10 466 läst ·
68 svar
10k läst
68 svar
bedrägeri på blocket...
Hörde en sann historia om en som skulle sälja sin kamera för 2500kr. En var intresserad och hon lämnade ut sitt kontonummer. Efter några dagar hörde köparen av sig. Han undrade om han råkade skicka in två betalningar på 2500 kr, vilket hon bekräftade. Han skulle då skicka en kamrat som han var skyldig pengar och undrade om hon även kunde ta ut det överskjutande beloppet och ge kamraten dem samtidigt med kameran, vilket hon senare gjorde.
Hon förstod ingenting då hon fick kallelse till polisen. För att två personer anmält henne för bedrägeri på blocket. Då en säljare lagt ut en vara för 2500 kr. Där han han senare uppgav kvinnans konto. Och hon då blev anmäld.
Att lura folk på olika sätt har alltid förekommit. så sluta vara så naiva.
Tyvärr får även de som gör dessa eller andra saker mängdrabatt. Då de inte får högre straff per bedrägeri. Utan de samlas i ett mål. Där samhället bjuder på ganska mycket. Och synnerligen om de väntar på en dom. Då de förväntas inte få hårdare straff för det flesta brotten de gör under väntetiden vid väkt åtal. Som gör att enskild person får stå med skägget i brevlådan. Där man nu lurar gamlingar på 15-20000 och ibland mer. Även vid bostadsinbrott får personer mängdrabatt och tyvärr fungerar vårt samhälle så. Det är dels därför uppklaringsprocenten är ganska låg hos polisen. Då ärendena skrivs av istället. Åtalsunderlåtelse eller förundersökningsbegränsning används då som skäl. Då de inte får hårdare straff om de senare misstänkts för ett till etc. Ingen straffas hårdare för en stor mängd cyklar mot om de bara tar ett 20-tal. Sedan använder också åklagaren i sin tur sina avskrivningar.
De som ständigt luras nekas konton på banker. Då tar de hjälp av flickvän och vänner som hjälper dem.
ofta mot en viss ersättning.
Hon förstod ingenting då hon fick kallelse till polisen. För att två personer anmält henne för bedrägeri på blocket. Då en säljare lagt ut en vara för 2500 kr. Där han han senare uppgav kvinnans konto. Och hon då blev anmäld.
Tyvärr får även de som gör dessa eller andra saker mängdrabatt. Då de inte får högre straff per bedrägeri. Utan de samlas i ett mål. Där samhället bjuder på ganska mycket. Och synnerligen om de väntar på en dom. Då de förväntas inte få hårdare straff för det flesta brotten de gör under väntetiden vid väkt åtal. Som gör att enskild person får stå med skägget i brevlådan. Där man nu lurar gamlingar på 15-20000 och ibland mer. Även vid bostadsinbrott får personer mängdrabatt och tyvärr fungerar vårt samhälle så. Det är dels därför uppklaringsprocenten är ganska låg hos polisen. Då ärendena skrivs av istället. Åtalsunderlåtelse eller förundersökningsbegränsning används då som skäl. Då de inte får hårdare straff om de senare misstänkts för ett till etc. Ingen straffas hårdare för en stor mängd cyklar mot om de bara tar ett 20-tal. Sedan använder också åklagaren i sin tur sina avskrivningar.
De som ständigt luras nekas konton på banker. Då tar de hjälp av flickvän och vänner som hjälper dem.
ofta mot en viss ersättning.
Det där är uppenbarligen symptomatiskt för en viss kategori bedragare. Att ägna timmar åt att konversera med köparen och knåpa ihop synnerligen komplicerade bortförklaringar.Maskintok skrev:
Om man nu skall blåsa någon, varför bemöda sig med att svara överhuvudtaget?
Måste vara någon sorts psykisk störning. Skulle vara intressant att veta hur det ser ut i huvudet på dessa personer (eller inte).
Är nog ganska rent där...C cpalm skrev:Det där är uppenbarligen symptomatiskt för en viss kategori bedragare. Att ägna timmar åt att konversera med med köparen och knåpa ihop synnerligen komplicerade bortförklaringar.
Om man nu skall blåsa någon, varför bemöda sig med att svara överhuvudtaget?
Måste vara någon sorts psykisk störning. Skulle vara intressant att veta hur det ser ut i huvudet på dessa personer (eller inte).
Detta är väl sådant de utför när deras hjärnceller hamnar i inbördeskrig med varandra...
Ungefär samma som hände mig. De ringde och undrade en gång till hur mycket jag ville ha i ersättning, men sa i nästa mening att jag inte skulle räkna med det...Varför fråga då???Maskintok skrev:Blev uppringd idag av polisen..
Tänkte att nu har framgång skett..
Men nä.. de ville ha samma ersättningskrav från mig som jag lämnade när jag anmälde..
alltså ringa för att säga god dag och prata skit... få ett ha en trevlig dag tillbaka..
undrar jag... Skulle inte polisen kunna ta över äldrevården och äldrevården spöa skiten ur brottsligheten... vart fan är gamla gunvald när han behövs..?![]()
Ja det kan man fråga sig..T Tullen127 skrev:
De frågade om det var okej att åklagaren förde min talan...
jaha ja det är den sortens klientel som är igång frågade jag... Fick inget svar..
Inga pengar att räkna med då?
Nä det kan jag inte tänka mig sa polisen...
Maskintok skrev:
Jag blir så trött och förb..ad på dessa parasiter. Ärendena avskrivs väl ofta lika fort som de kommer in. Samt OM det skulle bli rättegång, så blir ju naturligtvis inget straff heller utan direkt från (eventuellt) förhör kan de fortsätta lura andra. Något skadestånd kan man naturligtvis inte räkna med, "det är ju så synd om dessa avfällingar"...Maskintok skrev:
En fick ju känna av att det som flagnar på väggen ska inte rivas bort...T Tullen127 skrev:Jag blir så trött och förb..ad på dessa parasiter. Ärendena avskrivs väl ofta lika fort som de kommer in. Samt OM det skulle bli rättegång, så blir ju naturligtvis inget straff heller utan direkt från (eventuellt) förhör kan de fortsätta lura andra. Något skadestånd kan man naturligtvis inte räkna med, "det är ju så synd om dessa avfällingar"...![]()
väldigt mysko uppfattning..
Jag ersätter hellre med tapet eller färg.
När det är dags att swisha så brukar jag be om regnr på personens bil/mc så att namnet på swishen stämmer med fordonets ägare. Om personen då tvekar eller säger sig inte ha ngt fordon så blåser jag av affären bara.
Gör så oavsett vad jag köper för prylar, om de ska skickas.
Gör så oavsett vad jag köper för prylar, om de ska skickas.
Hade man dragit det sin spets så hade ficktjuven svarat när polisen ringt, och sagt ”äh, jag hittade telefonen igen, den var inte alls stulen”.G Galten skrev:
Inte bedrägeri från Blocket, men i dessa tider då vi beställer från nätet.
En person skickar ett meddelande på sms att du har ett paket för utlämning och du ska betala för tullkostnader.
Sms:
på nästa sida när man går vidare, spårnings nummer finns inte.
Tullkostnader 2 kr
när du ska boka leverans, så går det ej att hämta på utlämningsställen, endast hemleverans
Utan att fylla i din leveransadress får du ett datum för leverans.
Fortfarande 2kr i tullavgift.
här slutar min nyfikenhet, då jag ska ange kontonummer.
Nu blev tullavgiften 10kr
Ett litet tips i julhandeln.
En person skickar ett meddelande på sms att du har ett paket för utlämning och du ska betala för tullkostnader.
Sms:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
på nästa sida när man går vidare, spårnings nummer finns inte.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tullkostnader 2 kr
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
när du ska boka leverans, så går det ej att hämta på utlämningsställen, endast hemleverans
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Utan att fylla i din leveransadress får du ett datum för leverans.
Fortfarande 2kr i tullavgift.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
här slutar min nyfikenhet, då jag ska ange kontonummer.
Nu blev tullavgiften 10kr
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ett litet tips i julhandeln.
Det vore intressant att fortsätta om man t.ex. har ett kort / konto som man vet är tomtS Skogsmusen skrev:Inte bedrägeri från Blocket, men i dessa tider då vi beställer från nätet.
En person skickar ett meddelande på sms att du har ett paket för utlämning och du ska betala för tullkostnader.
Sms:
[bild]
på nästa sida när man går vidare, spårnings nummer finns inte.
[bild]
Tullkostnader 2 kr
[bild]
när du ska boka leverans, så går det ej att hämta på utlämningsställen, endast hemleverans
[bild]
[bild]
Utan att fylla i din leveransadress får du ett datum för leverans.
Fortfarande 2kr i tullavgift.
[bild]
här slutar min nyfikenhet, då jag ska ange kontonummer.
Nu blev tullavgiften 10kr
[bild]
Ett litet tips i julhandeln.

