ByggNV
Hej,

Jag har en fråga angående golvbrunnen i pannrummet (se bilderna). Den ser gammal och rostig ut, och jag förstår inte riktigt hur systemet fungerar.

Min plan är att städa och måla pannrummet, och sedan installera en tvättmaskin där. Jag undrar om det går att använda denna golvbrunn för att leda bort vattnet från tvättmaskinen, eller om den är för gammal eller skadad.
Tacksam för din hjälp eller råd om vad som behöver göras.

tack!

• Rostig golvbrunn i pannrum med synliga kopparrör mot en sliten vägg. Brunnen omges av smutsigt golv och vägg med märken.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Rostig och gammal golvbrunn i ett pannrum, synlig skruv och skador på rören.
    Skapa konto
  • Gammal och rostig golvbrunn i pannrum, insidan visar slitage och smuts; frågeställning om brunnens användbarhet för tvättmaskininstallation.
    Skapa konto
  • Gammal, rostig golvbrunn i pannrum, delvis igensatt. Fråga om lämplighet att leda bort vatten från tvättmaskin.
    Skapa konto
  • Gammal och rostig golvbrunn med synlig bult och ojämn yta i pannrummet, möjlig fråga om funktionsduglighet för framtida tvättmaskin.
    Skapa konto
Den ser ut att ha varit torrlagd ett bra tag? Luktar det avlopp från den? Om inte kan man börja fundera vart den är kopplad någonstans eller om den bara leder ner i backen? Det som ser ut som ett "skotthål" i botten, är det ett hål eller något annat

ByggNV
Centano Centano skrev:
Den ser ut att ha varit torrlagd ett bra tag? Luktar det avlopp från den? Om inte kan man börja fundera vart den är kopplad någonstans eller om den bara leder ner i backen? Det som ser ut som ett "skotthål" i botten, är det ett hål eller något annat
Hej,

Jag känner ingen tydlig lukt från golvbrunnen, men det luktar så mycket olja (eller diesel) i pannrummet att det är svårt att säga om det finns någon avloppslukt eller inte.

Jag vet inte exakt hur det ser ut där nere – kanske är det bäst att börja med att rengöra den ordentligt med dammsugare och se om det finns ett riktigt hål eller rör där.

En person som var här tidigare och tittade på huset inför renovering sa att brunnen är kopplad till avloppet, och att det går att använda den eller byta ut den om jag vill. Men han kollade bara snabbt, inte noggrant.

Tack för hjälpen!

Magnus E K
Dammsugare rekommenderas inte (i alla fall inte den vanliga som används för finstädning). Gräv ur allt gröfs med en liten trädgårdsspade eller utrangerad sked och dumpa i trädgården. Var beredd på att det kommer börja lukta avlopp. Spola sen vatten och se om brunnen sväljer det. (Om inte sök efter trådar om att rensa gjutjärnsbrunn och åtgärda stopp i avloppet.)

• Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
ByggNV
Magnus E K Magnus E K skrev:
Dammsugare rekommenderas inte (i alla fall inte den vanliga som används för finstädning). Gräv ur allt gröfs med en liten trädgårdsspade eller utrangerad sked och dumpa i trädgården. Var beredd på att det kommer börja lukta avlopp. Spola sen vatten och se om brunnen sväljer det. (Om inte sök efter trådar om att rensa gjutjärnsbrunn och åtgärda stopp i avloppet.)
Hej,

Tack för dina tips!
Jag grävde lite i brunnen, men det fanns faktiskt nästan inget skräp alls där – den var redan ganska ren. Under den fyrkantiga skruven finns en springa som jag tror är själva utloppet för vattnet.
Jag känner fortfarande ingen tydlig avloppslukt, men igår kväll hällde jag i ungefär en liter vatten för att testa. Det rann inte bort direkt, utan ganska långsamt – och idag är det fortfarande lite vatten kvar i botten, som du kan se på bilderna.
Jag är osäker på om det är normalt att lite vatten står kvar, eller om det betyder att något inte fungerar som det ska.

Vad tror du?

Tack!

• Brunn med vatten på botten, omgiven av rostig och smutsig metall.
    Skapa konto
  • Rostig brunn med lite vatten kvar i botten, omgiven av grov betong, och en metallrör syns ovanför den runda öppningen.
    Skapa konto
  • Gammal brunn med synlig cirkulär öppning och rostigt inre, lite vatten står kvar i botten.
    Skapa konto

Bästa svaret

Den fyrkantiga skruven är en renspropp för att komma åt. Vi borde bort vår och ersatte med en plasthatt.

Att vattnet stannar kvar är positivt för då fungerar vattenlåset. Prova att spola en stund och kanske hälla en hink med vatten för att se så att det kan svälja lite mängder.

Annars ser jag inget problem med att använda den. Den är ju gammal med allt vad det innebär men det vet du redan.

Har en likadan i tvättstugan tills den skall renoveras. Får rensas ca 1 ggn per år pga ludd från tvättmaskinen.

• Gilla
Magnus E K och 1 till
  • Laddar…
Magnus E K
Som föregående talare säger, det är vattnet som blir kvar i som hindrar avloppslukt från att tränga upp. (Ett vanligt problem med brunnar som inte används minst nån gång i månaden är att vattnet dunstar bort.)

Om du gäller i en hink ska vattnet sjunka tillbaka mer eller mindre omgående, om inte är det halvstopp antingen i brunnen eller längre bort. Kan fungera ändå om bara vatten spolas ner men med tvättmaskin blir det en del ludd och andra rester så håll koll på att det inte försämras över tid.

• Gilla
ByggNV
  • Laddar…
BirgitS
Eftersom det är ett pannrum kan det vara en golvbrunn med inbyggd oljeavskiljare. Påverkar det något gällande lämpligheten att använda det till en tvättmaskin eller hur ihällt vatten beter sig?

Eftersom man vanligen inte hällde vatten i golvbrunnen i pannrummet kanske de inte har något vattenlås utan röret från den mynnar ut i en annan golvbrunn, t.ex. i den ursprungliga tvättstugan. Det skulle ju kunna förklara varför det inte luktar avlopp.

• Gilla
ByggNV
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Eftersom det är ett pannrum kan det vara en golvbrunn med inbyggd oljeavskiljare. Påverkar det något gällande lämpligheten att använda det till en tvättmaskin eller hur ihällt vatten beter sig?

Eftersom man vanligen inte hällde vatten i golvbrunnen i pannrummet kanske de inte har något vattenlås utan röret från den mynnar ut i en annan golvbrunn, t.ex. i den ursprungliga tvättstugan. Det skulle ju kunna förklara varför det inte luktar avlopp.
Men skruven i brunnen skulle jag vilja påstå att den har en vanlig vattenlåsfunktion då den används för rensning.

Men det är en intressant tanke.

• Gilla
ByggNV
  • Laddar…
ByggNV
BirgitS BirgitS skrev:

Hej,

Tack för värdefull input!

Det du nämner om oljeavskiljare låter intressant. Dock är den gamla tvättstugan inte alls i närheten av pannrummet, så det känns osannolikt att golvbrunnen skulle vara kopplad dit.
Det finns dessutom en gammal vattenkran monterad precis ovanför brunnen, vilket tyder på att man tidigare hällde vatten där regelbundet – kanske för att rengöra eller spola något.
Vet du om det finns något enkelt sätt att avgöra om brunnen har en oljeavskiljare eller inte? Och om det är lämpligt att använda den till en tvättmaskin?
Tack

BirgitS
Som jag minns det från min barndom i ett hus från 60-talet med pannrum så fanns det en vattenkran ovanför brunnen bredvid pannan och den enda användning som jag minns var att koppla in vattenslangen när trädgården skulle vattnas. När det skulle städas skulle jag tro att kranen i tvättstugans tvättho användes eftersom man då kunde få ljummet vatten och det använda vattnet hälldes nog ut där också. Så det var nog mycket sällan som det verkligen kom ner någon mängd vatten i pannrummets brunn.

Jag har bara som vuxen hört om golvbrunnar med oljeavskiljare så det är inget jag egentligen vet något om.

• Gilla
ByggNV
  • Laddar…
C
ByggNV ByggNV skrev:
Och om det är lämpligt att använda den till en tvättmaskin?
Jag skulle i första hand fundera på avloppets skick - att vattnet rinner undan så det inte är stopp någonstans och att det inte är inkopplat på dagvatten eller nåt sånt.

Sen skulle jag egentligen inte oroa mig så mycket överhuvudtaget - av bilderna att döma är det en miljö som utan problem tål en mindre översvämning.

• Gilla
Bästerortarn
  • Laddar…
ByggNV
Fick det här svaret från säljaren

Hej ,

Det fanns ett avlopp i pannrummet men arbetarna som gjorde om golvet tvättade sina redskap där och golvbrunnen blev igentäppt. Fråga någon expert men jag tror att man kan borra och få det att fungera igen. Kanske kanske inte är inte säker. Men det borde gå.

Lycka till

BirgitS
Jag tycker det låter som att man behöver bila bort rören och lägga nya. Vilket väl i alla fall behövs med så gamla gjutjärnsrör.

• Gilla
ByggNV
  • Laddar…
Krilleman
ByggNV ByggNV skrev:
Jag har en fråga angående golvbrunnen i pannrummet (se bilderna). Den ser gammal och rostig ut, och jag förstår inte riktigt hur systemet fungerar.
Det ser ut att vara en helt vanlig golvbrunn i gjutgärn, fast med förhöjningsring.

En bild som jag själv tagit som illustrerar detta bra vid mitt egen brunnsbyte:
https://www.byggahus.se/forum/threads/byta-golvbrunn-av-gjutjaern-risker.337259/post-3236821

Äldre gjutjärnsgolvbrunn med förhöjningsring och oljeavskiljare, delvis täckt av grus och sand.
Skapa konto

BirgitS BirgitS skrev:
Äldre brunn med oljeavskiljare (eller bensinavskiljare som denna enheten marknadsfördes som) har respluggen i golvnivå (markerat i gult på bilderna).

Golvbrunn i gjutjärn med avtagna delar, förhöjningsringar, verktyg, och en gul markering vid avloppsrespluggen på betonggolv.
Skapa konto

Gjutjärns golvbrunnsillustration med förhöjningsring och olje- eller bensinavskiljare; respluggen markerad i gult vid golvnivå.

Redigerat:
  • Gilla
Magnus E K och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.