Byggahus.se
Hej,

Vi har köpt hus (vi har inte fått tillträde) och planerar badrum, så vet inte exakt hur det är under ytan. Dock har jag lite diversefrågor för att kunna "planera".

1. Som jag förstått det så inneväggar i våtrum byggs upp med reglar 450mm c/c, plywood samt våtrumsgips? (tagit från säkert vatten)

2. Vi tänkte ha vägghängd toalett och då bygga ut en låda längs hela väggen. Hur är tillvägagångssättet? Man tätar och kaklar hela badrummet och sen bygger upp lådan? Eller räcker det att bara täta och sen bygga lådan och täta och kakla allt sedan? Den nya lådan, ska fukttätas på framsidan? Inte på baksidan?

3. Tappvatten. Här används rör-i-rör och fördelar skåp? Kan man använda utrymmet i "toalett lådan" som fördelar box utan att använda box?

4. Som jag förstått det får man ej dra tappvatten i krypgrund. Får man dra det i taket?

5. Bjälklag, det står "ergebjälklag/trä". Så jag antar att botten våningen som det gäller här är ett ergebjälklag. Då är det bara att primea på det direkt? Eller behöver det förstärkas? Vi ska flytta golvbrunnen, är det okej att gjuta igen den gamla? Eller måste man ta upp hela ovandelen av bjälklaget och gjuta över hela?

6. Kan man dra tappvatten och avlopp i erge bjälklaget?

Tack på förhand
 
R rqx skrev:
Hej,

Vi har köpt hus (vi har inte fått tillträde) och planerar badrum, så vet inte exakt hur det är under ytan. Dock har jag lite diversefrågor för att kunna "planera".

1. Som jag förstått det så inneväggar i våtrum byggs upp med reglar 450mm c/c, plywood samt våtrumsgips? (tagit från säkert vatten)

2. Vi tänkte ha vägghängd toalett och då bygga ut en låda längs hela väggen. Hur är tillvägagångssättet? Man tätar och kaklar hela badrummet och sen bygger upp lådan? Eller räcker det att bara täta och sen bygga lådan och täta och kakla allt sedan? Den nya lådan, ska fukttätas på framsidan? Inte på baksidan?

3. Tappvatten. Här används rör-i-rör och fördelar skåp? Kan man använda utrymmet i "toalett lådan" som fördelar box utan att använda box?

4. Som jag förstått det får man ej dra tappvatten i krypgrund. Får man dra det i taket?

5. Bjälklag, det står "ergebjälklag/trä". Så jag antar att botten våningen som det gäller här är ett ergebjälklag. Då är det bara att primea på det direkt? Eller behöver det förstärkas? Vi ska flytta golvbrunnen, är det okej att gjuta igen den gamla? Eller måste man ta upp hela ovandelen av bjälklaget och gjuta över hela?

6. Kan man dra tappvatten och avlopp i erge bjälklaget?

Tack på förhand

Allt det du frågar om har vi gjort i vårt hus! :)
Vi bytte värmesystem, avlopp, tappvattensystem, nytt kök, nytt badrum och toaletter.
Dragit rör i rör i krypgrunden för både tapp & värmevatten.
Vi har alltid ca 20 grader i krypgrunden då vi flytspacklade in vattenburen golvvärme på hela bottenplan.
/Niklas
 
Ja det skulle varit idealiskt att dra det i krypgrunden men det är elvärme och ingen golvvärme tyvärr :p
 
Några svar att börja med från en intresserad amatör:

1. Branschreglerna föreskriver inte längre våtrumsskivor så det går bra med vanlig kartonggips om inte tätskiktsleverantören kräver våtrumsskiva.

2. Ja så länge alla fogar hamnar på rätt sida av tätskikt finns det väl inget hinder. Vet inte om det finns plats dock. Kopplingarna ska även vara åtkomliga för underhåll.

4. Ja

5. Du behöver flytspackla för att få korrekt fall i badrummet. Det kan man göra direkt på betongbjälklaget (primer först). Utgår från att ett betongbjälklag är styvt nog men vågar inte säga något säkert om det, passar till andra.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.