Hej!
I väntan på den nya tvättmaskinen skulle jag koppla ur den gamla. När jag koppla bort vattnet från maskinen vill det inte sluta droppa från slangen. Slangen går upp till en avstängningsventil intill blandaren. Jag skruvar bort slangen helt men det vill inte sluta droppa trots stängd ventil. Kan det vara packning eller liknande i ventilen som behöver bytas?
I väntan på den nya tvättmaskinen skulle jag koppla ur den gamla. När jag koppla bort vattnet från maskinen vill det inte sluta droppa från slangen. Slangen går upp till en avstängningsventil intill blandaren. Jag skruvar bort slangen helt men det vill inte sluta droppa trots stängd ventil. Kan det vara packning eller liknande i ventilen som behöver bytas?
Är det lätt? Någon som känner till modellen?
Så här ser det ut när jag plockar isär avstängningsventilen. Sitter nån slags o-ring där. Tycker den ser ganska plan ut men den kanske har tryckts ihop? Tror ni det räcker att byta för att åtgärda problemet?
Det läcker från röret. Detta var enda o-ringen som satt på. Glömde titta ner i hålet där insatsen plockades från, kanske sitter en o-ring där också?B Bjober skrev:
Har haft en sån ventil åxxå,som läckte,men det var efter 30 år!!
Den har nog suttit där i 35 år men hur länge den läckt vet jag inte. Märkte när jag skulle byta tvättmaskin.
Fick tag på en bättre begagnad ventil. Bytte med samma resultat, läcker fortfarande. Klickade hem helt nya delar istället. Anslutning 10 mm slätända. Kolla bilder om den enklast kopplas in med klämring. Eller beror det på insidan av gängan?
Klicka här för att svara