Hej,
Jag funderar på att bygga en båtslip för att kunna dra upp båten själv. Däremot så är jag orolig för när vattnet stiger och ev skulle lyfta av båten från båtslipen. Samt att om jag bygger den av trä, att den flyter iväg.
Jag bor på en ö och har inget fordon för att dra upp båten med släp. Båten är ca 750kg och med motor blir det ca 860kg.
Jag funderar på att bygga den delvis på plintar, och sedan göra det möjligt att plocka av delen som ligger i vattnet för att undvika röta. Jag skulle dra upp den ca max 4 gånger om året, så att flytta den främre delen är inget större bekymmer.
Är det någon som har erfarenhet med att bygga något liknande? Finns det några nackdelar jag ska tänka på eller tips som ni kan ge?
Som ex. funderar jag på att köpa ett Kit som denna: https://www.marinvaror.se/butik/batslip/batslip-1000-kg
Men sedan montera den på plintar för att förankra och höja upp en del.
Jag funderar på att bygga en båtslip för att kunna dra upp båten själv. Däremot så är jag orolig för när vattnet stiger och ev skulle lyfta av båten från båtslipen. Samt att om jag bygger den av trä, att den flyter iväg.
Jag bor på en ö och har inget fordon för att dra upp båten med släp. Båten är ca 750kg och med motor blir det ca 860kg.
Jag funderar på att bygga den delvis på plintar, och sedan göra det möjligt att plocka av delen som ligger i vattnet för att undvika röta. Jag skulle dra upp den ca max 4 gånger om året, så att flytta den främre delen är inget större bekymmer.
Är det någon som har erfarenhet med att bygga något liknande? Finns det några nackdelar jag ska tänka på eller tips som ni kan ge?
Som ex. funderar jag på att köpa ett Kit som denna: https://www.marinvaror.se/butik/batslip/batslip-1000-kg
Men sedan montera den på plintar för att förankra och höja upp en del.
Tänk på att du behöver stöd under de längsgående reglarna vid varje tvärstag så det blir rätt många plintar. Sen blir ju frågan hur stödet blir under den yttre delen, som ligger ut i vattnet. Kommer du att kunna sätta stöd under den?
Kanske sätta små "fötter/stolpar" på undersidan som matchar botten? Gå upp en dimension på reglarna för att de inte ska svikta för mycket?
Om skarvbeslaget fungerar som de skriver så skulle du kunna fälla upp den om det behövs genom att använda winchen men det är knappast nödvändigt att ta bort den annat än när det är is.
Jag funderar på längden på båten och möjligheten att ta bort nedre delen när båten är uppdragen, har du en båt som är så tung och är kortare än 4-5 m?
Vad har du för motor som "bara" väger 110 kg? Har du räknat med prylar i båten när du uppskattat vikten? Lite tampar, dynor, ankare, bränsle osv blir snabbt vikt.
Kanske sätta små "fötter/stolpar" på undersidan som matchar botten? Gå upp en dimension på reglarna för att de inte ska svikta för mycket?
Om skarvbeslaget fungerar som de skriver så skulle du kunna fälla upp den om det behövs genom att använda winchen men det är knappast nödvändigt att ta bort den annat än när det är is.
Jag funderar på längden på båten och möjligheten att ta bort nedre delen när båten är uppdragen, har du en båt som är så tung och är kortare än 4-5 m?
Vad har du för motor som "bara" väger 110 kg? Har du räknat med prylar i båten när du uppskattat vikten? Lite tampar, dynor, ankare, bränsle osv blir snabbt vikt.
Ja, som du säger så blir det många plintar, och sedan förstärkt med reglar mellan för att försäkra mig om att det håller, men det blir ev. värt det. Plintar i sig är inte den stora utgiften i detta.
Preliminärt tänkte jag att jag skulle ha fötter på den yttre delen, så att den matchar botten. Beroende på hur väl det funkar så skulle jag även fixa hjul så att den enkelt kan rullas upp på land. Helst hade jag velat enkelt kunna vinscha upp den, men då jag inte är helt säker på hur lång den kommer behöva vara och vill att den ska vara så stabil som möjligt så tvivlar jag på att jag kan vinscha upp den hela vägen.
Vikten var ungefär, men nu när jag tittar mer exakt så är motorn 155kg (Suzuki DF90 Four stroke) och båten är på 700kg (MV Marin 5400 MC). Jag tittar på 1000kg då jag vill ha en viss buffert, samt inkludera mig själv samt en del saker i båten. Som du påpekar så kan det ev. överstiga 1000kg. Jag ska se om jag kan hitta några lösningar som ger mig en större buffert att arbeta med.
Preliminärt tänkte jag att jag skulle ha fötter på den yttre delen, så att den matchar botten. Beroende på hur väl det funkar så skulle jag även fixa hjul så att den enkelt kan rullas upp på land. Helst hade jag velat enkelt kunna vinscha upp den, men då jag inte är helt säker på hur lång den kommer behöva vara och vill att den ska vara så stabil som möjligt så tvivlar jag på att jag kan vinscha upp den hela vägen.
Vikten var ungefär, men nu när jag tittar mer exakt så är motorn 155kg (Suzuki DF90 Four stroke) och båten är på 700kg (MV Marin 5400 MC). Jag tittar på 1000kg då jag vill ha en viss buffert, samt inkludera mig själv samt en del saker i båten. Som du påpekar så kan det ev. överstiga 1000kg. Jag ska se om jag kan hitta några lösningar som ger mig en större buffert att arbeta med.
Jag tänkte inte att det var så stor kostnad att gjuta plintar, mer att det var bökigt att få till, särskilt om de kommer i vattnet.
Beroende på hur stranden ser ut så är det lite olika förutsättningar.
Tittade man lite på den byggsats du hade länkat till så ska varje stödhjul tåla 400 kg så får du bara båten att stödja på fyra hjul i taget så är det nog inga problem om det är några kilo över 1000. De har nog räknat med lite marginal i det också.
Du vill nog inte att den ska ligga på bara ett hjulpar för att inte få sprickor i botten så vinkeln mellan sektionerna får inte bli för stor heller.
Olm det är så att det blir svårt med stöd vid varje tvärgående regel så tror jag det går att kompensera med att ta lite kraftigare längsgående reglar - sen är ju dimensioneringen man får tänka på mer för att inte få brott snarare än nedböjning och trä klarar ju nedböjning rätt bra.
Trevlig båt! Hur går den i sjön? På bilder ser den ut att ha hyfsad v-botten men det kanske bara är fram?
Min kusin hade en MV styrpulpetare som jag uppfattade som lite "slagig" men det kan mycket väl berott på körstil och kompetens...
Beroende på hur stranden ser ut så är det lite olika förutsättningar.
Tittade man lite på den byggsats du hade länkat till så ska varje stödhjul tåla 400 kg så får du bara båten att stödja på fyra hjul i taget så är det nog inga problem om det är några kilo över 1000. De har nog räknat med lite marginal i det också.
Du vill nog inte att den ska ligga på bara ett hjulpar för att inte få sprickor i botten så vinkeln mellan sektionerna får inte bli för stor heller.
Olm det är så att det blir svårt med stöd vid varje tvärgående regel så tror jag det går att kompensera med att ta lite kraftigare längsgående reglar - sen är ju dimensioneringen man får tänka på mer för att inte få brott snarare än nedböjning och trä klarar ju nedböjning rätt bra.
Trevlig båt! Hur går den i sjön? På bilder ser den ut att ha hyfsad v-botten men det kanske bara är fram?
Min kusin hade en MV styrpulpetare som jag uppfattade som lite "slagig" men det kan mycket väl berott på körstil och kompetens...
Apropå båtslip, har du den på plintar kan du faktiskt ha motorn nedtiltad rakt ned, annars riskerar man frostsprängning över vintern. Kanske kan du dessutom få utrymme att tvätta/måla båtbotten eller ta av motorns växelhus, något jag annars undrat över hur folk gör, som har sådan slip du länkat till. Det är väl klokt att fundera över hur det skulle funka med de åtgärder du vill göra med båten uppdragen, eller så är det just vad du gjort när du landat i en förhöjd slip.
Själv har jag en trailer jag vinschat upp båten på och sedan drar jag upp trailern ur vattnet med fyrhjulingen + dess vinsch. Jag tycker därför att det låter mycket klokt att ha god marginal på vinschen.
Ha koll på bärighet i marken på strand och i vattnet.
Du kan förankra saker i marken med en stormskruv om det är mjukt, eller bara en eller två bergöglor också förstås, tror plintarna är lite överarbetat för just förankringen.
Själv har jag en trailer jag vinschat upp båten på och sedan drar jag upp trailern ur vattnet med fyrhjulingen + dess vinsch. Jag tycker därför att det låter mycket klokt att ha god marginal på vinschen.
Ha koll på bärighet i marken på strand och i vattnet.
Du kan förankra saker i marken med en stormskruv om det är mjukt, eller bara en eller två bergöglor också förstås, tror plintarna är lite överarbetat för just förankringen.

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Bra ide, jag kommer nog som du säger lägga till flera hjul för att sprida vikten mer.T Testarn skrev:Jag tänkte inte att det var så stor kostnad att gjuta plintar, mer att det var bökigt att få till, särskilt om de kommer i vattnet.
Beroende på hur stranden ser ut så är det lite olika förutsättningar.
Tittade man lite på den byggsats du hade länkat till så ska varje stödhjul tåla 400 kg så får du bara båten att stödja på fyra hjul i taget så är det nog inga problem om det är några kilo över 1000. De har nog räknat med lite marginal i det också.
Du vill nog inte att den ska ligga på bara ett hjulpar för att inte få sprickor i botten så vinkeln mellan sektionerna får inte bli för stor heller.
Olm det är så att det blir svårt med stöd vid varje tvärgående regel så tror jag det går att kompensera med att ta lite kraftigare längsgående reglar - sen är ju dimensioneringen man får tänka på mer för att inte få brott snarare än nedböjning och trä klarar ju nedböjning rätt bra.
Trevlig båt! Hur går den i sjön? På bilder ser den ut att ha hyfsad v-botten men det kanske bara är fram?
Min kusin hade en MV styrpulpetare som jag uppfattade som lite "slagig" men det kan mycket väl berott på körstil och kompetens...
Preliminärt tänkte jag att när jag vinterförvarar den så säkrar jag upp den med plank genom att lyfta med domkraft. På så sätt så finns det ingen risk att den rullar i av misstag och jag för mer jämnt stöd längs med botten.
Den är väldigt trevlig! Med hytt så är det väldigt smidigt när man behöver köra i kyla, regn eller snö. Den har även så att man kan bädda upp en liten säng och diesel-driven värmare. Tyvärr med tanke på storleken så blir den mindre lämplig för höga vindar. Hytten tar också en hel del plats så det är väldigt lite yta för att transportera större saker. Def. lite slagig när det är vågigt, men går att kompensera. Justerar man hastighet och styr in i vågorna från rätt vinkel så är det ingen fara. Men jämfört med grannens båt som är i aluminium och runt 10m med trim-plan så kräver denna båt väldigt mycket mer fokus när man kör i ruskigare väder.
Ja, en kort båt kommer inte bära från vågtopp till vågtopp som en lägre båt och hur lång beror ju på var man är. 😁
I den del av Stockholms skärgård som jag hänger i så vill man över 7-7,5 meter men redan innan det är det ju stor skillnad på båtar med bra bottenform.
Å andra sidan kräver ju brantare v-botten mer motorstyrka och klarar mindre last så det blir ju alltid en kompromiss.
Vi har kollat lite på båt med hytt just för att kunna åka bekvämt i alla väder men MV hade jag inte sett tidigare.
Tack för "recensionen", det jag hittade på nätet om den var rätt intetsägande.👍
Ang. fler hjul så är det mer risken för punktlast när du kommer från en brant första del och går över i en flackare övre del jag tänkte på. Är rampen rak så är det ingen fara och om man har kontakt med fyra hjul hela tiden så tror jag det är lugnt.
Beror ju också på tjockleken i laminatet och bottenstockarnas placering osv.
Äldre plastbåtar var ju rejält överdimensionerade men idag sparar man på materialet så det finns inte så mycket marginal.
I den del av Stockholms skärgård som jag hänger i så vill man över 7-7,5 meter men redan innan det är det ju stor skillnad på båtar med bra bottenform.
Å andra sidan kräver ju brantare v-botten mer motorstyrka och klarar mindre last så det blir ju alltid en kompromiss.
Vi har kollat lite på båt med hytt just för att kunna åka bekvämt i alla väder men MV hade jag inte sett tidigare.
Tack för "recensionen", det jag hittade på nätet om den var rätt intetsägande.👍
Ang. fler hjul så är det mer risken för punktlast när du kommer från en brant första del och går över i en flackare övre del jag tänkte på. Är rampen rak så är det ingen fara och om man har kontakt med fyra hjul hela tiden så tror jag det är lugnt.
Beror ju också på tjockleken i laminatet och bottenstockarnas placering osv.
Äldre plastbåtar var ju rejält överdimensionerade men idag sparar man på materialet så det finns inte så mycket marginal.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Attefallshus på sluttande Berg - på plintar?
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus -
Tips på räls för båtslip? Alternativ till Kohlswa-balkar?
Socialt & Projekt -
Byta staket - kan jag återanvända gamla plintar?
Trädgård allmänt -
Hur djupa hål behövs för pergola på plintar?
Grund & Markarbeten -
Hur stora plintar till carport med förråd
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus