Om nu en elektriker skulle gå med på att installera "gammalt skit" så får man nog räkna med att säkringarna sen inte kommer att överstiga 6A.

Precis som Glufsglufs säger. Gamla porslinsbrytare osv är inte godkända för mer än 6A.

Att använda 100år gamla brytare/uttag är väl ungefär lika säkert som att köra en 100år gammal bil.

Finns ju tex Eljo Renova för de som vill ha lite gammeldags stil fast ändå modern säkerhet.

Att använda den gamla kabeln kan du nog glömma direkt!

kör med 6A säkringar, det finns som dvärgbrytare också. men lite opraktiskt där du har uttag, men i köket kan du ju ha moderna eljo renova eller gysinges jordade uttag, och i rum som inte kommer belastas med mer än en dammsugare kan du ju ha 6A, dela upp det på ett smart sätt på flera grupper så funkar det med 6A också.
i mina föräldrars hus var det bara 3st 6A grupper till hela kåken när de köpte det, och gammal 30-tals pappisolerad kulo, allt åkte ner och drogs om men så gott som alla strömbrytare och kulodosor var i gott skick och återanvändes, och de som var trasiga ersattes med nya i samma stil (ifö kulodosa och gysinge strömbrytare) återanvände dock ej uttagen, för jag drog jordat överallt, så uttagen blev gysinges 1-vägs jordade i bakelit.

Vad gäller säkringar så är det i huset ett proppskåp med fyra proppar till övervåningen (vilken hyrdes ut separat förr i tiden) och sedan är det ett proppskåp med typ 15-20 proppar. Dessa, samt ett icke föraktligt antal kablar som utgår från dessa, sitter centralt i farstun. Inte särskilt vackert. Dessutom är hela ormboet fastsatt på en igenspikad dörröppning som vi vill ta upp igen. Och eftersom man isåfall måste flytta på skåpen och ormboet så har jag tänkt att byta till ett modernt säkringsskåp. Det är en fet svart kabel som kommer in i huset från en el/telestolpe som måste bytas eller skarvas om jag ska få skåpet till en vägg lite längre bort.

Jag hade hoppats att kunna använda kulo-kablar till modernt säkringsskåp men jag antar efter alla era goda kommentarer att det är olämpligt (olagligt?).

Varför håller jag på och strular som jag gör och inte byter ut allt på en gång undrar ni! Jo, för att hela huset är i ett dåligt skick och jag inte kan ta fixa allt på en gång. Visserligen är det ett fritidshus för oss, men vi vill kunna vara där. Så jag börjar på övervåningen och river ALLT och gör det klart. Sedan tar jag nedervåningen. Och jag vill helst inte låta göra elektrikerjobb förrän vi bestämt hur vi vill ha det, vi har nämligen tänkt att omdisponera undervåningen där kök och toa finns.

Redigerat:
Om du nu är så oerhört retro så ska du inte byta till automater, nej nej, behåll diazed centralen och flytta den. Elcentralen är väl den gamla pryl som klarar sig bäst men byt kablar och uttag det som slits mest.

Protte

electrocuted skrev:
i rum som inte kommer belastas med mer än en dammsugare kan du ju ha 6A
En 6A diazed håller ca 10 minuter för en modern dammsugare...

Nja.. snarare 10sek

Rrrrr har alltså modernare dammsugare än mig ;)

jag har en miele med mjukstart på 1600watt, och jag dammsuger aldrig så länge så en 6A löser ut..

Vi lät en elektriker installera ny utanpåliggande el med kuloledning och Eljos Renova-serie för uttag och brytare. Blev kalas! Finns bilder på vår blogg.

Jag kan tipsa om att det finns brun kulo också. Den i kombination med bruna lettiliknande klammer, svarta apparater och i rätt miljö blir riktigt snyggt!

Rikard Ågren skrev:
Jag kan tipsa om att det finns brun kulo också. Den i kombination med bruna lettiliknande klammer, svarta apparater och i rätt miljö blir riktigt snyggt!
VA??? har du E-nummer??

Gjorde ett jobb för inte så länge sedan med brun kabel och bruna klammer i ett gammalt hus med nakna timmerväggar, kabeln smälte in fint. Men chefen fick inte hem Lettis variant utan ett annat liknande fabrikat, dock med ett hål i skallen på klammret som därför krävde ett annat don. Undrar om det inte är de klammren de har på Biltema:
http://www.biltema.se/sv/Bygg/Armaturmontering/Krok/Kabelklammer-for-tra/

Men de hade en lite ljusare nyans av brun än kabeln från Teccon, men det blev snyggt ändå. Tror att Lettis dito matchar nyansen bättre.

BiFuel skrev:
Vi lät en elektriker installera ny utanpåliggande el med kuloledning och Eljos Renova-serie för uttag och brytare. Blev kalas! Finns bilder på vår blogg.
Det såg jättefint ut. Utanpåliggande rules :)

Trevlig blogg, ska kolla in den lite mer när jag får lite tid.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.