Hej!
Vi vill riva en vägg för att öppna upp mellan kök och V-rum. Den vägg som skall rivas ner del av redovisas i dubbel linjerat rött. Bifogar två ritningar. Den mest aktuella så som planlösningen ser ut är ritn 4, väggplan. Bifogar även en mer högupplöst huvudritning om den är till någon hjälp.
Tittar man på väggplanen står att bärande väggar är littererade KN, men jag ser inga väggar littererade så.
Takstolarna är av W-typ, och innertaket tycks vara satt i hela huset före innerväggar.
Vi vill riva en vägg för att öppna upp mellan kök och V-rum. Den vägg som skall rivas ner del av redovisas i dubbel linjerat rött. Bifogar två ritningar. Den mest aktuella så som planlösningen ser ut är ritn 4, väggplan. Bifogar även en mer högupplöst huvudritning om den är till någon hjälp.
Tittar man på väggplanen står att bärande väggar är littererade KN, men jag ser inga väggar littererade så.
Takstolarna är av W-typ, och innertaket tycks vara satt i hela huset före innerväggar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Grundstött
· Halland
· 28 348 inlägg
Det enklaste och kanske bästa är nog att kontakta Myresjöhus, och fråga hur det går att ändra.
Jag skulle dock tro att ni behöver ersätta den nedtagna väggen med en balk uppe i taket.
Jag skulle dock tro att ni behöver ersätta den nedtagna väggen med en balk uppe i taket.
Jag provade faktiskt att kontakta dem men de sa att de behåller bara ritningar i 10 år så de hänvisade mig bara vidare till fristående konstruktör.KnockOnWood skrev:
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Har huset W-takstolar så är inga inneväggar bärande.
Nu har jag fått tag på alla ritningar för huset, och såhär ser ritningen ut för takstolarna.
Detta får väl anses bekräfta att inga väggar är bärande (förutom ytterväggarna)? Enligt en annan detaljritning utförs alla innerväggar med CC60 vilket också tycks bekräfta att dessa inte är bärande?
Logga in
Skapa konto
Detta får väl anses bekräfta att inga väggar är bärande (förutom ytterväggarna)? Enligt en annan detaljritning utförs alla innerväggar med CC60 vilket också tycks bekräfta att dessa inte är bärande?
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Dessa takstolar behöver inga mellanväggar (och är heller inte gjorda för det). Resonemanget om CC 60 för mellanväggarna förstår jag däremot inte.
Tack för svarJ justusandersson skrev:
Ja det är sant och riktigt, blev väl lite väl till mig i all hast. Har bläddrat igenom alla ritningar en gång till och det är den enda takstolsritningen jag hittar. Det jag ”vet” är att takstolarna över huvudbyggnaden á 9 meter också är av W-typ vad jag kan döma då jag varit upp på taket ett par vändor.pdov skrev:
innebär detta dock att det kan vara så att väggen fyller någon bärande funktion?
jag menar, om man går tillbaka till den första ritningen jag bifogat så står det ”Bärande innerväggar är littererade KN”. Jag hittar inga littererade så. Den vägg jag vill riva är tom littererad KA1-A. Bifogar den sektionen.
Logga in
Skapa konto
Redigerat:
justusandersson har svarat rätt i sina två svar.
Behöver du övertyga dig själv mer kan du riva valvet mellan matplats och vardagsrum och se om det finns någon avväxling där.
De tappade reglar som ritningen visar har jag aldrig sett som bärande utan de är gjorda för att kunna ta upp deformationer om takstolen böjer ner vid stora laster.
En bärande vägg går hela vägen upp till takstolen medan den icke bärande tappade vägg som snittet visar förmodligen bara går upp till takläkten.
Behöver du övertyga dig själv mer kan du riva valvet mellan matplats och vardagsrum och se om det finns någon avväxling där.
De tappade reglar som ritningen visar har jag aldrig sett som bärande utan de är gjorda för att kunna ta upp deformationer om takstolen böjer ner vid stora laster.
En bärande vägg går hela vägen upp till takstolen medan den icke bärande tappade vägg som snittet visar förmodligen bara går upp till takläkten.
Tack för alla utförliga och övertygande svarpdov skrev:
justusandersson har svarat rätt i sina två svar.
Klicka här för att svara