/ATW

• Gilla
kest
  • Laddar…
Det gäller kokt linolja, det kan under extrema omständigheter antända första dygnen. Rå linolja kan inte självantända.

• Gilla
kest
  • Laddar…
A ArneTW skrev:
linolja torkar genom oxidering som skaoar värme... typexemplet är en trasa indränkt i linolja som blir så varm att den självantänder... liknande kan ske om du blandar linolja med luftigt sågspån.

När den torkat/oxiderat händer inget och om du vill tända så får du använda tändstickor som en vanlig pyroman.

en stock/bräda/trädbit målad med linolja självantänder inte.

/ATW
Om jag då har en hel del luftig sågspån? Det kommer fram smått sådant rätt som. Är det då riskabelt att använda det till väggarna?

D Daniel 109 skrev:
Det gäller kokt linolja, det kan under extrema omständigheter antända första dygnen. Rå linolja kan inte självantända.
kan man behandla väggarna med rå linolja?

D dennis_f skrev:
Varmt och kallt gör inget med trä. Det skulle vara spilla eller barn med tuschpennor. Jag har en timmervägg som varit obehandlad (vad man kan se iaf) i nästan 300 år (huset byggt 1722) och den enda skadan är nån vuxen person som klottrat wn signatur för ca 100 år sedan :)
Huset har varit allt från prästgård till föreningslokal och restaurang.
jag skulle alltså kunna lämna det obehandlat utan att riskera tex slitage eller att det spricker?

Det är ingen risk att olja en timmervägg. Det är om du spiller en större mängd som rinner ner i golvisoleringen det eventuellt skulle kunna ta eld.

Du kan absolut lämna väggen obehandlad. Det skulle jag göra.

• Gilla
Hkouf
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.