Byggahus.se
Mikael_L Mikael_L skrev:
Jag tror det mest beror på isoleringen.

Som du nog förstått, så är det du vill göra lite tveksamt, annars hade det inte märkts något motstånd i tråden, och det hela hade varit avslutat och du hade redan varit klar.

Nu är det så att detta möjligen går att lirka genom med hjälp av mycket välvilligt tolkande av regler och ett totalt ignorerande av "hur man brukar göra", kanske det som kallas "elsäkerhetsmässig praxis".
Så därav tuggmotståndet.

Alla de där tändtrådarna, kan de ligga på samma gruppsäkring(ar) som enfasmatningen? Isåfall är det smartare att försöka pressa in matning och div tändtrådar som hör till samma grupp, i samma rör.
Det har jag absolut förstått och jag tackar och bockar för din och Hr Siltbergs lugna pedagogik.
Men om man inte frågar hur saker och ting funkar lär man sig ju aldrig något, eller hur?

Du skall veta att jag övervägt att riva huset många gånger när jag hittar mögel i källaren, kass dränering, läckande tak, tidigare ägarens skojiga elinstallationer (se tidigare bild), psykopatgrannar osv osv...
Men utmaningar är ju till för att övervinnas!

En fas till belysning/uttag är väl vad jag hade tänkt mig och när jag räknar på 25m-alternativet verkar det som att det inte skulle bli ett så farligt dyrt för att slippa ligga på marginalen.
Jag tänkte mig att man går runt med ett rör med 3x1,5 längs ytterväggen som matar några uttag samt nolla till led-transformatorerna, samt ett eller flera rör med tändtrådar till led-transfomatorerna.
Dessutom ett rör med matning till några radiatorer med 1 eller 2 faser, har inte kollat ännu vad som gäller för sånt.
De två rören i golvet används till bastu (5x2,5) respektive radiator/avfuktare. En fuktsäkrad UC i duschutrymme med 2x jfb, en 4pol för bastu och en för uttaget.
Ditt förslag nummer 3 är jag inte riktigt med på vad du menar?

Och innan någon säger bila ner ett rör till så går det bort. Jag gjorde ju flytspacklingen så snygg!

Tack igen för all respons!
/Höghus
 
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
En stor del av skillnaden ligger i att Mikael's mätning var med FK i rör medan du har kabel. En annan är isoleringen runt om, kylförmågan. Till sist är effekten kvadratisk mot strömmen. Du har inte ens mätt strömmen så vi vet inte.
Ber om ursäkt om jag var otydlig, men jag hade FK. 5x2,5 +3x1,5 i 20mm rör.

/Höghus
 
Ja jag missade tydligen att du skrev fk med små bokstäver ;)
 
hur ser det ut med möjligheten att dra fram 5 RK4 till en UC?
det borde ju vara lättare att dra än den där kabeln
 
M Mats skrev:
hur ser det ut med möjligheten att dra fram 5 RK4 till en UC?
det borde ju vara lättare att dra än den där kabeln
Enligt mycket säker källa Kjell och Company, (ursäkta den...)
https://www.kjell.com/se/fraga-kjell/hur-funkar-det/elelektronik/starkstrom/normcentralen
ska man inte lägga 5x4mm2 i ett 20mm rör

Arbetsplanen tills vidare är FK5x2,5 i ena golvröret och matning FK3x1,5 till ett uttag i det andra golvröret.
Dessa går till kapsling med 1x4P jfb och 1x2p jfb.

/Höghus
 
Men 5g4 är ju betydligt bättre än 5g2,5+3g1,5 och det OAVSETT vad Kjell&Company tycker
 
  • Gilla
Uffe A och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
Höghus Höghus skrev:
Enligt mycket säker källa Kjell och Company, (ursäkta den...)
[länk]
ska man inte lägga 5x4mm2 i ett 20mm rör
Jag tycker Kjells sidor om starkström är utmärkta, ett lysande exempel på hur man kan skapa pedagogiskt material om elinstallationer.
Och Kjell har inte ofta fel ska sägas, men just här har Kjell fel.
Det handlar inte det minsta om värmeutveckling. Lyckas man få in 5 st 4mm2 i röret, så är det OK.

Jag undrar lite hur man tänker.
Säg att man har dragit in 3st fasledare och en skyddsjord, och har då en viss värmeutveckling, sen knör man in en nolla också, det blir inte det minsta mer värme då, thats it.

Så lyckas TS klämma in 5 st RK4 i sitt rör så blir det utmärkt att köra med en liten UC.


TS kan ju också köra med 5g2,5 och till en UC. Och sen helt enkelt förlita sig på överlastförmågan hos diazed-säkringen i matande central. Värmelasterna lär ju inte gå kontinuerligt, utan efter en uppvärmningstid så blir det pulserande last, och en 16A porslinspropp går ju att lasta med lite över 20A säkert en timme eller så.
Nu är det egentligen inte korrekt att dimensionera för överlast, men vad göra man?

Och handen på hjärtat, nästan alla villa-elabonnemang förlitar sig på överlastförmågan på mätarsäkringarna.
Vi har 3x16A, och överlastar helt absolut säkert med regelbundenhet hela vintern genom.
 
E elmont skrev:
Men 5g4 är ju betydligt bättre än 5g2,5+3g1,5 och det OAVSETT vad Kjell&Company tycker
Om 5g4 funkar har jag inga invändningar.
Har dock ingen sån kabel hemma att testa att dra igenom.


Mikael_L Mikael_L skrev:
Jag undrar lite hur man tänker.
Säg att man har dragit in 3st fasledare och en skyddsjord, och har då en viss värmeutveckling, sen knör man in en nolla också, det blir inte det minsta mer värme då, thats it.

Så lyckas TS klämma in 5 st RK4 i sitt rör så blir det utmärkt att köra med en liten UC.
Fast i mitt fall skulle ju nollan åxå generera värme om en av faserna även värmer duschutrymmet

/Höghus
 
Mikael_L
Höghus Höghus skrev:
Fast i mitt fall skulle ju nollan åxå generera värme om en av faserna även värmer duschutrymmet
Nej, då minskar strömmen motsvarande i två andra fasledare.
 
Där ser man. Jag har tydligen förträngt trefasformlerna.

/Höghus
 
Och en RQ 4mm2 har en diameter av ca 2.5mm
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
1. Detta jag sist föreslog, ordna så att lampor och tändtrådar osv hör till samma grupp som enfasobjekten går på. Gruppen kan vara en enfas, tvåfas, eller trefas, och kan till nöds bli uppdelad någonstans så att alla faser inte går som matning till samma ställe.

2. Dra tillräckligt grov matarkabel och sätt upp en UC

3. Ordna med fjärrstyrda lösningar för tändningar, detta kan troligen kombineras med 1 för att slippa ha lika många puckar och fjärrströmbrytare.



Jag är fortfarande inte riktigt med på vad du menar med #3...

Skulle detta funka?
6 trådar i ytterslinga utmed vägg mellan två dörrar. Innehåller fas, neutral + fyra tändtrådar.
I golvnivå under varje led-list kopplingsdosa med Conrads lilla smidiga "strömstötsrelä". Jag antar att det är ett stegrelä med två steg, dvs ett impulsrelä.
https://www.conrad.se/p/stroemstoetsrelae-dold-montering-1-st-finder-503335
Från dosan två trådar, neutral och relästyrd fas till ännu okänd typ av infälld dosa innehållande led-trafo upp till 120W.
Från trafo-dosa till apparatdosa i takhöjd med näslock 12/24V som går ut till led-list.
Vid varje dörr fyra momentana brytare som sluter reläkrets.
Tre trådar går obrutna genom varje kopplingsdosa.

/Höghus
 
Det är dags att försöka komma till ett avslut i denna tråd. Jag har läst tillbaka och försökt få en samlad bild av önskemål, behov och förutsättningar.

Önskad totaleffekt verkar hålla sig strax under 11 kW, bastu drygt 8 kW, värme 2-3 kW.
Om den effekten ska tas ut från en trefasig grupp på 16 A så gäller att fördela lasten jämnt mellan faserna.
Belysning N, PE, 4 st tändtrådar (mellantrådar? trapp?). Ska 4 olika belysningar styras individuellt eller handlar det om en trappkoppling? Oklar punkt.
Ledningarna ska rymmas i 2 st 20-rör. Längd? Böjar? Av bilden att döma har man tidigare uppenbarligen lyckats dra i en styv kabel med en diameter som säkert överstiger 11 mm.
Matande central är avsäkrad med 20 A.

De två rören måste hanteras individuellt (får inte terminera i samma dosor etc) och var för sig vara kompletta med N och PE. Det är antalet faser/tändtrådar man kan laborera med.

Så vad sägs om
- 5G2.5 mm² avsäkrad 16 A i ena röret direkt till bastu,
- L, N, PE, 4 tändtrådar 1.5 mm² avsäkrad 10 A i det andra röret till belysning och uttag för värme.

Skulle det inte räcka effektmässigt så finns det ju lite plats i bastuledningen. Då kan man sätta en dosa och tappa av tre enfasledningar till uttag. Man får här se upp att inte överbelasta ledningen med bastu och värme samtidigt. Bastun kräver 13 A men uttagen skulle klara sig med 6 A om man vill mecka med en liten central där. Enfasledningen till belysningen ger ju även ett uttag 10 A.
 
Mikael_L
Höghus Höghus skrev:
Jag är fortfarande inte riktigt med på vad du menar med #3...
Ja det var ju det där med att använda fjärrströmbrytare istället för en massa tändtrådar.

En av mina förslag var att du använder ett rör uteslutande för bastun.
Och det andra röret för en grupp med enfasobjekt, en eller flera faser, men dock samma grupp.
Och det är ju OK att även dra tändtrådar i detta rör så länge de hör till samma gruppsäkring.

Och ryms inte alla nödvändiga trådar, eller om något måste styras som hör till en annan grupp kan man sen lösa detta med någon radiostyrd strömbrytare.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Arbetsplanen just nu är
5g2,5 i ena golvröret avsäkrad som tidigare med 10A diazed till bastu
3g1,5 i andra röret till värme/avfuktning avsäkrad med 10A diazed
Dessa två går till undercentral med 1x 4p jfb + 1x 2p jfb
I ytterslinga runt rummet, mellan två dörrar går 25m rör med 6g1,5 och 4 kopplingsdosor fördelade runt rummet. I varje dosa sitter ett Conrad-impulsrelä länkat tidigare.
Ledarna är fas som slutar i sista dosa, och neutral + 4 tändtrådar som går hela vägen. Vid varje dörr sitter 4 momentanbrytare. som påverkar var sitt relä.
Från kopplingsdosa rör med neutral och relästyrd fas till ännu okänd dosa med trafo till led-belysning och från denna rör till apparatdosa i takhöjd med näslock där 12/24V går ut till led-lister.

/Höghus
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.