Så detta är en lite underlig fråga kanske. Jag och min sambo har en dröm om att bygga om vår dusch och tvättstuga till ett spa, men ja, det skulle säkerligen kosta uppåt en 3-400 000 kronor och i dagens ekonomi så är det inte fokus på det.

I planen så skulle bastun då rivas ut och ersättas med ett spa-bad, coolt. Nu funderar jag dock lite på möjligheterna att både spara pengar och ändå införliva lite av drömmen.

Bastun är väl av "normalstorlek" i ett hus, med två bänkar i olika höjd. Bredden på dessa är nog runt 2,5 meter och djupet på kanske 1,3 meter tillsammans. Jag funderar nu på en lösning där man sliter ut de två bänkarna i bastun, som har en golvbrunn redan, och ersättar dem med en lösning för bänkar som går att montera bort, fälla upp eller liknande, och under dem ha ett spa-badkar.

Vi använder aldrig bastun men tanken är ju att behålla bastufunktionen så klart, delvis på grund av att så länge det är ett bastu-rum så känns det himla knäppt att bara ställa in ett badkar liksom. Vattenledning till badkaret borde gå att fixa via duschen som är vägg i vägg med bastun.

Ponera att jag kan skissa fram eller hitta en lösning för uppfällbara bastubänkar, ser ni några problem med den här lösningen? Så vitt jag förstår så är en bastu i regel inte fuktspärrad, men ett badkar brukar å andra sidan inte sprida så mycket fukt, eller?

Beror på vad du menar med spa-badkar men dels har du elinstallationen att förhålla dig till och hur du kan ansluta badet inne i en bastu.
Sen lär nog inte elektroniken i badet gilla värmen så du förkortar troligen livslängden på badet avsevärt.

Sen att sitta ovanpå badet och droppa svett ner på det kännas väl sådär fräscht...

Personligen skulle jag tycka att bänkar ovanpå ett spa-bad skulle se mycket konstigare ut än att bara ställa in badet... Och hur många gäster bjuder ni in till bastun egentligen?

wildeside
Har vanligt badkar under överlaven som går att fälla upp och underlaven i höjd med badkaret. Iof inget spabad men har badbalja utanför dörren inbyggd i altan.
Bastun är iof en egen byggnad så det underlättar en del vad det gäller fukt.m.m.
I min bastu blir det iaf inte så varmt längst ner mot golvet att vattenledningar m.m. tar någon skada.

Det är bara brist på fantasi och ekonomin som sätter gränser.

Låter som en kanonide, kör, glöm inte att fota och återkoppla hit!

anders07 anders07 skrev:
Beror på vad du menar med spa-badkar men dels har du elinstallationen att förhålla dig till och hur du kan ansluta badet inne i en bastu.
Sen lär nog inte elektroniken i badet gilla värmen så du förkortar troligen livslängden på badet avsevärt.

Sen att sitta ovanpå badet och droppa svett ner på det kännas väl sådär fräscht...

Personligen skulle jag tycka att bänkar ovanpå ett spa-bad skulle se mycket konstigare ut än att bara ställa in badet... Och hur många gäster bjuder ni in till bastun egentligen?
Visst vore det nice med ett helt bubbelbad och hela den grejen, så där får man se vad ekonomin tillåter. Men du har nog rätt i att elektroniken kanske inte är så förtjust i bastuvärme om/när vi skulle basta. Men som sagt, jag har bott här i sju år och inte bastat en enda gång. Kidsen har gjort det vid tillfälle, men dom har flyttat ut nu.

Så det minimerar ju också "svettdroppandet" med. Och inga gäster, är ju bara för oss, så ska ju vara att badkar för två personer åtminstone.

wildeside wildeside skrev:
Har vanligt badkar under överlaven som går att fälla upp och underlaven i höjd med badkaret. Iof inget spabad men har badbalja utanför dörren inbyggd i altan.
Bastun är iof en egen byggnad så det underlättar en del vad det gäller fukt.m.m.
I min bastu blir det iaf inte så varmt längst ner mot golvet att vattenledningar m.m. tar någon skada.

Det är bara brist på fantasi och ekonomin som sätter gränser.
Tror jag förstår hur du menar, men dels vill jag nog ha in ett lite större badkar (om det går, det måste ju in genom bastudörren) så min tanke är eventuellt att undre bänken ska ligga "på" badkaret medan den övre bänken är i samma höjd som nu, så undre bänken skulle bli kanske 10-20 cm högre bara. Skulle vara nice att se bilder på din lösning

P Plutus skrev:
Låter som en kanonide, kör, glöm inte att fota och återkoppla hit!
Det skulle jag definitivt göra. Måste skissa lite på det också

Sen är ju en fråga om man ska behandla furupanelen i bastun på något sätt eller sabbar man den för bastufunktionen då? Jag tänker för att skydda träet mot vattenstänk och så

Träet tål en hel del, se till att torka upp lite om det blir höga vågor i badet...

Men vafan.
Du har en bastu som du inte använder.
Börja använda bastun så har ni ju erat spa utan vidare ingrepp :cool:(y)

Ett hus utan bastu är som en tröja utan hål för armarna

• Gilla
  • Älska
Nötegårdsgubben och 2 till
  • Laddar…
T TheGame skrev:
Men vafan.
Du har en bastu som du inte använder.
Börja använda bastun så har ni ju erat spa utan vidare ingrepp :cool:(y)

Ett hus utan bastu är som en tröja utan hål för armarna
Ingen av oss gillar bastu :)

SandmanNet SandmanNet skrev:
Ingen av oss gillar bastu :)
Va det är ju som en hälsokur ;)

Så här ser skissen ut.

3D-illustration, kompakt kökslayout, trägolv och skåp, vit apparatur, grått kakel, öppen dörr, overheadperspektiv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Velade lite fram och tillbaka om jag ens ville behålla en sittplats där inne, men kom på att vi använder bastun som lite avlastningsyta med, framförallt för smutstvätt, så kanske inte är fel. Men oavsett om det blir med sittplats eller inte så ser det ju ut att rymmas bra:

3D ritning, hörnbadkar, integrerad dusch, träpanel, minimalistisk badrumsdesign, öppen hyllplan, grå golvmatta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Om du ändå inte ska använda bastun som bastu så bygg för att ha ett krypin för spabadet. Ta bort aggregatet och dra in riktig el och vatten till spabadet.

Är dörrhålet för trångt så kapa väggen i bänkhöjd och bygg en hylla/bord som även kan användas för att lagra handdukar i eller bara ställa jordgubbar och champagne på.

Antar att du har plastmatta eller kakel på betong som underlag så golvet klarar sig nog.

Det måste ju gå att få en vettig spakänsla även billigare än en kvarts miljon eller mer. Dock kommer du inte övertyga oss i den här forumdelen att det är rätt val, men det är inte vårt hus.

• Gilla
BengtH
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.