Jag har begärt in offerter för konstruktionsritning av en bärande vägg, det är väggen markerad med det röda strecken i ritningen. Avväxlingen är 350 cm lång och tanken har varit att göra den med en HEA eller HEB I-balk infälld i mellanbjälklaget och stolpar infälld i yttervägg och kvarvarande väggstump. Tanken var att fylla ut I-balken med en träbjälke från varsin sida och som fästs med genomgående bultar och sedan fäller man in denna i mellanbjälklaget och fäster det med balkskor.

Jag har fått flera offertsvar med pris men det senaste svaret har fått mig att fundera eftersom det ifrågasätter om det går att göra en dold infälld avväxling eftersom det kräver att man kapar mellanbjälklaget och att det bör man undvika eftersom de är en del av takstolen.

Jag hade inte tänkt på det och när man granskar ritningen så känns det resonemanget rimligt. Jag vill helst göra avväxlingen dold men det kanske inte går att genomföra, någon som har liknande erfarenheter?

Byggnadsritning av en bostad med en bärande vägg markerad med röd linje och planerade förstärkningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ritningen visar en tvärsnittsbild av en byggnad med markerad bärande vägg i mitten, vilket diskuterats för en infälld avväxling med I-balk.
Skapa konto

BirgitS
Hur har man gjort i den röda väggens förlängning mellan vardagsrum och TV-rum?

Är det säkerställt att väggen är bärande?
Jag undrar eftersom den inte är med på sektionsritningen och det finns inte heller någon förstärkning under grunden på mitten, medan det är förstärkningar under ytterväggarna.

• Gilla
ujja
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Hur har man gjort i den röda väggens förlängning mellan vardagsrum och TV-rum?

Är det säkerställt att väggen är bärande?
Jag undrar eftersom den inte är med på sektionsritningen och det finns inte heller någon förstärkning under grunden på mitten, medan det är förstärkningar under ytterväggarna.
Det är min egen bedömning att den är bärande, den innerväggen är lite tjockare och enligt ritningen på bilden stämmer det om bärande innerväggar. Spannet för bjälklaget bli väldigt långt utan den väggen, men det är en bra synpunkt att det är samma problematik för tv-rummet i ritningen, den öppningen är igenbyggd och ett eget rum nu så jag hade inte tänkt på det. Huset är byggt -74 och vi har bott i det i ca 10 år och jag har ingen mer info än de här ritningarna.
Planritning med information om grund, väggar, dränering och isolering för byggnad, inklusive specifikationer för reglar och gipsskivor i innerväggar.
Skapa konto

BirgitS
Ja, då verkar det ju rätt sannolikt att den är bärande. Går det att undersöka bjälklagret ovanför väggen mellan vardagsrum och TV-rum från vinden?
Eller kan du tänka dig att öppna upp den väggen en bit nära taket?
Då går det ju att kolla om där verkar finnas någon avväxling.

För det är väl byggkonstruktörer inblandade på företagen du har kontaktat?

Q
Det kan vara möjligt att göra med balkstroppar men det är inte säkert att nuvarande takstol klarar infästningen. Det behöver konstruktören räkna på och avgöra.

Det blir rätt rejält ingrepp jämfört med att bara lägga stålbalken under befintlig takstol så det är ju också en kostnadsfråga för själva utförandet. För att komma åt lär ni behöva riva golvet på övervåningen.

Det måste också gå att trä in balken genom de kapade underarmarna, troligen måste det göras genom ett hål som ni får ta upp i ytterväggen. Det går inte att göra underifrån.

Principbild på balkstropp, stålbalk och kapad underarm:
Illustration av en balkstropp, stålbalk och kapad underarm, med punkterade linjer som indikerar infästning och struktur.
Skapa konto

Jag håller med om att ritningen inte visar tydligt att väggen är bärande men det är den troligtvis i verkligheten. Spännvidden är nog för stor för en ramverkstakstol annars.

• Gilla
ujja
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Ja, då verkar det ju rätt sannolikt att den är bärande. Går det att undersöka bjälklagret ovanför väggen mellan vardagsrum och TV-rum från vinden?
Eller kan du tänka dig att öppna upp den väggen en bit nära taket?
Då går det ju att kolla om där verkar finnas någon avväxling.

För det är väl byggkonstruktörer inblandade på företagen du har kontaktat?
Jag fick bläddra igenom mäklarhäftet från när vi köpte huset för att se en bild på öppningen mellan tvrum och vardagsrum och det var inte öppet ända upp mot taket utan en öppning med ett 30cm "överstycke" ovanför öppningen så det finns sannolikt en avväxling där. Företagen som jag fått offerter av är byggkonstruktionsföretag och inte byggföretag.

BirgitS
Ja, det låter ju som en avväxling med en balk vilande på pelare i ändarna.

Jag inser att avväxlingen eventuellt behöver placeras under bjälklaget. Frågan är då vilken total bygghöjd balken får inklusive eventuellt brandskydd. Det behöver jag nog ta in en offert på för att få svar.

Då blir frågan hur man bygger in den på ett så diskret sätt som möjligt.

BirgitS
Höjden beror på längden, takbeläggning, snözon, takvinkel etc.
Något särskilt brandskydd tror jag inte behövs.
Det är nog vanligt att man sätter gipsskivor runt balken, som sen målas med takfärgen.

• Gilla
ujja
  • Laddar…
Q
  • Gilla
ujja
  • Laddar…
Tabell med dimensioner, deformation, nyttjandegrad för limträ. Innehåller uppgifter om tvärsnitt, minimilängd och upplagsreaktion. En rad är markerad i rött.
Skapa konto

Q
Det skulle motsvara en HEA stålbalk på ca HEA220. Så du kan spara ca 10 cm höjd med det.

Stålbalk är inte lika lätt att bygga med och kostar mer i både inköp och byggkostnad.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.