Startade upp värmepumpen Astral AC 10 till poolen inför säsongen och märkte efter ett tag att vattennivån i poolen hade sjunkit ca en decimeter och att parkeringsplatsen där värmepumpen står var översvämmad :-)

Ser ut som att den blåa behållaren frusit sönder under vintern och enligt en engelsk manual som jag hittade online så är det en "heat exchanger". Värmepumpen kostade 13000 ny och är 3 år gammal. Är det lönt att försöka hitta en ny "heat exchanger" eller bara att slänga och köpa nytt?

• Gilla
Hanpal
  • Laddar…
För att byta växlaren behöver du även ta isär köldmedierören och då handlar det om att du behöver en kylmontör så kostnaden totalt kommer rassla iväg.

du har troligen en hem/villa försäkring så kontakta ditt försäkringsbolag

C Comfort Thomas skrev:
För att byta växlaren behöver du även ta isär köldmedierören och då handlar det om att du behöver en kylmontör så kostnaden totalt kommer rassla iväg.

du har troligen en hem/villa försäkring så kontakta ditt försäkringsbolag
Tack, det ska jag göra. Borde jag ha tömt aggregatet på vatten inför vintern?

H
Ja den ska tömmas för att inte frysa sönder.
Det är en del av jobbet när man packar ihop för vintern

• Gilla
Tubes
  • Laddar…
A
H Hantlangaren skrev:
Tack, det ska jag göra. Borde jag ha tömt aggregatet på vatten inför vintern?
har du drulleförsäkring så tar den detta annars är det oaktsamhet vilka normalt sett inte försäkringarna täcker

tror dom flesta hem/villa försäkringar tar detta , kanske med lite högre självrisk om man har varit för oförsiktig?
Har varit på ett antal liknande och ren "dumhet" verkar dom gälla för :)
Men kanske skiljer sig mellan bolagen.
Har man drulle så har man nog lägre självrisk.

H
Synd att folk kan utnyttja försäkring med högre premie för andra för en sådan här sak.

• Gilla
Tubes
  • Laddar…
en försäkring är väl till för skador på tex maskiner även om det är oaktsamhet eller att man helt enkelt inte hade koll på detta.

A
om det står att det skall tömmas vid risk för frostgrader kan man nog inte säga att man skolkat på fysiklektionerna i skolan och inte har en aning om att vatten fryser.
lite som att säga att diskmaskinen gick sönder jag fattade inta att man inte fick diska startmotorer med bensin i den. (verklig händelse)

• Gilla
JSten och 1 till
  • Laddar…
visst bör man ha lite sunt förnuft men inte säkert en kund tänker på att det kan finnas vatten kvar i en behållare i poolvärmepumpen, har man köpt huset och det inte finns en manual så blir det ännu svårare.

A
sunt förnuft är en bristvara idag

Vet man att det är en behållare i utedelen så är det lätt men det står inte direkt på utedelen att det är det :cool:

H
Slarv på detta sätt bör inte försäkring betala för.
Har man grejer så bör man intressera sig för hur det fungerar i grunden, för att slippa fel på grund av okunskap eller latskap.

• Gilla
Tubes
  • Laddar…
H Hallerudsbo skrev:
Slarv på detta sätt bör inte försäkring betala för.
Har man grejer så bör man intressera sig för hur det fungerar i grunden, för att slippa fel på grund av okunskap eller latskap.
Alla är inte lika duktiga på att ha full koll på allt i tex en fastighet så det är väl bra att man kan köpa sig en försäkring om det händer något.
Orimligt att man ska kunna allt som tex nybliven villaägare.

vi har olika syn på försäkringar och dom är många gånger frivilliga .

Standard frysskada, ofta 10% självrisk, 10% utav repararionskostnaden alltså.. Samt 10% åldersavdrag.
Anmäl till din villaförsäkring.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.