Ska ge mig i kast å bygga en säng åt min son. Den kommer stå i ett litet utrymme som han ska "bo" i tills vi har fixat den delen av huset där han riktiga rum kommer vara. Han är snart 3 år och kommer använda sängen i kanske 3 år, tills han kan få en "riktig" säng.

Tanken är att den skall kännas som en riktig säng, men är lite mindre, vara max 150cmx70cm.

Har en tanke att den skall se ut så här (här sammansatt med virket rakt av):

erik säng.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Och här med de detaljer som jag tänkte göra:

erik säng ver1.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Den kommer stå i rummet så att han skall klättra upp i den via gaveln. Därav den längre sargen där. En huvudgavel som är ordentlig och som utsågas i ett mönster (på bilden bara en variant, tänkte lite mer "moln" kanske). En bred sarg på sidorna och dubbelt vid huvudändan. En regel som sitter i sargen som en ribb-botten ligger på. Kanske en utfräst "bild" i huvudgaveln, han tycker om tåg tex..

Det jag är lite osäker på hur fastsättningen av sargen, tänkte använda dominos (6 eller 8mm), sargen är ca 165x18mm, huvudgaveln är ca 22mm tjock. Eller måste man sätta en "regel" (40x40mm) i kanten av huvudgaveln?:

erik säng ver2.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Har köpt lite virke, sängen kommer målas vit, så det är byggvaruhus-virke. Hittade nästan allt i blandat-lådan så kostnaden blev under 150kr.

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Har rikt/plan-hyvlat sarg och huvudgavel. Limmade ihop huvudgaveln med de bitar som skall användas. Den blev ca 1280x750mm vid den kortaste biten. Skall ju såga toppen på något skojigt sätt sedan..

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nu får den torka över natten så fortsättning följer i morgon. Då skall sargbitarna limmas och anpassas till rätt längd. Och börja fundera på hur man skall lösa stolparna i fotgaveln som skall svarvas lite.. :)
 
En liten lunchuppdatering. Fick starta lite senare efter en resa till Arlanda på morgonen.

Har limmat sargen på bägge sidor:

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Börjat med fotstolparna. De blir ca 690mm höga.

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Har markerat sängbotten 260mm upp från golvet. Borde vara ok, så kan man ha något under sängen och det blir inte för högt att klättra upp..

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Då kvarstår funderingen hur man skall fästa sidorna i stolpen. Stolpen skall svarvas rund så jag måste göra fästena nu när den är fyrkantig.
Funderar att borra ut åtminstone för kortsidesargen, och sätta fast den inne i stolpen. Långsidorna är fortfarande lite funderande..

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
!50 spänn det var bra. Klart gossen skall få ett tåg på sänggaveln:)

Spontant så känns 6 mm lite klent men om du tar några stycken. Även om han inte väger så mycket så blir det lätt massor av klättrande och hoppande. Eller så kör du Ikea varianten och skruvar ihop den då kan du även ta isär den och spar till framtiden. Helt plötsligt kan man behöva en säng.
 
  • Gilla
jackt
  • Laddar…
Jag blir lite avundsjuk på din son :) Kul bygge!
 
  • Gilla
jackt
  • Laddar…
Eftermiddagspasset avklarat. Fortsatte med stolparna, började att borra ut en hel del trä med långhålsborren.

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Faktiskt första ggr jag gör ett riktigt jobb med långhålsborren, funkade mycket bra.

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sedan var det bara att börja stämma ur så gavelsargen passar.

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Allt frid och fröjd tills jag provmonterade biten och ser att den har slagit sig, bara åka till brädgården och leta efter en ny bit..

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Fräste med dominon de hål som behövs för sidorna och skall börja svarva stolparna.

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
corre och 1 till
  • Laddar…
Då är det dags att runda av kvällspasset. Märker att man är en riktig nybörjare ibland. Gör mycket enkla fel osv. Dock tycker jag resultatet blev helt ok. Första stolpen får vara klar, och blev ungefär som jag tänkte mig den.

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Är den stolpen som är inåt väggen så man kommer nog inte tänka på de värsta felen.. :)
Får satsa på att den andra kommer bli perfekt!
 
  • Gilla
pär h
  • Laddar…
Nu vet inte jag vad du har för borr till långhålsborren och hur din långhålsborr är konstruerad. Men tanken är att man kan ställa stopp på höger och vänster sida och djup. Och så kan nan med en spak föra bordet i sidledes och in å ut. Så om du för spaken inåt så du borrar 5 -20 mm djupt beroende på hur kraftigt bygd maskinen är. Sedan för du spaken sidledes så att du fräser upp ett spår. Beroende på åt vilket hål borren snurrar så matar du åt höger eller vänster. På samma sätt när man fräser. Så att inte borren drar träbiten. När du gjort hela djupet på alla butarna så ställer du om höjden och fräser upp resten. Tanken är att bredd och höjden skall bli färdiga nått så man slipper bearbeta dom mera.
Kan nan göra så behöver man bara hugga bort innerhörnen eller runda tappens ytterhörn. Men i ditt fall så blir det att ta bort innerhörnen i tapphålett som du gjort.

Om den inte funkar så blir den bara som en borrmaskin på samma sätt son du gjort och det funkar det med blir bara lite mera jobb med stämjärnen.
 
  • Gilla
jackt
  • Laddar…
Pär, den skall nog klara det, men jag tordes inte och hade inte heller markerat formatet helt perfekt. Men jag skall öva lite framöver.
 
  • Gilla
pär h
  • Laddar…
Ett litet tips om virkesval:
Brädgårdsvirke har en fuktkvot på ca 20%. Det du behöver bör hålla ca 7-8%, för att inte slå sig. Enklast är att köpa sådant på ett snickeri. Väljer du brädgårdsvirke, behöver du torka det i några veckor (beroende på var du gör det).
Tänk då på att "ströa" det ordentligt!

När du svarvar underlättar det om du gör arbetsstycket åttakantigt.

Trevlig modell!
 
  • Gilla
jackt
  • Laddar…
Ur barnsäkerhetsaspekt ska du inte ha uppstickande pollare i fotänden. Barnmöbler för så små barn ska inte ha sådana utskjutande delar där ex barnets kläder kan fastna och barnet kan bli hängande med strypningsrisk. Just saying.

Annars tummen upp!
 
Redigerat:
  • Gilla
jackt
  • Laddar…
Kennethandreasson skrev:
Ett litet tips om virkesval:
Brädgårdsvirke har en fuktkvot på ca 20%. Det du behöver bör hålla ca 7-8%, för att inte slå sig. Enklast är att köpa sådant på ett snickeri. Väljer du brädgårdsvirke, behöver du torka det i några veckor (beroende på var du gör det).
Tänk då på att "ströa" det ordentligt!

När du svarvar underlättar det om du gör arbetsstycket åttakantigt.

Trevlig modell!
Absolut. Det jag köpte första ggr har stått sedan november och hade klarat sig bra, sargbitarna hade slagit sig lite men det hyvlade jag bort..

Skall såga nästa stolpe, tog en himla tid att beta sig igenom kanten! :)
 
Hejduk..tig skrev:
Ur barnsäkerhetsaspekt ska du inte ha uppstickande pollare i fotänden. Barnmöbler för så små barn ska inte ha sådana utskjutande delar där ex barnets kläder kan fastna och barnet kan bli hängande med strypningsrisk. Just saying.

Annars tummen upp!
Tack för påminnelsen, viktig info.

Får se hur vi gör, får såga av dem i sådana fall.
 
Då är den andra stolpen klar. Var skoj att försöka kopiera hur jag gjorde på den första. Blev helt ok likt..
Stolpe nr2 tog klart mindre tid att göra fast jag mätte och donade.

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • image.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
  • Gilla
pär h
  • Laddar…
Lekte lite med sargen, någon sorts avrundning kan bli bra. :)

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nog dags att sova.. :D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.