Byggahus.se
Nissens
E erikjakan skrev:
Ja, men det är ju det som är så komiskt, kvitton i sig är ju så svåra att förfalska om behov föreligger. Dvs 100% tandlös "lag".

I övrigt håller jag väl med dig.
Tja, den bet ju uppenbarligen på TS…
 
  • Gilla
-MH-
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Tja, den bet ju uppenbarligen på TS…
Det tänker jag beror på dumihuvudet banktjänsteman eller ts..
 
Tomture61
Hade min bil till försäljning , en person nappade , provkörde osv.
Kvitto på affären skrevs , jag fick en bunt med kontanter .
Åker in till min bank för att sätta in dom på mitt konto , kan ju inte ha en bunt hemma :D
Lindar in bunten i kvittot (A4 papper) vill ju inte strosa omkring med massa pengar hur som helst .
Kassören i banken frågar myndigt , jaha vart har du fått dom här ifrån då , sålt en bil svarade jag !
Sån tur var hade jag ju kvittot med , som dom tog en kopia på .
Man blir lite upprörd när man blir korsförhörd ang MINA pengar :rolleyes:
 
  • Gilla
Uwe H och 5 till
  • Laddar…
klaskarlsson klaskarlsson skrev:
Har du verkligen gett bort pengarna till något/någon, så skaffa ett kvitto.
Du menar alltså på allvar att man ska be om kvitto när man ger bort t.ex. pengar. Skulle någon skänka mig pengar och be om ett kvitto skulle jag nog misstänka att det var någon form av bedrägeri han höll på med. Ingen normal människa ber väl om kvitton för presenter.
 
  • Gilla
Snailman och 9 till
  • Laddar…
C
mikethebik mikethebik skrev:
Fick bland andra frågan om jag tänkte ta ut större summor i kontanter framledes, varpå jag svarade "ingen aning".
Ja, hur f-n kan man förväntas ge konkreta löften om vad som kommer att hända i framtiden? Det är ju uppenbar nonsens.
I synnerhet när man är begränsad till bankens fördefinierade svarsalternativ.
 
Redigerat:
  • Gilla
Heidina och 4 till
  • Laddar…
Precis, varför får man inte ge hantverkaren 100.000:- i present efter att han hjälpte med husbygget, man kanske tyckte han var trevlig helt enkelt???
 
  • Haha
  • Gilla
Maledictus och 11 till
  • Laddar…
mikethebik mikethebik skrev:
Stör mig också på dessa frågor om var pengar kommer eller går.
Vid omläggningen av vårt huslån i september 2021 så blev jag via telefon "förhörd" av en tjej på banken om vart pengar kommer och går.

Fick bland andra frågan om jag tänkte ta ut större summor i kontanter framledes, varpå jag svarade "ingen aning".

En annan var om jag förväntades få några större summor på vilket jag svarade att jag kommer att svara på ett lockande erbjudande jag fått på mail där jag förväntas få åtskilliga miljoner dollar, samt att en advokat i Nigeria också har ett lockande erbjudande, så det kommer många miljoner till mitt konto.

Detta möttes med ett lite ansträngt skratt, men jag svarade att man vet ju aldrig.
Vad hon knappade in vet jag ej och det blev ingen mer diskussion om just den detaljen:rofl::rofl::rofl:
Jag kanske är en godtrogen dum jävel, vilket väl inte är förbjudet?;)
Svarade nått liknade då jag skulle sätta om bolånen lånen för nått år sen och fick frågorna och den bankentjänstekvinnan tyckte inte att det var ett korrekt svar.
Varvid jag påpekade att "Det är ditt problem. Ni har redan ett avtal med mig om att ta över lånen till en viss ränta i två år. Vill du bryta avtalet så är det ni på #### som får stå för ALL extra kostnad inkl skilland i ränta till den bank jag väljer. Eller så pratar du med din chef eller så struntar du i att du själv anser att det inte duger så gör vi klart detta."
Tyst i luren ett tag
"kan jag fylla i <något hon tyckte verkade lämpligt>?"
"Jag har gett mitt svar. Jag spelar in själv detta samtal och vad du fyller i får stå för dig"
Och sen komme nån till liknande fråga igen......
hon ställde frågan ... blev tyst ett tag .. hör hur hon knappar nått och sen kommer en mer korrekt fråga om nått annat och allt blir klart.

Riktigt otänkt lösning på problemet med "kundkännedom" som EU ställer.
Och det har visat sig att det inte spelar nån roll eller då EU satte dit Swedbank i Baltikum för pengatvätt.
Enl vad jag har hört då på minst ett av kontona som användes ställdes frågorna ...det hjälpte ju banken föga då de blev fällda iallafall.
Mao totalt onödig skitbyråkrati
 
  • Älska
  • Gilla
Bengt Numelin och 3 till
  • Laddar…
Unikt namn Unikt namn skrev:
Ska man göra småaffärer så finns det ingen logisk anledning att man inte kan vända sig till bankomater.
Nu beror det på vad man menar med småaffärer men de flesta "bankomatkort" har en begränsning på vad man kan ta ut på en vecka. Har slagit i den flera gånger. Så visst går det med bankomat men det krävs planering/tid som kanske inte alltid finns.

Sen fattar jag inte riktigt hur man ska kunna styrka vad man kommer att göra med pengarna innan det är gjort. :thinking:
 
  • Gilla
anetteol och 2 till
  • Laddar…
Nissens
E erikjakan skrev:
Det tänker jag beror på dumihuvudet banktjänsteman eller ts..
Kan ju vara så att TS inte hade goda avsikter med sina kontanter, annars hade hen väl styrkt affärerna enkigt instruktionen för att slippa problem.

Du kan vara övertygad om att det inte är en enstaka bankmans beslut att stänga kunders konton. Vi har bara sett TS version…
 
  • Gilla
  • Haha
Sara Ek och 4 till
  • Laddar…
Nissens
Alfredo Alfredo skrev:
Nu beror det på vad man menar med småaffärer men de flesta "bankomatkort" har en begränsning på vad man kan ta ut på en vecka. Har slagit i den flera gånger. Så visst går det med bankomat men det krävs planering/tid som kanske inte alltid finns.

Sen fattar jag inte riktigt hur man ska kunna styrka vad man kommer att göra med pengarna innan det är gjort. :thinking:
Tja, hen hade ju tydligen ett lån som skulle betalas kontant. Ett lånebrev eller intyg från långivaren hade sannolikt räckt långt…
 
Nissens
L lbgu skrev:
Du menar alltså på allvar att man ska be om kvitto när man ger bort t.ex. pengar. Skulle någon skänka mig pengar och be om ett kvitto skulle jag nog misstänka att det var någon form av bedrägeri han höll på med. Ingen normal människa ber väl om kvitton för presenter.
Är det mycket pengar så är det naturligt att få ett gåvobrev.
 
  • Gilla
Blodsoppen och 1 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Tja, hen hade ju tydligen ett lån som skulle betalas kontant. Ett lånebrev eller intyg från långivaren hade sannolikt räckt långt…
Men om nån ljuger hej vilt och svarar på det sätt banken tycker är ok....
Tror du att det på något sätt kommer att hindra banken från att bli fälld mot penningtvättslagen om det skulle visa sig att det ändå var just penningtvätt det handlade om?
Nä just det ... och då fyller frågorna igen funktion annat än 2.
1) Göra ärliga personer förbannande
2) Kunna övertyga journalister & annat löst lättlurat folk om "att man visst gör det det man kan mot penningtvätt"
 
  • Gilla
Heidina och 6 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Tja, hen hade ju tydligen ett lån som skulle betalas kontant. Ett lånebrev eller intyg från långivaren hade sannolikt räckt långt…
Självklart går det i vissa fall men måste vara väldigt svårt i många fall. Ta bara exemplet med en "bonnauktion" där man kanske tänker ropa in en traktor om den får rätt pris. Hur styrker man sånt? Eller att man ska åka på semester och där äta på dyra restauranger?
 
  • Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
Detta är tyvärr framtiden. De flesta förstår inte att när kontanterna försvinner, för det kommer dom, så har bankerna all makt över dina pengar. Ingen kämpar för kontanter medan banker trycker på hårt för att få bort kontanter.
När pengar är borta kan ju bankerna tex ta en procent av VARJE transaktion du gör, du måste finna dig i detta för inga alternativ(kontanter) finns och alla andra banker gör likadant.
 
  • Gilla
  • Ledsen
MultiMan och 17 till
  • Laddar…
M MrDizzy skrev:
Svarade nått liknade då jag skulle sätta om bolånen lånen för nått år sen och fick frågorna och den bankentjänstekvinnan tyckte inte att det var ett korrekt svar.
Varvid jag påpekade att "Det är ditt problem. Ni har redan ett avtal med mig om att ta över lånen till en viss ränta i två år. Vill du bryta avtalet så är det ni på #### som får stå för ALL extra kostnad inkl skilland i ränta till den bank jag väljer. Eller så pratar du med din chef eller så struntar du i att du själv anser att det inte duger så gör vi klart detta."
Fast där har vi ju ett fall där man kan ha nytta av idiotreglerna. Har man ett ofördelaktigt bundet lån är det ju bara att bete sig så att banken inte får/vill ha dig kvar som kund. Sen kan man teckna ett nytt lån till bättre ränta hos en annan bank.
Bara svara att man funderar på att sända pengarna till någon obskyr terrorgrupp ;) Kanske enklare att säga att hantverkaren vägrar lämna kvitto och vill ha betalningen kontant av någon anledning, kan ju vara lite jobbigt om Säpo plötsligt installerar övervakningsutrustning hemma.
 
  • Haha
  • Gilla
Incoog och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.