Hej!

Jag vill byta gamla fönsterlister och inte endast för att isolera bättre mot kyla. Men framförallt för att stänga ute ljud så effektivt som möjligt! Några tips på bra lister, eller hur man bör tänka?

Min tanke: Om man vill maximera den ljudisolerande effekten av fönsterlister så mycket som möjligt är min egen gissning att det är bättre att gå upp lite i tjockleken så att det klämmer åt extra hårt när man stänger fönster. Självklart inte så tjockt att fönster har problem att stänga, eller list går sönder (det förstår jag). Men min tanke är att ljudisolerande effekt påverkas av att listen är lite större och att man behöver ta i lite extra för att stänga. Om man bara har "normal" tjocklek och fönstret stängs utan något som helst motstånd tänker jag att den ljudisolerande effekten inte blir lika effektiv. Kanske att kyla stängs ute oavsett, men ljudet stängs ute mer effektivt av hård tätning. Någon med kunskap/erfarenhet som kan bekräfta eller dementera detta?

Tacksam för input!

K
Du får nog lägga upp en bild på fönstret och vad du menar, verkar väldigt oklart vad och hur du menar med ”lister”. Runt ett fönster har man fönsterfoder, både på utsidan och insidan. Och i fönsterhålet (väggarna är oftast djupare än fönstret) har man salning.

K kniv skrev:
Du får nog lägga upp en bild på fönstret och vad du menar, verkar väldigt oklart vad och hur du menar med ”lister”. Runt ett fönster har man fönsterfoder, både på utsidan och insidan. Och i fönsterhålet (väggarna är oftast djupare än fönstret) har man salning.
Ok, trodde inte detta skulle vara otydligt. Men jag menar vanliga tätningslister som ofta klistras på för att fönstret ska vara tätt när det stängs, brukar ofta vara i silikonmaterial. De brukar se ut såhär:
Tätningslist av silikon med gul skyddsremsa, används för att göra fönster täta när de stängs.

K
Det gör det hela lite tydligare att det är tätningslister du avser

H Henrik Eriksson4305 skrev:
Ok, trodde inte detta skulle vara otydligt. Men jag menar vanliga tätningslister som ofta klistras på för att fönstret ska vara tätt när det stängs, brukar ofta vara i silikonmaterial. De brukar se ut såhär:
[bild]
list av EPDM-gummi

En
T tergo skrev:
list av EPDM-gummi
Skulle du säga att det är stor skillnad på EPDM-gummi och silikonlister med avseende på ljudisolerande egenskap?

Jag har nu O-lister i silikon. De är ju tunna i materialet (ihåliga) och väldigt mjuka och elastiska. Tanken är nog att de ska vara flexibla. Men jag upplever att ljudisolerande egenskapen är dålig, det läcker in ljud. Efter detta tips undrar jag om P-lister i EPDM-gummi skulle vara betydligt bättre på att stänga ute ljud. De verkar ju kraftigare i gummit än silikonlisten, det bör ha avgörande effekt för att stänga ute ljudet?

MultiMan
MultiMan MultiMan skrev:
Efter googling så ska E-formad list vara absolut bäst för att stoppa ljud. Inte så konstigt kanske då det är mer material i själva listen än en ihålig O eller P-list:

[länk]
Ok, tack! Har du länken med denna info (har själv googlat runt och svårt hitta info om just ljudisolerande egenskaperna)?

Ett problem med E-formad kan ju vara att den å andra sidan ska vara anpassad till smalare springor, upp till 4 mm. Enligt mitt resonemang så bör ljudisolering bli bättre om man verkligen kan klämma åt listen ordentligt (det är min gissning iaf). Och detta kan vara till nackdel för E-formad. Men jag funderar nu på att kanske ha dubbla lister, att sätta dit en E-formad på den sida som min O-list vilar mot. Så att O-listen trycker och tätar mot en E-list. Det kanske är värt att prova detta ist för att byta ut befintlig list?

MultiMan
Nej, har inte tid att leta upp det heller igen, skriver rätt mycket här redan. 😉

Självklart är det allra viktigaste att listen sluter absolut tätt. Världens bästa list som inte sluter tätt gör ingen nytta.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.