10 466 läst ·
68 svar
10k läst
68 svar
bedrägeri på blocket...
Om man känner för att göra ett motslag mot internetbedragarna så kan man anmäla scamsidorna till leverantören de är registrerade hos.
De blir snabbare nytagna då, och färre behöver bli utsatta.
Det är lite bökigt, men man använder sig av whois.domaintools.com för att se vilka abuse adresser man ska kontakta
I detta fall söker vi på deliverytt.top och awohev.com
Abuse@registrar.eu & abuse@namesilo.com
Det kan vara en ide att slå upp abuse för cloudflare och dnshoster.net också.
Sen författar man ett epostmeddelande till sagda adresser där man får beskriva hur domänen är inblandat i ett bedrägeri, gärna någon skärmdump och de exakta länkarna.
Dvs något i stil med.
De blir snabbare nytagna då, och färre behöver bli utsatta.
Det är lite bökigt, men man använder sig av whois.domaintools.com för att se vilka abuse adresser man ska kontakta
I detta fall söker vi på deliverytt.top och awohev.com
Abuse@registrar.eu & abuse@namesilo.com
Det kan vara en ide att slå upp abuse för cloudflare och dnshoster.net också.
Sen författar man ett epostmeddelande till sagda adresser där man får beskriva hur domänen är inblandat i ett bedrägeri, gärna någon skärmdump och de exakta länkarna.
Dvs något i stil med.
Så håller man tummarna för att dom dödar domänerna snarast.
Det där får du berätta mer om! Räcker det alltså att klicka på en länk för att få en app installerad? Gäller det oavsett vad man har för enhet? Märker man något eller är det som vilken länk som helst?
Antagligen räcker det inte med att bara klicka en gång, utan du får vara lite popup trött och klicka "ja" utan att tänka några gånger till.S Slobban skrev:
Det är osannolikt att ett ensamt klick resulterar i ett malware på telefonen.
Just därför frågar jag i stunden. Vad har du för regnr.? Du har 5 sekunder på dig att svara. Hur ska han bluffa då? Namnet ska ju stämma med det som kommer upp på Swishen en minut senare.Peter2400 skrev:
Men det är klart, har han läst denna tråd och är förberedd
Men då vet jag ju både hans namn och adress .
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
https://www.car.info/sv-se/sok-bilregister
Här har jag sökt..
Och fått fram vem som äger..
https://fu-regnr.transportstyrelsen.se/extweb/UppgifterAnnatFordon/FordonsuppgifterKnockOnWood skrev:
Kostade inte sist jag använde den (2018)
Jag fick legitimera mig med bank id och beställa det per epost:
(det är alltså jag som rödmarkerat bilden)
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



