3 639 läst ·
33 svar
4k läst
33 svar
Bästa alternativa värmekällan när det inte finns tillgång till el?
Sida 1 av 3
När vi nu fått broschyrer i brevlådan om att man ska rusta sig för krisen (krig etc) och ska förbereda sig för oväntade händelser så funderar jag på alternativ värmekälla. Vi har endast el genom värmepumpar. Vi har inte precis något ställe i huset där vi kan placera en vedkamin och har inte tillgång till ved. Därför har jag funderat på gasolkamin (det verkar vara det billigaste alternativet också), men det verkar lite svårt då vi inte precis är så tekniskt kunniga och inte vet vad man ska tänka på. Fick ett reklamblad häromdagen från Jem & Fix, tittade in till dem och den var ju ganska billig men kanske inte optimalt för ett större utrymme dessutom måste man köpa till en gasvarnare. Jag trodde att det fanns kaminer som själv larmade om apparaten läcker? Säljarna säger ju alltid att det inte är några problem med något, men sedan måste man själv montera apparaten eftersom den kommer i ett paket.
Finns det någon som har något tips och något annat alternativ? Tacksam för tips!
Finns det någon som har något tips och något annat alternativ? Tacksam för tips!
Rejält isolerat hus är smart. Om man inte vill/kan/får bygga om huset/bostaden är det inte så många alternativ. Bor man i lägenhet kanske ännu färre.
Kamin som eldas med gasol eller fotogen finns ju flyttbara. Men det kräver ju bränsle. Man kan inte ha speciellt stora mängder lagrat hemma. Oavsett tar det slut. Så frågan är ju då var man skaffar mer när förrådet man har tagit slut.
Om det är sådan kris att detta är aktuellt bör man nog räkna med att endast värma upp ett enda eller några få rum. Annars räcker inte värmen till. Samt se till att det faktiskt inte behövs lika mycket värme. Tjocka kläder, duntäcken osv.
Kamin som eldas med gasol eller fotogen finns ju flyttbara. Men det kräver ju bränsle. Man kan inte ha speciellt stora mängder lagrat hemma. Oavsett tar det slut. Så frågan är ju då var man skaffar mer när förrådet man har tagit slut.
Om det är sådan kris att detta är aktuellt bör man nog räkna med att endast värma upp ett enda eller några få rum. Annars räcker inte värmen till. Samt se till att det faktiskt inte behövs lika mycket värme. Tjocka kläder, duntäcken osv.
Vid händelse av kris ska man nog inte räkna med att kunna köpa bränsle för uppvärmning (eller transport) sådant bör man skaffa i förväg.
Det är få ekonomiskt rimliga bränslen man kan och får lagra innan större mängd på/i en vanlig bostadsfastighet, jag har faktiskt bara hittat alternativen brännolja och ved.
Kan man då inte elda med ved blir det rimligtvis diesel/ brännolja man får satsa på för bostadsuppvärmning, skaffa en kamin som klarar diesel och en lämplig tank på max 10m3.
Själv föredrar jag ved, det är dessutom ett bränsle jag ( med viss svårighet) själv kan producera i händelse av långvarig kris om det befintliga förrådet skulle behövas fyllas efter tex hundra dagars avbrott på el och/eller bränsleleveranser (eller som i Ukrainas fall mer än tusen dagars krig)
Lokalproducerat biobränsle har dessutom fördelen att det är förnybart, relativt billigt, lätt att lagra, enkelt att skaffa och efter värmepumpsvärme och fjärrvärme trots allt ett av de mest ekonomiska sättet att värma sin bostad.
Det är få ekonomiskt rimliga bränslen man kan och får lagra innan större mängd på/i en vanlig bostadsfastighet, jag har faktiskt bara hittat alternativen brännolja och ved.
Kan man då inte elda med ved blir det rimligtvis diesel/ brännolja man får satsa på för bostadsuppvärmning, skaffa en kamin som klarar diesel och en lämplig tank på max 10m3.
Själv föredrar jag ved, det är dessutom ett bränsle jag ( med viss svårighet) själv kan producera i händelse av långvarig kris om det befintliga förrådet skulle behövas fyllas efter tex hundra dagars avbrott på el och/eller bränsleleveranser (eller som i Ukrainas fall mer än tusen dagars krig)
Lokalproducerat biobränsle har dessutom fördelen att det är förnybart, relativt billigt, lätt att lagra, enkelt att skaffa och efter värmepumpsvärme och fjärrvärme trots allt ett av de mest ekonomiska sättet att värma sin bostad.
Gaskamin kan vara ytterst farliga på flera helt olika sätt, kommentarer är överflödiga. VOC från fotogenkaminer och stearinljus är skadligt, läs på om intresse.E Eva Helene skrev:När vi nu fått broschyrer i brevlådan om att man ska rusta sig för krisen (krig etc) och ska förbereda sig för oväntade händelser så funderar jag på alternativ värmekälla. Vi har endast el genom värmepumpar. Vi har inte precis något ställe i huset där vi kan placera en vedkamin och har inte tillgång till ved. Därför har jag funderat på gasolkamin (det verkar vara det billigaste alternativet också), men det verkar lite svårt då vi inte precis är så tekniskt kunniga och inte vet vad man ska tänka på. Fick ett reklamblad häromdagen från Jem & Fix, tittade in till dem och den var ju ganska billig men kanske inte optimalt för ett större utrymme dessutom måste man köpa till en gasvarnare. Jag trodde att det fanns kaminer som själv larmade om apparaten läcker? Säljarna säger ju alltid att det inte är några problem med något, men sedan måste man själv montera apparaten eftersom den kommer i ett paket.
Satsa på att installera en vedkamin! En med kokplatta på!
Som tillfällig värme i händelse av en kortvarig kris borde en gasolkamin vara utmärkt. Och dessutom ganska billig. Är du otrygg med att ha gasol i bostaden är det sedan en bra idé med en gasvarnare. Men viktigast är att se till att slangar och packningar är i gott skick.
Fotogenkaminer utan skorsten finns också. Men de luktar och är inte lika roliga att ha i rummet. Det finns "fejkeldstäder" som eldas med etanol också. Men av de tre tror jag att gasol är den bästa.
Fotogenkaminer utan skorsten finns också. Men de luktar och är inte lika roliga att ha i rummet. Det finns "fejkeldstäder" som eldas med etanol också. Men av de tre tror jag att gasol är den bästa.
Man får ju hoppas att det inte kommer att behövas men liksom 65 % av befolkningen (enligt statistiken) är man ju en smula orolig men alla gör inte eller kan göra något för att förbereda sig. Tänkte på gasolkamin eftersom den är flyttbar och relativt billig att köpa in. Givetvis bara att ha i reserv men kanske testa innan för att veta att den fungerar, man får väl komplettera med en gasvarnare. Men det är inget jag är bekväm med. Har också tänkt på att installera en vedspis men liksom gas kommer även ved att ta slut vid en eventuell kris. Fotogen eller etanolkaminer finns ju också men det bränslet tar ju också slut och det verkar inte ge lika mycket värme som en gasolkamin vad jag förstår (men jag är inte helt insatt).O skrev:
Rejält isolerat hus är smart. Om man inte vill/kan/får bygga om huset/bostaden är det inte så många alternativ. Bor man i lägenhet kanske ännu färre.
Är man i det läget att bekymra sig om VOC och annat för att man tvingas använda det mer än några dagar, så bekymrar man sig mer om man fortfarande lever nästa år än att maximera sin användbara pensionstid.L L Jan skrev:
Det är bara att se på Ukraina från att gå från hyffsat civiliserat samhälle till något som man måste jobba på dag för dag för att både ha något att äta och hålla sig varm och någon längre kvalikativ pensionstid är inte att tänka på och det är knappast VOC från kaminen som kommer vara det som slutligen petar en över kanten...
Det är liksom annan nivå på den potentiella livslängden när det är ofredstider som nu (men inte inpå oss ännu, men det kan ändra sig fort) och det är inte längre gifterna i vår miljö som bestämmer när det är dags att ta ned skylten...
medellivslängden under medeltiden var typ 36 år - alla som är äldre än så är tekniskt sett redan döda med den livsmiljön och betingelse som var under den mörka medeltiden och den vanligaste dödsorsaken bland män var en kniv eller annan dödligt våld och kvinnorna dog i barnsäng + alla sjukdomar som härjade, svält mm. - något som lätt återskapas i en konfliktzon även idag.
Redigerat:
Alltså, vi har gott om ved i detta land. Även ofta gott om plats att lagra det på. Går att lagra i 100 år. Bränsle och gasflaskor har begränsat datum. Packningar och annat håller inte att lagra hur länge som helst.X xxargs skrev:Är man i det läget att bekymra sig om VOC och annat för att man tvingas använda det mer än några dagar, så bekymrar man sig mer om man fortfarande lever nästa år än att maximera sin användbara pensionstid.
Det är bara att se på Ukraina från att gå från hyffsat civiliserat samhälle till något som man måste jobba på dag för dag för att både ha något att äta och hålla sig varm och någon längre kvalikativ pensionstid är inte att tänka på och det är knappast VOC från kaminen som kommer vara det som slutligen petar en över kanten...
Det är liksom annan nivå på den potentiella livslängden när det är ofredstider som nu (men inte inpå oss ännu, men det kan ändra sig fort) och det är inte gifterna i vår miljö som bestämmer när det är dags att ta ned skylten...
Läs på om VOC. Att röka då och då kanske heller inte är farligt?
Även kräver värmare förutom apparatur och reservdelar även tillgång till fungerande ditribution. Undrar hur den funkar i öst?
Inte ved.
Även jag är en förespråkare för uppvärmning med ved ( i såväl vardag som kris) men som du @L Jan borde sett och förstått om du läst tråden fungerar det tyvärr inte för TS.L L Jan skrev:
👍 Ja det är väl exakt huvudet på spiken!
Frågan gäller alltså vilka andra alternativ än just vet som kan vara lämpliga i detta fallet. Att då tjata om ved tillför knappast något alls till ämnet.
Hur ved fungerar och att det finns mycket ved i skogen vet vi redan. Kanske är det till och med det bästa lösningen. Men nu gällde saken alltså alternativ till ved.
Det man skulle kunna fråga sig är hur lång tid man vill kunna klara sig med den alternativa värmekällan?
Frågan gäller alltså vilka andra alternativ än just vet som kan vara lämpliga i detta fallet. Att då tjata om ved tillför knappast något alls till ämnet.
Hur ved fungerar och att det finns mycket ved i skogen vet vi redan. Kanske är det till och med det bästa lösningen. Men nu gällde saken alltså alternativ till ved.
Det man skulle kunna fråga sig är hur lång tid man vill kunna klara sig med den alternativa värmekällan?
En ickeF fribygg skrev:
Avser du icke tillhång till ved? Isf en ickefråga. Alla har tillgång till vedF fribygg skrev:
Om man tar sig tid och läser på kan man passa på att oxo läsa om VOC och övriga hälsorisker med vedeldning.L L Jan skrev: