Startade upp värmepumpen Astral AC 10 till poolen inför säsongen och märkte efter ett tag att vattennivån i poolen hade sjunkit ca en decimeter och att parkeringsplatsen där värmepumpen står var översvämmad 
Ser ut som att den blåa behållaren frusit sönder under vintern och enligt en engelsk manual som jag hittade online så är det en "heat exchanger". Värmepumpen kostade 13000 ny och är 3 år gammal. Är det lönt att försöka hitta en ny "heat exchanger" eller bara att slänga och köpa nytt?
Ser ut som att den blåa behållaren frusit sönder under vintern och enligt en engelsk manual som jag hittade online så är det en "heat exchanger". Värmepumpen kostade 13000 ny och är 3 år gammal. Är det lönt att försöka hitta en ny "heat exchanger" eller bara att slänga och köpa nytt?
Medlem
· Nykvarn
· 2 558 inlägg
För att byta växlaren behöver du även ta isär köldmedierören och då handlar det om att du behöver en kylmontör så kostnaden totalt kommer rassla iväg.
du har troligen en hem/villa försäkring så kontakta ditt försäkringsbolag
du har troligen en hem/villa försäkring så kontakta ditt försäkringsbolag
Tack, det ska jag göra. Borde jag ha tömt aggregatet på vatten inför vintern?C Comfort Thomas skrev:
Medlem
· Nykvarn
· 2 558 inlägg
tror dom flesta hem/villa försäkringar tar detta , kanske med lite högre självrisk om man har varit för oförsiktig?
Har varit på ett antal liknande och ren "dumhet" verkar dom gälla för
Men kanske skiljer sig mellan bolagen.
Har man drulle så har man nog lägre självrisk.
Har varit på ett antal liknande och ren "dumhet" verkar dom gälla för
Men kanske skiljer sig mellan bolagen.
Har man drulle så har man nog lägre självrisk.
Medlem
· Nykvarn
· 2 558 inlägg
en försäkring är väl till för skador på tex maskiner även om det är oaktsamhet eller att man helt enkelt inte hade koll på detta.
om det står att det skall tömmas vid risk för frostgrader kan man nog inte säga att man skolkat på fysiklektionerna i skolan och inte har en aning om att vatten fryser.
lite som att säga att diskmaskinen gick sönder jag fattade inta att man inte fick diska startmotorer med bensin i den. (verklig händelse)
lite som att säga att diskmaskinen gick sönder jag fattade inta att man inte fick diska startmotorer med bensin i den. (verklig händelse)
Medlem
· Nykvarn
· 2 558 inlägg
visst bör man ha lite sunt förnuft men inte säkert en kund tänker på att det kan finnas vatten kvar i en behållare i poolvärmepumpen, har man köpt huset och det inte finns en manual så blir det ännu svårare.
Medlem
· Nykvarn
· 2 558 inlägg
Vet man att det är en behållare i utedelen så är det lätt men det står inte direkt på utedelen att det är det 
Medlem
· Nykvarn
· 2 558 inlägg
Alla är inte lika duktiga på att ha full koll på allt i tex en fastighet så det är väl bra att man kan köpa sig en försäkring om det händer något.H Hallerudsbo skrev:
Orimligt att man ska kunna allt som tex nybliven villaägare.
vi har olika syn på försäkringar och dom är många gånger frivilliga .