Hej!
Vi vill riva en vägg för att öppna upp mellan kök och V-rum. Den vägg som skall rivas ner del av redovisas i dubbel linjerat rött. Bifogar två ritningar. Den mest aktuella så som planlösningen ser ut är ritn 4, väggplan. Bifogar även en mer högupplöst huvudritning om den är till någon hjälp.

Tittar man på väggplanen står att bärande väggar är littererade KN, men jag ser inga väggar littererade så.

Takstolarna är av W-typ, och innertaket tycks vara satt i hela huset före innerväggar. Arkitektonisk ritning av en planlösning med en vägg markerad i dubbla röda linjer för rivning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Planritning av ett hus med rödmarkerad vägg som ska rivas mellan kök och vardagsrum.
Skapa konto

Det enklaste och kanske bästa är nog att kontakta Myresjöhus, och fråga hur det går att ändra.
Jag skulle dock tro att ni behöver ersätta den nedtagna väggen med en balk uppe i taket.

W-takstolar (fackverk) bör vara självbärande vilket förklarar avsaknaden av bärande innerväggar på ritningen. Har du någon sektionsritning på huset så kan säkert någon med rätt kompetens bekräfta (y)

KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Det enklaste och kanske bästa är nog att kontakta Myresjöhus, och fråga hur det går att ändra.
Jag skulle dock tro att ni behöver ersätta den nedtagna väggen med en balk uppe i taket.
Jag provade faktiskt att kontakta dem men de sa att de behåller bara ritningar i 10 år så de hänvisade mig bara vidare till fristående konstruktör.

Har huset W-takstolar så är inga inneväggar bärande.

Nu har jag fått tag på alla ritningar för huset, och såhär ser ritningen ut för takstolarna.
Arkitektritning av takstolar i ett hus, med tekniska mått, materialspecifikationer och belastningsvärden.
Skapa konto

Detta får väl anses bekräfta att inga väggar är bärande (förutom ytterväggarna)? Enligt en annan detaljritning utförs alla innerväggar med CC60 vilket också tycks bekräfta att dessa inte är bärande?

Dessa takstolar behöver inga mellanväggar (och är heller inte gjorda för det). Resonemanget om CC 60 för mellanväggarna förstår jag däremot inte.

• Gilla
pdov
  • Laddar…
J justusandersson skrev:
Dessa takstolar behöver inga mellanväggar (och är heller inte gjorda för det). Resonemanget om CC 60 för mellanväggarna förstår jag däremot inte.
Tack för svar :) resonemanget gällande CC60 eller förtätade regelavstånd fick jag höra av en kollega, där tätare CC-avstånd kunde bekräfta bärande vägg. Det var bara det :)

pdov
Den ritning som du bifogar har spännvidd 6600 medan huset har spännvidd 9000. Är det inte så att det är garagetakstolen du har fått tag i? Har du någon mer takstolsritning med spännvidd 9000?

• Gilla
Mr9
  • Laddar…
Det står ju också garage på ritningen

pdov pdov skrev:
Den ritning som du bifogar har spännvidd 6600 medan huset har spännvidd 9000. Är det inte så att det är garagetakstolen du har fått tag i? Har du någon mer takstolsritning med spännvidd 9000?
Ja det är sant och riktigt, blev väl lite väl till mig i all hast. Har bläddrat igenom alla ritningar en gång till och det är den enda takstolsritningen jag hittar. Det jag ”vet” är att takstolarna över huvudbyggnaden á 9 meter också är av W-typ vad jag kan döma då jag varit upp på taket ett par vändor.

innebär detta dock att det kan vara så att väggen fyller någon bärande funktion?

jag menar, om man går tillbaka till den första ritningen jag bifogat så står det ”Bärande innerväggar är littererade KN”. Jag hittar inga littererade så. Den vägg jag vill riva är tom littererad KA1-A. Bifogar den sektionen. Byggteknisk ritning som visar detaljer av väggsektioner markerade med A och E inklusive mått och konstruktionskomponenter.
Skapa konto

Redigerat:
pdov
justusandersson har svarat rätt i sina två svar.

Behöver du övertyga dig själv mer kan du riva valvet mellan matplats och vardagsrum och se om det finns någon avväxling där.
De tappade reglar som ritningen visar har jag aldrig sett som bärande utan de är gjorda för att kunna ta upp deformationer om takstolen böjer ner vid stora laster.
En bärande vägg går hela vägen upp till takstolen medan den icke bärande tappade vägg som snittet visar förmodligen bara går upp till takläkten.

pdov pdov skrev:
justusandersson har svarat rätt i sina två svar.

Behöver du övertyga dig själv mer kan du riva valvet mellan matplats och vardagsrum och se om det finns någon avväxling där.
De tappade reglar som ritningen visar har jag aldrig sett som bärande utan de är gjorda för att kunna ta upp deformationer om takstolen böjer ner vid stora laster.
En bärande vägg går hela vägen upp till takstolen medan den icke bärande tappade vägg som snittet visar förmodligen bara går upp till takläkten.
Tack för alla utförliga och övertygande svar :) ja, så som det är gjort så är väggen satt efter innertaket så vad som eventuellt trycker ner uppifrån skulle isåfall trycka sönder innertaket, av vad jag kan förstå.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.