Dags att installera en baxi 50 utan lampa. Har någon förslag på hur stor tankvolym man kan ha ? Är det för mycket med 5m3 ?

B
Få som klagar på att tanken är för stor. Man får ju skiktning I tanken, och tycker man att prislappen på tanken från början är ok, så är det väl inget större fel. Däremot gissat jag att 5m3 tank känns lite avskräckande prismässigt, och utrymme brukar det ju alltid vara brist på kan jag tycka.

5M3 med 40c delta T (70 -30, eller 80-40...) motsvarar ju 230kWh. Om pannan ger 40kW (om man inte eldar optimal ved), och huset förbrukar 10kW, så tar det ju 7-8h att elda innan tanken är full.

Gissar att man kanske inte hinner elda 8h på en vardag? Den är nog åt det större hållet skulle jag säga, men jag har ju heller ingen aning om husets energibehov. Mindre än 2m3 skulle jag direkt avråda ifrån i alla fall.

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
Om startar upp från noll ca + 6 C i tank/ar som är en cirkatemp på inkommande vatten och har tur att få en effekt från pannan på ca 45 kW så får du kanske inrikta dig på matlåda och kaffe vid pannan. 😉😉
5000 L och ca 45 kW att värma till 80 C. Så tar det ca 9, 5 timmar att elda.
Gör du lika med start vid ca 45 C som är en normal mintemp ( för tank/ar är då tomma på värme) på golvvärme och stora radiatorer så tar det ca 5 timmar + det som du behöver för att värma huset, kan bli någon timma till. Om du även bor norr om Sundsvall så kan det bli ytterliggare någon timma.
Är det flera tankar eller bara en som du tänker.

Enligt min erfarenhet får inte ut mer än 40-60% av effekten vid normal eldning. Asp och gran ger inte mer än ca 40% normalt sett. Blandved runt 50%, och björkved runt 60%.
Om sedan veden är precis rätt torkad, och temperaturen och luftfuktigheten är god, kan siffrorna höjas med 10%-enheter. Att få pannan att ge 50kW det sker bara under några få minuter någon gång i veckan kanske.

A AG A skrev:
Enligt min erfarenhet får inte ut mer än 40-60% av effekten vid normal eldning. Asp och gran ger inte mer än ca 40% normalt sett. Blandved runt 50%, och björkved runt 60%.
Om sedan veden är precis rätt torkad, och temperaturen och luftfuktigheten är god, kan siffrorna höjas med 10%-enheter. Att få pannan att ge 50kW det sker bara under några få minuter någon gång i veckan kanske.
Och det med vad tillverkaren säger ?? Dom har proveldat under absolut perfekta förhållanden. Ved ? vilken sort, höjd på skorsten och vidd på den. Så att blint bara se på en spec är som sia om framtiden i en kula.

• Gilla
AG A
  • Laddar…
Jag tycker absolut du ska satsa på 5 kubik om du kan. Eller ännu större.
Varför skulle man inte hinna elda 8 timmar på en vardag? Jag skulle hinna elda 15 timmar en vardag om jag bara hade en nog stor tank.
5timmar på morgonen, 5 timmar efter jobbet och 5timmar när man går till sängs. Gör man det på torsdag kan man resa bort fredag-söndag och ha varmt när man kommer hem.
Eller sitter ni och tittar på pannan i 5 timmar tills det brunnit ut?

• Gilla
Majgårdarna
  • Laddar…
Ska värma två större äldre hus på ca 200 m2 st. Pannan i fristående pannrum med kulvert. Tänkte ha ca 3 m3 tank i pannrummet och 1 st tank på 1m3 med beredare i varje hus. Separata shuntar i husen.

• Gilla
Fredde 1
  • Laddar…
P Perersk skrev:
Ska värma två större äldre hus på ca 200 m2 st. Pannan i fristående pannrum med kulvert. Tänkte ha ca 3 m3 tank i pannrummet och 1 st tank på 1m3 med beredare i varje hus. Separata shuntar i husen.
Du tänker ganska rätt. Till den pannan är det ganska lagom med 3-4m3 tankar. Perfekt då att ha en 3m3 tank brevid pannan, ute i pannrummet.
Sen är det perfekt att ha en mindre slavtank inne i husen som ska värmas. Men dessa slavtankar ska inte vara så stora som 1m3, utan max 3-500liter styck.

Hej!
Har en Baxi Innova 50kW med en 4m3 tank, värmer från 40 -> 80 grader på ca: 1,5 ilägg.
Ganska lagom volym tycker jag...skulle inte vilja ha mindre.

/IL

I inli12 skrev:
Hej!
Har en Baxi Innova 50kW med en 4m3 tank, värmer från 40 -> 80 grader på ca: 1,5 ilägg.
Ganska lagom volym tycker jag...skulle inte vilja ha mindre.

/IL
Hur länge brinner din panna på ett fullt inlägg, måste nog vara minst 2 timmar.

Ca: 3 timmar skulle jag tro... lite beroende på vedkvalitet...
/IL

Med 2 hus är 3kubikmeter ingen stor tank. Då blir livet rätt shemalagt om man ska kunna cykla tanken mellan min-maxtemp utan att tömma den helt på värme. Men accepterar man (som jag ibland) att ha dagar då tempen faller i kåken för att man prioriterat annat än att elda så är det väl okej. Men vill man behålla jämnt effektflöde från utrustningen vill man väl kunna bränna flera panninlägg i serie när man har tid?

B Bjober skrev:
Med 2 hus är 3kubikmeter ingen stor tank. Då blir livet rätt shemalagt om man ska kunna cykla tanken mellan min-maxtemp utan att tömma den helt på värme. Men accepterar man (som jag ibland) att ha dagar då tempen faller i kåken för att man prioriterat annat än att elda så är det väl okej. Men vill man behålla jämnt effektflöde från utrustningen vill man väl kunna bränna flera panninlägg i serie när man har tid?
Teori är en sak, praktik är en annan. Det låter ofta jättebra med "oändligt" stora tankar. Men i praktiken fungerar det sällan att få varmvatten att räcka mer än ett dygn, vintertid, iallafall. Det blir för stora förluster att ha varmvatten lagrat längre än så när det är kallt ute. Möjligen går det bättre om panna och tank står i pannrum beläget i den varma delen av huset.
Vidare tar det ändå en hel del tid att elda. Det är sällan man har ren björkved ned exakt rätt fukthalt. Det är inte bara tankarna som ska värmas, utan ofta ska även husen värmas upp innan det börjar ladda ordentligt i tankarna. Pannan ska sedan sotas 2-4gånger/månad. Tyvärr blir det ofta som det blir med den saken. Det är alltså många saker som gör att effekten sjunker och man tvingas elda mer.
Sist men inte minst så tar det ungefär 3 timmar för en panna att brinna färdigt. Två pannor tar alltså sex timmar. Jag tror att TS kommer behöva elda 3-4 pannor med ved varje dag, som det är under -10grader. Iallafall efter några år då inte allt i pannanläggningen är i topptrim längre.

Har en Baxi excellent 30 med 1500 liter i huset jag bor i nu . Värmer den med ett ilägg om det inte går under 40 i toppen . Så den har fungerat jätte bra.. men det nya stället bli det en 50 kW i . Är svårt att hitta info om hur stora tankar man bör ha tycker jag . Finns inte så mycket på forum om excellent 50 .

• Gilla
DB995
  • Laddar…
I inli12 skrev:
Ca: 3 timmar skulle jag tro... lite beroende på vedkvalitet...
/IL
Och det ger ca 150 kW. + en halv gryta till =1,5 tim. Blir 4,5 tim eldning, stämmer rätt bra med pannans ca max 45 kW ut och tiden för att höja i tanken/ar , då finns det kanske mer värme i dom än 40 C. Inte helt fel med den tiden att få upp en temp. Bra.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.