C
Har grävt upp dräneringen som är kopplad till en dagvattenbrunn. Enskilt dagvatten, men avloppsledningen från brunnen är lång så inte så sugen på att lägga ner en separat parallell ledning för dräneringsavloppet.

Tänker att man vill hindra dagvatten från att hamna i dräneringen om det blir översvämning i dagvattenbrunnen av någon anledning. Har inga problem med fallhöjderna, så det känns också fånigt/överkomplicerat att pumpa dräneringsvattnet till dagvattenbrunnen.

Alltså återstår någon form av backventil. Vad är lämpligt att använda i denna tillämpning och hur placeras den lämpligtvis?
Tänker att det vore tråkigt att behöva gräva upp om den skulle kräva service - å andra sidan sidan kommer man ju i praktiken inte åt den genom brunnen heller på nåt vettigt sätt(?) Eller är hela grejen onödigt komplicerad? Vad är praxis?

Jag har sett någon lösning för detta, testa söka efter Wastop backventil. Kan vara exakt det du är ute efter då den stryper vatten från att gå tillbaka. Sen är ju frågan vilket flöde du har i din dränering? Går vattnet konstant som hos mig så kommer huset ta skada i vilket fall då dräneringen fylls upp av grundvattnet. Annars hade jag nog satt en nivåvakt i dagvattenbrunnen och varit beredd med en pump om olyckan sker.. tråkigt om man inte är hemma bara 😆

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
C
Kosyer Kosyer skrev:
Sen är ju frågan vilket flöde du har i din dränering?
Avrinningen från dräneringen är inte kritisk i mitt fall. Källaren är oinredd och det blir fuktigt längs väggarna och i extremfall någon mindre vattenpöl.
Så att vattnet inte kommer ut kan jag leva med, däremot vill jag inte riskera att få in några större mängder vatten.

• Illustration av WaStop backventil och dess installationsschema med öppningstryck, en husstruktur och ett känsligt punktområde.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
C
Kosyer Kosyer skrev:
Då bör de ju fungera med den wastop. Du har säkert hittat de själv men den installeras såhär.
Jo, har sett bl.a. den i förbifarten när jag googlat på lösningar.

Skulle dock behöva lite mer handfasta förslag. T.ex. hur tusan installerar (och servar) man den två meter ner i en ø50 cm brunn? Om det nu är där den skall sitta.

Till saken hör också att brunnen bara ligger några decimeter utanför dräneringen, och någon större fallhöjd från dräneringen till brunnen går knappast att ordna. Om det nu finns ett sådant krav. Dräneringen ligger av naturliga skäl inte särskilt långt över brunnens utlopp.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.