Hej!

I väntan på den nya tvättmaskinen skulle jag koppla ur den gamla. När jag koppla bort vattnet från maskinen vill det inte sluta droppa från slangen. Slangen går upp till en avstängningsventil intill blandaren. Jag skruvar bort slangen helt men det vill inte sluta droppa trots stängd ventil. Kan det vara packning eller liknande i ventilen som behöver bytas?

• Svart avstängningsventil med handtag på en metallisk yta, del av tvättmaskinsinstallation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Avstängningsventil och kopplingsslang till tvättmaskin som droppar vatten trots helt avstängd ventil.
    Skapa konto
  • Underifrån bild av tvättställsventil med kopplade vattenrör, där en ventil läcker, kopplad till en tvättmaskin enligt kontext från forumtråd.
    Skapa konto
D Daniel Kron skrev:
Kan det vara packning eller liknande i ventilen som behöver bytas?
Ja troligen

Är det lätt? Någon som känner till modellen?

Mats-S
D Daniel Kron skrev:
Är det lätt? Någon som känner till modellen?
Försök att hitta något på kranen som man kan googla på, något nummer, bokstäver?
Eller ta isär den och gå till en välsorterad VVS-affär och kolla om dom har någon packning som kan tänkas passa.

Enda texten jag hittar finns på bilden. Trio 100120

• Metallrör och kopplingar under en diskbänk med texten Trio 100120 synlig.
    Skapa konto
Så här ser det ut när jag plockar isär avstängningsventilen. Sitter nån slags o-ring där. Tycker den ser ganska plan ut men den kanske har tryckts ihop? Tror ni det räcker att byta för att åtgärda problemet?

Glömde bild.

• En hand håller en metallkomponent med gängor och räfflad topp, troligen en del av ett bygg- eller renoveringsprojekt.
    Skapa konto
Ja troligtvis men det gäller att få rätt storlek och tjocklek på den nye o-ringen

D Daniel Kron skrev:
Glömde bild.
Enda oringen jag ser i bild tätar väl inte ventilytan? Läcker vattnet ut på diskbänken eller kommer det ur röret?
Ventilytan skulle jag säga finns längst till vänster i bild.

B Bjober skrev:
Enda oringen jag ser i bild tätar väl inte ventilytan? Läcker vattnet ut på diskbänken eller kommer det ur röret?
Ventilytan skulle jag säga finns längst till vänster i bild.
Det läcker från röret. Detta var enda o-ringen som satt på. Glömde titta ner i hålet där insatsen plockades från, kanske sitter en o-ring där också?

D Daniel Kron skrev:
Det läcker från röret. Detta var enda o-ringen som satt på. Glömde titta ner i hålet där insatsen plockades från, kanske sitter en o-ring där också?
Ja. Eller någon annan typ av mjuk tätning. Eller så är det bara metall mot metall.
Men helt klart är det i den änden du ska leta.

Har haft en sån ventil åxxå,som läckte,men det var efter 30 år!!

Den har nog suttit där i 35 år men hur länge den läckt vet jag inte. Märkte när jag skulle byta tvättmaskin.

Fick tag på en bättre begagnad ventil. Bytte med samma resultat, läcker fortfarande. Klickade hem helt nya delar istället. Anslutning 10 mm slätända. Kolla bilder om den enklast kopplas in med klämring. Eller beror det på insidan av gängan?

• Ventil med dubbla flexibla metallslangar och slätände på 10 mm, visas för att diskutera möjlig montering med klämring eller beroende på gängans insida.
    Skapa konto
  • Rörkoppling i metall med klämring, delvis markerad med röd cirkel. Läckageproblem diskuteras, fokus på anslutning och gänga.
    Skapa konto
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.