Byggahus.se
C
Isakare Isakare skrev:
Det är inte banken som bestämt det, utan staten.
Menar du att staten har bestämt att om man tar ut kontanter för att betala ett lån är banken skyldig att sparka ut kunden?
 
  • Gilla
remrag och 9 till
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Menar du att staten har bestämt att om man tar ut kontanter för att betala ett lån är banken skyldig att sparka ut kunden?
Nej, men om du inte kan styrka att det var skälet till uttaget. Att betala en skuld på 100 000 kontant, är i sig själv skumt, eftersom den som får pengarna inte kan göra någonting lagligt med dem, utan att råka ut för penningtvättsproblemet.
 
  • Gilla
  • Arg
Daniel_Bro och 4 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Att betala en skuld på 100 000 kontant, är i sig själv skumt, eftersom den som får pengarna inte kan göra någonting lagligt med dem, utan att råka ut för penningtvättsproblemet
Det är väl inget problem att använda 100k som man får i kontanter. Fortfarande tar väl så gott som alla affärer, bemannade bensinstationer och restauranger kontanter. Möjligt att det blir svårt att sätta in dem på banken, men med tanke på att man knappt får någon ränta på pengarna så är det kanske ingen jätteförlust ifall man inte kan göra det.
 
  • Gilla
TCG och 18 till
  • Laddar…
C
H hempularen skrev:
Nej, men om du inte kan styrka att det var skälet till uttaget.
Måste säga att det är extremt absurt. Ponera att det faktiskt var fallet att farfar fått de 100 000 kr i kontanter som redan tagits ut 6 månader tidigare. Det är alltså ett misstag som skall leda till att man blir portad från sin bank? Helt naturligt?
Polisanmälde banken händelsen (som de är skyldiga att göra)?
 
  • Gilla
TCG och 11 till
  • Laddar…
Som vanligt vill vissa försvara bankernas tillämpning av penningtvättslagen genom argument i stil med "den som är ärlig och hederlig får inte bekymmer med penningtvättslagen!".
Problemet med ett sådant resonemang är att det inte är din definition av ärlig och hederlig som gäller, utan bankens.
 
  • Gilla
Heidina och 44 till
  • Laddar…
M
Unikt namn Unikt namn skrev:
Kortfattat tvingar lagen banken att agera förebyggande mot penningtvätt och finansiering av terrorverksamhet, bland annat genom det som kallas kundkännedom.
Det är rent trams, vilken "terrorism" förhindrar man genom att trakassera vanligt folk? De som stödjer terrorism i det här landet är staten som delar ut pengar till en hel massa olika skumma organisationer genom MUCF och folkbildningsrådet samt genom bistånd till märkliga länder med korrupta ledare.

Jag brukar svara på de där kännedomsfrågorna att jag jag är i politiskt utsatt ställning då jag är utsatt
för politikernas trakasserier och mina pengar kommer från knarkförsäljning, samt att pengarna finns på kontot för att jag inte tagit ut dem ännu. Dumma frågor ger dumma svar!
 
  • Gilla
  • Haha
  • Älska
  • Arg
Heidina och 35 till
  • Laddar…
A arvid53 skrev:
Tillfrågat min bank om att få ta ut en större del av mina pengar i kontanter, och får till svar, du kan gå till uttagsautomat och ta ut pengar. Men det visar sig att gör du detta många gånger, får du då förfrågan från banken vad du skall använda dessa till. Har du då inget godtagbart själ så stängs du av. Hur är detta möjligt? Banken lånar ut dina pengar och får in ränta. Du som gör detta möjligt för banken, får väldigt liten eller obefintlig ränta. Vill du sedan ta ut dina pengar, går det inte! Hur är detta möjligt? Skall man godkänna detta? Vad händer i denna oroliga värld vid en krasch. Skulle kännas bra att ha kontanter. Finns det någon bank som inte agerar på detta viset?
Detta är bankernas egna tolkningar av de lagar som vi har just nu. Olika tolkning sker av olika handläggare på olika banker. Tanken med lagarna var knappast att porta en kund som vill ta ut sina egna skattade pengar, lägga på hög eller handla i butiker eller göra småaffärer med. Tanken är inte att bankerna ska vara överförmyndare och ibland Stasi för sina privatkunder! Den största delen av penningtvätt och terrorism sker i företag och föreningar, och beloppen överstiger självklart tex 100000kr som oftast. Tyvärr är det svårt att få rätt mot banken om dom vill kasta ut er, vem har lust att gå till tingsrätten via advokat?
 
  • Gilla
  • Älska
Heidina och 17 till
  • Laddar…
Hur i hela friden kan banken sparka ut en för att man tar ut sina egna pengar i kontanter?
Det är en ding-ding värld vi lever i!
 
  • Gilla
  • Älska
Dortmunder DAB och 27 till
  • Laddar…
Vore intressant att se vad som händer om man motiverar uttagen med att "jag vill ha sina besparingar i madrassen när strömavbrotten som lamslår betalsystemen kommer i vinter". Eller varför inte "jag vill vara förberedd när kriget kommer till Sverige".
 
  • Gilla
  • Älska
Dortmunder DAB och 18 till
  • Laddar…
Inte att förglömma att en bank är ett företag.
Några år sedan ville jag också ta ut pengar till att köpa en bil 100 tusen klassen. Det gick inte banken hade ingen skyldighet att lämna ut pengar i den klassen hette det. Pratade med föreståndaren för den dagen där på studs och slutade mes att jag avslutade allt samma dag och bytte "bank" företag
 
  • Gilla
  • Wow
TCG och 16 till
  • Laddar…
Unikt namn
F fsn skrev:
Svårt att leverera kvittot när man tar ut pengarna då man uppenbarligen inte har köpt bilen ännu. Eller vad tror du själv?
Eftersom du enligt egen uppgift frekvent gjorde dessa resor så tänker jag att det finns en samling papper (kvitton/kontrakt/annonser) styrker dina affärer.

Det handlar ju som du redan vet om att banken ska ha kundkännedom för att säkra sig om att pengarna inte används för terrorrverksamhet eller penningtvätt. Att en person regelbundet gör affärer som följer ett mönster är inte konstigt.

Men att en person som inte regelbundet gör dessa affärer bryter mönstret kan vara konstigt, så banken behöver ställa sina frågor.

Ska man göra småaffärer så finns det ingen logisk anledning att man inte kan vända sig till bankomater.

Ska man likt en vrång tonåring sätta sig på tvären och göra revolt mot banken får man även vara beredd på att ta sitt pick och pack någon annan stans.
 
  • Gilla
  • Arg
Appendix och 6 till
  • Laddar…
Unikt namn
M mnils skrev:
Det är rent trams, vilken "terrorism" förhindrar man genom att trakassera vanligt folk? De som stödjer terrorism i det här landet är staten som delar ut pengar till en hel massa olika skumma organisationer genom MUCF och folkbildningsrådet samt genom bistånd till märkliga länder med korrupta ledare.

Jag brukar svara på de där kännedomsfrågorna att jag jag är i politiskt utsatt ställning då jag är utsatt
för politikernas trakasserier och mina pengar kommer från knarkförsäljning, samt att pengarna finns på kontot för att jag inte tagit ut dem ännu. Dumma frågor ger dumma svar!
Vanligt folk tycker inte att det är trakasserier. Vanligt folk svarar lydigt på frågorna och orkar inte slåss mot väderkvarnar.

Visst kan det vara lite pirrigt och spännande att göra revolt mot sin bank. Men det kan ju i slutändan bli så att banken bedömer att de inte längre kan göra affärer med dig.

Det är ett faktum att organisationer som IS finansieras till stor del av privata medel. Dessa medel kommer ju från vanligt folk som blivit radikaliserade, som antagligen har sina pengar hos en bank.

Det kan mycket väl vara så att en rad "jobbiga frågor" är det som hindrar en vanlig person att skicka ner en hundring till kampen mot etablissemanget i mellanöstern, eller åtminstonde ifrågasätter sitt tidigare beslut.
Om inga frågor ställs så finns det i alla fall inget hinder öht.
 
  • Gilla
Appendix och 15 till
  • Laddar…
Unikt namn
G Glenn12 skrev:
Inte att förglömma att en bank är ett företag.
Några år sedan ville jag också ta ut pengar till att köpa en bil 100 tusen klassen. Det gick inte banken hade ingen skyldighet att lämna ut pengar i den klassen hette det. Pratade med föreståndaren för den dagen där på studs och slutade mes att jag avslutade allt samma dag och bytte "bank" företag
Postväxel kan(kunde åtminstonde) man använda om man är allergisk mot betalkort eller banköverföringar.
 
  • Gilla
Tittut
  • Laddar…
M
Unikt namn Unikt namn skrev:
Vanligt folk tycker inte att det är trakasserier. Vanligt folk svarar lydigt på frågorna och orkar inte slåss mot väderkvarnar.

Visst kan det vara lite pirrigt och spännande att göra revolt mot sin bank. Men det kan ju i slutändan bli så att banken bedömer att de inte längre kan göra affärer med dig.

Det är ett faktum att organisationer som IS finansieras till stor del av privata medel. Dessa medel kommer ju från vanligt folk som blivit radikaliserade, som antagligen har sina pengar hos en bank.

Det kan mycket väl vara så att en rad "jobbiga frågor" är det som hindrar en vanlig person att skicka ner en hundring till kampen mot etablissemanget i mellanöstern, eller åtminstonde ifrågasätter sitt tidigare beslut.
Om inga frågor ställs så finns det i alla fall inget hinder öht.
Du har inga andra men av lobotomin än att du tror på allt du matas med?
 
  • Gilla
  • Älska
  • Haha
  • Arg
TCG och 23 till
  • Laddar…
M
D Diablito skrev:
Blev nyligen utslängd från Länsförsäkringar pga detta. Frågade hur jag skulle ta ut 100k, fick inget svar alls. Tog ut 10k i veckan i automat. 6 mån senare krävde de svar på var pengarna kom ifrån och vad jag använt dem till samt att jag måste styrka mina svar. Svarade att pengarna kom från min lön och att jag betalt tillbaka en skuld till en äldre släkting som ville ha kontanter. Fick genast svar att jag var portad från banken och hade 7 dagar på mig att avsluta alla konton. "Beslutet går ej att överklaga"
Om de portar en från banken för att man tar ut kontanter, hur har de tänkt att betala ut ens tillgångar när man blir utkastad?
 
  • Gilla
  • Haha
Heidina och 26 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.