Byggahus.se

Bänkskiva, kvartskomposit, fläckar

1. I
    Medlem Nivå 1
    Hej!

Se bifogad bild.

Vi har bänksiva i kvartskomposit i vårt kök, vilket vi, så här i efterhand, ångrar att vi har valt. Vi visste om att det var känsligare än vanlig granitskiva etc, men inte riktigt så här. Se fläckar i bifogad bild - dessa fläckar finns i princip överallt på våra bänkskivor i mer eller mindre tydlig omfattning. Vet någon här om det är möjligt att slipa/rugga upp en sådan bänksiva med fint slippapper eller sådär?

Jag har försökt tvätta fläckarna enligt leverantörens anvisning, med svinto och vim (med korn i), men det fungerar inte.

Tips någon?

Fläckarna är troligtvis orsakade av syra, det finns ju syra i mycket man inte tänker på, typ jordgubbssylt, olika sorters "saftdrycker" etc, men samtidigt låter det ju märkligt att det ska finnas syra under en sådan "glas"-ring som syns på bilden, men ja.

2. C
    Medlem Nivå 7
    Vad menar du? Komposit är normalt sett tåligare mot fläckar än granit! Vilket fabrikat?

3. I
    Medlem Nivå 1
    Hej!

Vill inte "hänga ut" leverantören som jag köpte bänkskivan av, de har väl troligtvis inte gjort något fel. Men den kallas för Arabescato om det hjälper dig något?

Huruvida det är tåligare än granit eller ej, kan jag nog inte svara på. Mina svärföräldrar har en granitskiva som de har haft i snart 10 år, den har knappt några fläckar alls. Vår bänkskiva har väldigt mycket fläckar, de på bilden är bara några av dem. Sjukt störigt. Jag kan skicka fler bilder om det nu skulle vara till någon hjälp.

4. C
    Medlem Nivå 7
    Kolla gärna med din leverantör om det är Kvarts eller vad det är du har köpt. Är det Kvarts så brukar den vara extremt tålig mot fläckar och man kan t.ex. göra rent med "jiff" om det är svåra fläckar.

På denna sida benämns den skivan som "keramik"... http://www.nerostein.se/sv/home/2809-arabescato.html

5. I
    Medlem Nivå 1
    Från deras hemsida:

EDIT: jag vet inte om texten ovan från deras hemsida säger något, men jag slänger iväg ett mail till dem också. Tack för ditt engagemang.

Redigerat 1 okt 2018 13:02
  6. L
    Medlem · Nivå 8
    Hej, lite sent svar kanske.

Jobbar med att tillverka bänkskivor i natursten/quartzkomposit, jag skulle då aldrig råda någon att använda svinto på varken natursten eller komposit då det skulle förstöra poleringen ifrån fabrik, sen är det nästan omöjligt att få den likvärdig med fabrikens om man försöker polera ett ett litet skadad ställe (repa, syrafläckar)

Sen just som tidigare har sagt ska polerad komposit vara lika tålig som polerad granit mot syra. (Beror även på vilk3n granit det är)

Jag håller på med lite experiment i verkstan om hur man kan få bort sånt på bästa sätt, problemet är ju dock att man kan få en skillnad i poleringen i släpljus.

Bäst resultat jag har fått är med medel med väldigt fina korn i och polertrasa men det tar väldigt lång tid! Återkommer om jag hittar 3n bra lösning!

7. Elrohir
    Medlem Nivå 1
    Hej,

hur gick det med dina expriment?
    Jag har en Ceasarstone raw concrete med matt yta och den är helt otrolig på att ”inte” vilja bli ren! Nu har vi fårt en fläck av något som stått över natten. :( någon som ver hur man kan göra?!?

Skivan känns ju jättekänslig!!

tips uppskattas!!

8. L
    Medlem · Nivå 8
    Hej, ja du. På slipadmarmor har jag lyckats helt okej, då jag har det hemma och gör en del test just komposit är svår, både polerad och slipad..

Kan ha en bit av samma sten som din bänkskiva på jobbet, kan kolla när jag kommer tillbaka ifrån pappaledighet, påminn mig lite bara!

9. S
    Medlem Nivå 1
    Hej! Du kanske redan fått hjälp med din bänkskiva. Men skriver ett tips ändå. Jag har använt
    Epoq rengöringsmedel för granit- och kvartsbänk på vår vita kompositsten och det medlet tar alla fläckar. Vi hade fått ringar efter te-muggar, efter curry, vin osv som inte gick få bort men hittade detta medlet och det är superbra.
    Det har kommit ut en ny variant som jag inte hunnit prova ännu Epoq rengöringsmedel för kompositdiskbänk, den kommer jag testa nästa gång.

• Laddar…
  10. I
    Medlem Nivå 1
    Hejsan alla.

Tack för svar. Jag hade helt glömt bort denna tråden. Min bänkskiva ser fortfarande förjävlig ut. Många av fläckarna ser ut som den du har skickat bild på Elrohir.

Jag förstår inte ens hur sådana här skivor kan marknadsföras för användning som bänkskivor i kök. Ska skicka fler bilder till er.

-Stearin-, ska testa att köpa det du har tipsat om.

Använder ni vanlig vit tvättsvamp annars eller?

11. S
    Medlem Nivå 1
    Jag torkar bara först med trasa och diskmedel så det är rent, efter det sprayar jag på epoq och eftertorkar med ren torr handduk. Det tar bort både vin, te och andra eländiga fläckar.