Har precis köpt mitt första hus och innan jag flyttar in ville jag renovera.
I bifogat markerat "gult" vill jag riva väggarna för öppen planlösning. Den som pekar med "röd" pil tror jag är bärande men jag är osäker.
(Det som är "blått" vill jag lägga ny vägg för att få ett rum där.)
Var hittar man ritningar för huset som är från slutet av 50-talet om det nu skulle behövas?

Om det nu visar sig vara bärande. Är det i så fall okej att göra en öppning istället för att riva? Behöver man bygglov för rivning alt. öppning?

Tacksam för svar

• Golvplan av hus från 50-talet med markerade väggar: gula för att riva, röd pil för osäker bärande vägg och blå linje för ny vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
T
Om ni inte har fått dokumentation från förra ägaren om huset med ritningar så kan kommunen ha det sedan bygglovet. I vissa kommuner så har man digitaliserat arkiven och kan få det i skannad kopia men annars så kan de ta fram det och du får en papperskopia.

Finns det inga ritningar så är det nog till att gå upp på vinden och kolla hur takstolarna ser ut för att se om se är fribärande eller inte.
Eftersom det inte finns en vägg vid matrummet (blå markering) så killgissar jag lite och säger att det inte är bärande det du har röda pilen emot. Resten av det gulmarkerade är rimligtvis inte bärande.
Skulle det visa sig att det är bärande av någon anledning så kan man sätta in en bjälke som tar vikten och som sätts på stolpar vid/i vägg.

Nej, du behöver inte bygglov för att ändra rumsindelningen.

Tack Testarn för svaret.
Om den nu är bärande. Om man öppnar upp och behåller vet inte kanske 20-30cm vägg närmast taket, behöver man ändå en bjälke som tar vikten?

De andra väggar mot den troligtvis bärande är ihåliga så där är det inga problem.

Men jag ska försöka få fram ritningar från kommunen först.

K kladde skrev:
Tack Testarn för svaret.
Om den nu är bärande. Om man öppnar upp och behåller vet inte kanske 20-30cm vägg närmast taket, behöver man ändå en bjälke som tar vikten?

De andra väggar mot den troligtvis bärande är ihåliga så där är det inga problem.

Om den är bärande hjälper det inte att du sparar 20-30cm av väggen närmast taket. Väggen behöver stående stöd för att bära, annars bär den inte. Är den bärande hittar du stående reglar i väggen som bär upp (eller plank/timmer beroende på byggnadsår). Det kvittar hur mycket du "sparar" av väggen. Tar du bort hela eller delar av det som stöttar vertikalt slutar den bära. Enklast är att klä av väggen från ytskikt och undersöka konstruktionen. En konstruktionsritning som du redan fått tips om ska visa om den är bärande.

Tackar. Då får jag först undersöka väggen och i bästa fall beställa ritningar som visar konstruktionen. Återkommer i så fall för mer hjälp. Trevlig helg

T
K kladde skrev:
Tack Testarn för svaret.

Att den är "ihålig" betyder inte att den inte bär något, det är stående reglar som bär vikten (eller andra stomdelar som plankvägg) precis som @anderslofwall skriver och sen fördelas vikten med liggande reglar - enkelt uttryckt.

Om man behöver något som bär upp så kommer det troligen att krävas en limträbalk eller stålbalk som ligger på någon stående stolpe i vardera ände. Dimensionerna på en sådan balk kommer att vara rätt stor då det är ett antal meters spännvidd, men det är något som en konstruktör behöver räkna på i så fall.

Om du inte får tag på ritningar som visar hur det står till så får du ta dig upp på vinden och kolla hur takstolarna ser ut. s.k. W-takstolar brukar vara självbärande om det inte för lång spännvidd. Ta bilder och lägg upp här för hjälp om du är osäker (eller vill ha hjälp att tolka ritningen).

• Gilla
MultiMan
  • Laddar…
Tack det ska jag göra. Återkommer när jag vet mer och har bilder.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.