Har provat att knäcka och böja hitan ditan för att dörren ska kunna stå på glänt utan att glida upp men utan resultat. Kan inte påverka dörrstommen för mycket heller eftersom den är fastkaklad. Är ute efter nånting som håller dörren i läge när den inte är stängd. Typ tröga gångjärn eller nåt. Gångjärnsbroms :-) Vet ni om det finns nåt?

Bildlänk:
http://www.freeimagehosting.net/yw74i

• Gilla
PappaPeo-ll
  • Laddar…
Du har insex skruvar på gångjärn i karmen. Skruva åt dom några varv så stannar dörren.

Om du tittar uppifrån eller nerifrån på tappen ( den runda delen) i gångjärnet så sitter det en insexskruv i hålet, skruva in den några varv.

• Gilla
Nivart och 3 till
  • Laddar…
Där sitter ingen skruv i hålet i tappen. Ska jag sätta dit en?

Nej då har du äldre variant av gångjärn. Du kan köpa nya med skruv i, då kan du få dörren att stå still.

Så fort dörren är öppen glider den upp. Känns nästan som om karmen är sned. Skulle nya gångjärn kunna justera bort detta?

• Gilla
Pawlan
  • Laddar…
S
kan du kolla karmen hur den är? med pass

HenkeH2 skrev:
Så fort dörren är öppen glider den upp. Känns nästan som om karmen är sned. Skulle nya gångjärn kunna justera bort detta?
Eftersom det verkar vara ett badrum på insidan ville jag inte rekommendera att ta loss karmen och sätta den rakt. Därav det tips jag tidigare gett. Ja nya gångjärn med justerskruv löser detta på smidigt sätt

Låter för bra för att vara sant. :-) Jag får bege mig till närmsta gångjärnsnasare. Tack för tipset, återkommer med utfall.

köp en gångjärnsriktare och försök rikta upp gångjärnen och dörren. Dessa finns i flera olika storlekar, kostar runt en hundralapp.

Demmpa skrev:
köp en gångjärnsriktare och försök rikta upp gångjärnen och dörren. Dessa finns i flera olika storlekar, kostar runt en hundralapp.
Har du inte läst första inlägget? Han har provat knäcka redan.

Det är nog så att karmen lutar lite utåt. I nyare gångjärn för innerdörrar sitter skruvar för höjdjustering i gångjärnets karmdel. Dra åt dessa skruvar något så går gångjärnet trögare och har du tur slutar dörren glida upp.

• Gilla
Lobbe62
  • Laddar…
Lasselano skrev:
Det är nog så att karmen lutar lite utåt. I nyare gångjärn för innerdörrar sitter skruvar för höjdjustering i gångjärnets karmdel. Dra åt dessa skruvar något så går gångjärnet trögare och har du tur slutar dörren glida upp.
Vad är det jag försökt säga från inlägg nr2?

Haha. Matti, du har det inte lätt här inne. Om folk kunde lära sig läsa :)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.