hej på er
har köpt nya bänksivor i laminat med rundad fram kant vad blir snyggast och bästa sätt att skarva dom ligger som ett L som bild a eller bild b inte så bra ritat men jag hoppas att ni förstår

Tacksam för svar mvh greven63

• Skarv.JPG
Jag har precis lagt in nya bänkskivor i vårt kök och hade en exakt skarv som du beskriver här. Jag valde alternativ A och är nöjd med det. Hade tidigare alternativ B fast skarven var då vågrätt istället för lodrätt som på din beskrivning. Den skarven var förstärk med en brygga och det var inte snyggt. Idag kexar man och skruvar på undersidan ihop skarvarna så bryggan slipper du.

Detta är ju en smaksak helt klart och är beroende på hur ditt kök är utformat. Ska du såga den själv för väljer du alternativ A så gäller det verkligen att du får den i vinkel i såfall?

Jag hade valt A för den skarven lägger i allfall jag minst märke till. Speciellt om du ska ha mönstrad laminat eller stavlimmad laminat.

Enda nackdelen med A om man kör laminat är om man får vatten ner i skarven. Det gäller att få det tätt, annars sväller spånet.

Men A blir en jättesnygg skarv!

Helt rätt, så A skarven skall helst inte vara i närheten av diskhon eller så lägger man en genomskinlig silikon sträng över skarven.

Ska man få alt. B att fungera måste man fräsa/gera bort avrundningen ändå...
(Att bara sätta dit en sån där plastlist för att överbrygga "diket" ser för sorgligt ut...)
... vilket gör att båda lösningarna kräver fuktskyddande fog.
MAO, gör enligt snygglösning A...

Hej på er

tack för alla svar jag tror skälv att jag väljer (A) men jag skall prova först på bitar som blev över

skulle vilja ha svar på bästa att täta med. har för mig att jag såg i en tidning eller på tv att dom använde nogot som dom använde till att täta båtar med i skarven kanske jag har fel det var något svart som dom la i och sedan blev som typ gummi

Mvh greven63

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.