Jag har en solcells anläggning som är installerad 2019.
Toppeffekt 17,05kWp
Växelriktaren är av märket Solaredge SE17K
Jag vill endast kunna lagra den el som anläggningen levererar och som jag förbrukar
under den tiden jag inte får något sol el sommardagar.
Min förbrukning sommar är 25,0-30,0 kWh /dygn. Solcells produktion 70,0 - 80,0 kWh/dygn.
Min förbrukning vinter är 45,0-55,0 kWh /dygn. Solcells produktion 2,0 -12,0 kWh/dygn.
Förhoppningen är att vara självförsörjande sommarhalvåret.

Jag funderar på att köpa en batteribackup för att få ut max av min anläggning.
Är det på sikt lönsamt med en sådan investering?
Vad ska man tänka på innan man bestämmer sig?
Finns det andra alternativ som är bättre?

B Billund skrev:
Jag har en solcells anläggning som är installerad 2019.
Toppeffekt 17,05kWp
Växelriktaren är av märket Solaredge SE17K
Jag vill endast kunna lagra den el som anläggningen levererar och som jag förbrukar
under den tiden jag inte får något sol el sommardagar.
Min förbrukning sommar är 25,0-30,0 kWh /dygn. Solcells produktion 70,0 - 80,0 kWh/dygn.
Min förbrukning vinter är 45,0-55,0 kWh /dygn. Solcells produktion 2,0 -12,0 kWh/dygn.
Förhoppningen är att vara självförsörjande sommarhalvåret.

Jag funderar på att köpa en batteribackup för att få ut max av min anläggning.
Är det på sikt lönsamt med en sådan investering?
Vad ska man tänka på innan man bestämmer sig?
Finns det andra alternativ som är bättre?
Lönsamt beror vad du jämför med. Om du jämför snittavkastning på börsen är det inte lönsamt med dagens energipriser.
Problemet är att fasta elpriserna ökar mycket snabbare än inflationen vilket gör att det blir en ren gissningslek. Hamnar dessutom i att man måste betala för att bli av med producerat överskott blir det ännu lurigare. Man får helt enkelt gissa.

G gmogmo skrev:
Lönsamt beror vad du jämför med. Om du jämför snittavkastning på börsen är det inte lönsamt med dagens energipriser.
Problemet är att fasta elpriserna ökar mycket snabbare än inflationen vilket gör att det blir en ren gissningslek. Hamnar dessutom i att man måste betala för att bli av med producerat överskott blir det ännu lurigare. Man får helt enkelt gissa.
Det var ju för att förbruka den kWh man får på dagen för att förbruka på natten. Då slipper man i alla fal betala för den överproduktion.
Börsen är bra, den har gett 10% i år men särkan har inga fickor så någon stans ska man göra av med vinsten.

B Billund skrev:
Det var ju för att förbruka den kWh man får på dagen för att förbruka på natten. Då slipper man i alla fal betala för den överproduktion.
Börsen är bra, den har gett 10% i år men särkan har inga fickor så någon stans ska man göra av med vinsten.
Vem är Särkan?

• Gilla
RoTe
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.