Hörde en sann historia om en som skulle sälja sin kamera för 2500kr. En var intresserad och hon lämnade ut sitt kontonummer. Efter några dagar hörde köparen av sig. Han undrade om han råkade skicka in två betalningar på 2500 kr, vilket hon bekräftade. Han skulle då skicka en kamrat som han var skyldig pengar och undrade om hon även kunde ta ut det överskjutande beloppet och ge kamraten dem samtidigt med kameran, vilket hon senare gjorde.

Hon förstod ingenting då hon fick kallelse till polisen. För att två personer anmält henne för bedrägeri på blocket. Då en säljare lagt ut en vara för 2500 kr. Där han han senare uppgav kvinnans konto. Och hon då blev anmäld.;) Att lura folk på olika sätt har alltid förekommit. så sluta vara så naiva.

Tyvärr får även de som gör dessa eller andra saker mängdrabatt. Då de inte får högre straff per bedrägeri. Utan de samlas i ett mål. Där samhället bjuder på ganska mycket. Och synnerligen om de väntar på en dom. Då de förväntas inte få hårdare straff för det flesta brotten de gör under väntetiden vid väkt åtal. Som gör att enskild person får stå med skägget i brevlådan. Där man nu lurar gamlingar på 15-20000 och ibland mer. Även vid bostadsinbrott får personer mängdrabatt och tyvärr fungerar vårt samhälle så. Det är dels därför uppklaringsprocenten är ganska låg hos polisen. Då ärendena skrivs av istället. Åtalsunderlåtelse eller förundersökningsbegränsning används då som skäl. Då de inte får hårdare straff om de senare misstänkts för ett till etc. Ingen straffas hårdare för en stor mängd cyklar mot om de bara tar ett 20-tal. Sedan använder också åklagaren i sin tur sina avskrivningar.

De som ständigt luras nekas konton på banker. Då tar de hjälp av flickvän och vänner som hjälper dem.
ofta mot en viss ersättning.
 
  • Gilla
Anonymiserad 156538 och 1 till
  • Laddar…
C
Maskintok skrev:
Litegrann av den informationen jag har..
passa er för dessa...
Det där är uppenbarligen symptomatiskt för en viss kategori bedragare. Att ägna timmar åt att konversera med köparen och knåpa ihop synnerligen komplicerade bortförklaringar.

Om man nu skall blåsa någon, varför bemöda sig med att svara överhuvudtaget?

Måste vara någon sorts psykisk störning. Skulle vara intressant att veta hur det ser ut i huvudet på dessa personer (eller inte).
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
P
C cpalm skrev:
Det där är uppenbarligen symptomatiskt för en viss kategori bedragare. Att ägna timmar åt att konversera med med köparen och knåpa ihop synnerligen komplicerade bortförklaringar.

Om man nu skall blåsa någon, varför bemöda sig med att svara överhuvudtaget?

Måste vara någon sorts psykisk störning. Skulle vara intressant att veta hur det ser ut i huvudet på dessa personer (eller inte).
Är nog ganska rent där...
Detta är väl sådant de utför när deras hjärnceller hamnar i inbördeskrig med varandra... :crysmile:
 
T
Maskintok skrev:
Blev uppringd idag av polisen..
Tänkte att nu har framgång skett..

Men nä.. de ville ha samma ersättningskrav från mig som jag lämnade när jag anmälde..

alltså ringa för att säga god dag och prata skit... få ett ha en trevlig dag tillbaka..

undrar jag... Skulle inte polisen kunna ta över äldrevården och äldrevården spöa skiten ur brottsligheten... vart fan är gamla gunvald när han behövs..? ;):crysmile:
Ungefär samma som hände mig. De ringde och undrade en gång till hur mycket jag ville ha i ersättning, men sa i nästa mening att jag inte skulle räkna med det...Varför fråga då???
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
T
Maskintok skrev:
Är nog ganska rent där...
Detta är väl sådant de utför när deras hjärnceller hamnar i inbördeskrig med varandra... :crysmile:
Ja och då är det förmodligen bara två som slåss.:rofl:
 
  • Haha
1
  • Laddar…
P
T Tullen127 skrev:
Ungefär samma som hände mig. De ringde och undrade en gång till hur mycket jag ville ha i ersättning, men sa i nästa mening att jag inte skulle räkna med det...Varför fråga då???
Ja det kan man fråga sig.. :thinking:
De frågade om det var okej att åklagaren förde min talan...
jaha ja det är den sortens klientel som är igång frågade jag... Fick inget svar..
Inga pengar att räkna med då?
Nä det kan jag inte tänka mig sa polisen... :crysmile::surprised:
 
  • Ledsen
Tullen127 och 1 till
  • Laddar…
T
Maskintok skrev:
Ja det kan man fråga sig.. :thinking:
De frågade om det var okej att åklagaren förde min talan...
jaha ja det är den sortens klientel som är igång frågade jag... Fick inget svar..
Inga pengar att räkna med då?
Nä det kan jag inte tänka mig sa polisen... :crysmile::surprised:
Maskintok skrev:
Ja det kan man fråga sig.. :thinking:
De frågade om det var okej att åklagaren förde min talan...
jaha ja det är den sortens klientel som är igång frågade jag... Fick inget svar..
Inga pengar att räkna med då?
Nä det kan jag inte tänka mig sa polisen... :crysmile::surprised:
Jag blir så trött och förb..ad på dessa parasiter. Ärendena avskrivs väl ofta lika fort som de kommer in. Samt OM det skulle bli rättegång, så blir ju naturligtvis inget straff heller utan direkt från (eventuellt) förhör kan de fortsätta lura andra. Något skadestånd kan man naturligtvis inte räkna med, "det är ju så synd om dessa avfällingar"...:(
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
P
T Tullen127 skrev:
Jag blir så trött och förb..ad på dessa parasiter. Ärendena avskrivs väl ofta lika fort som de kommer in. Samt OM det skulle bli rättegång, så blir ju naturligtvis inget straff heller utan direkt från (eventuellt) förhör kan de fortsätta lura andra. Något skadestånd kan man naturligtvis inte räkna med, "det är ju så synd om dessa avfällingar"...:(
En fick ju känna av att det som flagnar på väggen ska inte rivas bort...

väldigt mysko uppfattning..
Jag ersätter hellre med tapet eller färg.
 
När det är dags att swisha så brukar jag be om regnr på personens bil/mc så att namnet på swishen stämmer med fordonets ägare. Om personen då tvekar eller säger sig inte ha ngt fordon så blåser jag av affären bara.
Gör så oavsett vad jag köper för prylar, om de ska skickas.
 
  • Gilla
hapazard och 2 till
  • Laddar…
På tal om att polisen ringer upp så blev mobil stulen av en ficktjuv nyligen. Jag gjorde polisanmälan och efter någon dag fick jag brev från polisen att de hade försökt nå mej per telefon. Vilket såklart var lite svårt :crysmile:
 
  • Haha
  • Gilla
Anonymiserad 156538 och 4 till
  • Laddar…
G Galten skrev:
På tal om att polisen ringer upp så blev mobil stulen av en ficktjuv nyligen. Jag gjorde polisanmälan och efter någon dag fick jag brev från polisen att de hade försökt nå mej per telefon. Vilket såklart var lite svårt :crysmile:
Inget alternativt nummer uppgivet då?
 
G Galten skrev:
På tal om att polisen ringer upp så blev mobil stulen av en ficktjuv nyligen. Jag gjorde polisanmälan och efter någon dag fick jag brev från polisen att de hade försökt nå mej per telefon. Vilket såklart var lite svårt :crysmile:
Hade man dragit det sin spets så hade ficktjuven svarat när polisen ringt, och sagt ”äh, jag hittade telefonen igen, den var inte alls stulen”.
 
Inte bedrägeri från Blocket, men i dessa tider då vi beställer från nätet.
En person skickar ett meddelande på sms att du har ett paket för utlämning och du ska betala för tullkostnader.
Sms:
Skärmdump av ett misstänkt SMS om paketleverans med länk till betalning av tullavgifter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

på nästa sida när man går vidare, spårnings nummer finns inte.
Skärmdump av falskt leveransmeddelande med varningssymbol och paket, samt falskt spårningsnummer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tullkostnader 2 kr:surprised:
Skärmbild visar ett misstänkt SMS-meddelande med en länk till paketuppföljning och en låg tullavgift.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

när du ska boka leverans, så går det ej att hämta på utlämningsställen, endast hemleverans
Skärmbild av en misstänkt leveransvalsida på en telefon med alternativ för hemleverans och utlämningsställe.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Skärmavbild av misstänkt bedräglig leveranssida med val för leveransadress eller jobbadress.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Utan att fylla i din leveransadress får du ett datum för leverans.
Fortfarande 2kr i tullavgift.
Skärmdump av misstänkt bedrägligt leveransbekräftelsemeddelande med tullavgiftsnotis.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

här slutar min nyfikenhet, då jag ska ange kontonummer.
Nu blev tullavgiften 10kr:surprised:
Skärmbild av misstänkt betalningsformulär för tullavgift med otillräckliga leveransdetaljer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ett litet tips i julhandeln.
 
  • Skärmbild av misstänkt sms-budskap med falsk leveransinformation och en knapp för att boka leverans.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
  • Arg
john.h och 1 till
  • Laddar…
S Skogsmusen skrev:
Inte bedrägeri från Blocket, men i dessa tider då vi beställer från nätet.
En person skickar ett meddelande på sms att du har ett paket för utlämning och du ska betala för tullkostnader.
Sms:
[bild]
på nästa sida när man går vidare, spårnings nummer finns inte.
[bild]
Tullkostnader 2 kr:surprised:
[bild]
när du ska boka leverans, så går det ej att hämta på utlämningsställen, endast hemleverans
[bild]

[bild]
Utan att fylla i din leveransadress får du ett datum för leverans.
Fortfarande 2kr i tullavgift.
[bild]
här slutar min nyfikenhet, då jag ska ange kontonummer.
Nu blev tullavgiften 10kr:surprised:
[bild]
Ett litet tips i julhandeln.
Det vore intressant att fortsätta om man t.ex. har ett kort / konto som man vet är tomt
 
skoge skoge skrev:
Det vore intressant att fortsätta om man t.ex. har ett kort / konto som man vet är tomt
Är det någon som vågar vara först på bollen och kan hjälpa skoge stilla sin nyfikenhet:rofl:.
 
  • Gilla
  • Haha
Uffe A och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.