Idag är det draget 2st Cat5E och en coaxial (TV/radio) till varje rum i mitt hus som är från 2010. Alla tre kablarna ligger i samma VP-rör. I varje rum finns TV/radio uttag dit coaxen går och så ett dubbelt nätverksuttag dit de två Cat5E-kablarna går.

Kommer dock att göra om nätverkskablaget och dra Cat6A till alla rum för att (om jag vill) kunna köra 10Gbit mot NAS:en. Kan inte säga säkert var det finns behov av 10Gbit i framtiden så tänkte dra om allt.

Det enklaste vore att riva ut alla tre kablarna och så samtidigt dra in två nya Cat6A i samma rör genom att fästa de nya i änden på de gamla och så bara dra in de nya när man drar ut de gamla. Isf byter jag ut uttagen och sätter istället två singel-nätuttag i de två dosorna i varje rum. Att behålla coaxialkablage i samma rör som jag ska dra två nya Cat6A i blir mycket krångligare. Det är eg hela skälet till den här frågan.

Alla nya TV-apparater idag har ju internet-koppling via wifi. Och det går väl knappast att köra 4K ändå (som väl rimligen alla vill ha idag) via coaxial några längre sträckor misstänker jag (utan att ha kollat).

Behövs (gamla) analoga coaxial-kablar längre i ett modernt hus? Borde inte all bilddistribution i ett ”modernt” hus ske via IP och digitala switchade nätverk?

Eller är jag tvärtom dum om jag river ut coaxial-kablarna? Behövs de vid användning av parabol, som jag inte har just nu...? Ska jag isf göra mig besväret att dra in coaxial igen samtidigt som jag drar de nya Cat6A? Vill ju inte förstöra huset för en potentiell framtida ägare som av någon anledning (som jag just nu inte vet om) måste ha just coaxialkablage...

Alla synpunkter och kloka råd välkomna.

Redigerat:
Coaxialkablar för tv är inte alls bara analoga. Sedan många år är de faktiskt endast digitala, DVB-T, DVB-S & DVB-C. Analoga marknätet är ju avstängt sedan många år.

Vill man titta på TV-kanaler och bara använda en fjärr, TVns, så finns det väl inget alternativ till coax?

Å andra sidan kan väl även gamla Agda lära sig att använda IP-tv-box och dubbla fjärrkontroller.

Tack för ditt svar. Inser att jag behöver läsa på lite. Vill ju inte sänka värdet på fastigheten genom att ta bort något som någon faktiskt skulle kunna vilja ha. Många nya TV-apparater har ju en inbyggd Apple-TV (t.ex Samsung) eller Android-TV (Sony t.ex) så behovet av ”vanlig” TV via coaxial lär väl minska med tiden. Det var typ så jag tänkte. Men ska läsa in mig lite.

Och sedan skulle jag vilja avråda från att försöka byta ut det befintliga kablaget i slangen. När det ligger tre trådar i samma rör så är risken mycket stor att det kommer att ta stopp någonstans på vägen och du sitter med ett rör som inte går att använda. Och att bara byta ut en kabel är helt omöjligt om det inte handlar om mycket korta sträckor.

• Gilla
Johan456
  • Laddar…
Jag har skrämt i tv via fiber i mina gamla coaxialkablar så de kommer definitivt hänga med ett tag till.

Jag hade också tänkt både en och två gånger innan jag rev ut cat5e. Har du provat köra 10gbit i befintlig kabel? Gör det innan du river något. Så mycket bättre är inte Cat6, det skulle mycket väl kunna fungera.

• Gilla
ViktorHg
  • Laddar…
E elmont skrev:
Och sedan skulle jag vilja avråda från att försöka byta ut det befintliga kablaget i slangen. När det ligger tre trådar i samma rör så är risken mycket stor att det kommer att ta stopp någonstans på vägen och du sitter med ett rör som inte går att använda. Och att bara byta ut en kabel är helt omöjligt om det inte handlar om mycket korta sträckor.
Ok. Def en faktor att fundera över.

Man kanske kunde försöka dra ut en kabel i taget och sedan när man drar ut den sista se till och dra in en dragtråd (Fk 1.5mm2 t.ex) som man sedan drar in det nya med? Men ja risken finns ju helt klart att något fastnar. Vore rätt trist.

Någon har uppenbart dragit in tre kablar en gång i tiden så det gick ju iaf bra, eller så gjorde de det innan rören lades in och böjdes osv... Längsta sträckan borde vara ca 20m men antal böjar har jag ingen riktig koll på.

Jag får väl försöka med en kort (dvs närliggande rum) och se hur det beter sig...

Om jag gör det här och coax-kablarna är tillräckligt bra skulle man ju kunna dra in dem igen med de två nya.

Hade verkligen varit VÄLDIGT mycket bättre med ett rör per kabel eller iaf två rör per rum, men det här blev väl billigare.

Måste verkligen göra allt för att minimera friktionen om man gör det här.

F fredrik.johansson skrev:
Jag hade också tänkt både en och två gånger innan jag rev ut cat5e. Har du provat köra 10gbit i befintlig kabel? Gör det innan du river något. Så mycket bättre är inte Cat6, det skulle mycket väl kunna fungera.
Jo jag har också läst att det kan funka på korta sträckor. Ville bara vara säker. Men hellre Cat5E än inget alls förstås.

Nä har inte testat än men kanske ska starta där faktiskt.

• Gilla
fredrik.johansson
  • Laddar…
Vad sysslar de med för grejer som eventuellt kräver all denna bandbredd? Varför inte dra fiber direkt i så fall?
Risken är väl annars att du känner dig tvungen att tråda om till Cat7 om några år.
Nej, jag säger det igen: prova ordentligt dina grejer med befintliga kablar, och sätt sen upp en testrigg med lös kabel utanför väggarna för att verifiera att allt faktiskt funkar bättre med cat6.

• Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
När man drar i tre "ledingar" använder man fördragen slang där kablarna är dragna i fabrik ingen skulle ge sig på att dra i tre kablar själv. Möjligen 2 i ett 20mm rör men även det är inte att rekommendera. Men visst prova så får du bilda dig en egen uppfattning.

Jag kan ju nämna att jag i min källarvåning har ett "skatbo" av cat5e och där har jag mätt upp 10Gb (med installationstestare) utan det mista problem på alla kablarna. nu är ingen längre än ca 20 m

E elmont skrev:
När man drar i tre "ledingar" använder man fördragen slang där kablarna är dragna i fabrik ingen skulle ge sig på att dra i tre kablar själv. Möjligen 2 i ett 20mm rör men även det är inte att rekommendera. Men visst prova så får du bilda dig en egen uppfattning.
Nja, har dragit både 3 och faktiskt 4 coax i befintliga 16rör. Mycket glid o en djävla massa tålamod krävs.

TS, om du bestämmer dig för att byta så terminerar du en dragtråd och drar med glid in i rören när du drar ut befintligt. Därefter drar du i nya trådarna, med mycket glid.

Det gäller att välja så tunna kablar som möjligt. Olika leverantörer är olika duktiga.

tttomten TomasJor skrev:
Nja, har dragit både 3 och faktiskt 4 coax i befintliga 16rör. Mycket glid o en djävla massa tålamod krävs.

TS, om du bestämmer dig för att byta så terminerar du en dragtråd och drar med glid in i rören när du drar ut befintligt. Därefter drar du i nya trådarna, med mycket glid.
4 coax i ett 16-rör. Det är väl fysiskt omöjligt. Förklara gärna hur det gick till.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.