Är i planeringsstadiet av mitt första "stora" bygge då jag ska bygga ett isolerat garage i lösvirke. En detalj som jag inte riktigt har koll på är hur man på bästa/smidigaste sättet isolerar taket. Taklutningen kommer vara endast 14 grader så det kommer vara väldigt trångt och svårframkomligt i vindsutrymmet. Hade tänkta att isolera med vanliga isoleringsskivor.
1. Ska man försöka isolera inifrån vinden efter att innertaket är på plats (kommer bli väldigt trångt)?
2. Eller kan man isolera underifrån efter att man delvis glesat innertaket?
3. Hade inte tänkte köra med lösull pga kostnadsskäl. Men är det att föredra, att anlita någon som kommer och sprutar in lösullen?

Vilket alternativ är bäst/smidigaste?

• Inifrån ett delvis isolerat tak med synliga träbjälkar och isoleringsskivor placerade mellan dem.
  • Person rullar ut isoleringsskivor på vindsgolv med låg taklutning.
  • Arbetare i trångt vindsutrymme under isoleringsarbete med synliga takbjälkar och isolermaterial.
H
1. funkar. men trångt kommer det bli.
2. funkar. lite krångligt
3.bäst är att låta nån göra det. men. lösull kompakteras lättare än skivor/matta
bäst är skivor/matta
smidigast är lösull

Detta står jag oxå i valet och kvalet om. Skivor känns smidigt, enkelt att lägga dit mer om man nu skulle vilja. Sprut känns oxå smidigt, dock så skulle man ju ha passat på att göra det på huset samtidigt och då försvinner det ekonomiska i det haha

Mvh Jonas

Blir ju hyfsat enkelt att isolera underifrån om du slår på reglar/brädor/gles, eller allra bäst råspont, på ovansidan så fås ett mothåll så isoleringen trycks upp i rätt höjd.

Annars om du sätter luftspaltsbildande skivor under yttertakets råspont, så går det ju fint att spruta.

Jag har precis s isolerat våran utbyggnad med skivor, har 8 graders lutning på taket och tyckte det var enklast att börja inne efter en längd och plasta/gles vartefter. HELST hade jag sprutat fanskapet men av kostnadskäl så fick det bli skivor.

Räcker 145mm isolering i taket, eller ska man ha mer tros?

Mvh Jonas

H
MalZon MalZon skrev:
Räcker 145mm isolering i taket, eller ska man ha mer tros?

Mvh Jonas
så mycket man vill egentligen. men det finns en gräns där det inte gör någon skillnad

henke_benke skrev:
så mycket man vill egentligen. men det finns en gräns där det inte gör någon skillnad
Bara att testa alltså.

Mvh Jonas

H
MalZon MalZon skrev:
Bara att testa alltså.

Mvh Jonas
har för mig att isover och rockwool har någon formel.

Beror ju på hur varmt man planerar att ha det, samt var i landet man bor.
+18 - 20 C så bör man ha mer, 195 - 300 mm.

Tänkte ha 16-18 grader året runt. Småland.

Mvh Jonas

195 - 300 mm med mattor/skivor m vindpapp på ovansidan.
För lösull, lägg på 100 - 200 mm för samma isoleringseffekt.
Ibland kan ju praktiska begränsningar avgöra tjockleken.

Ju mer du isolerar desto mindre energi behöver du för att värma upp men som sagt, finns ju en gräns. Tycker dock att 145 i tak är alldeles för lite!

Ok, då lägger jag på det jag har, sen kompletterar jag med resten tids nog :)

Mvh Jonas

Bygger garage, ca25m2. Körde lösull 40cm som firma kom och gjorde. Behövde inte vara hemma. Kostade 4000kr + moms.
Tycker lätt det var värt kostnaden utan att veta vad man hade sparat genom att göra det själv.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.