Hej.
Ska gräva upp inkommande vatten och koppla in mig på stammen (utbyggnad).
Har för nuvarande ingen avstängare förutom den som sitter inne i huset.
Grannen pratade om någon slags avstängare man sätter på stammen nere i marken? Vad är det för något?
Ska gräva upp inkommande vatten och koppla in mig på stammen (utbyggnad).
Har för nuvarande ingen avstängare förutom den som sitter inne i huset.
Grannen pratade om någon slags avstängare man sätter på stammen nere i marken? Vad är det för något?
Normalt sett brukar det finnas en vattenpostventil ute i gatan eller vid tomtgränsen. Ventilen är förbunden med en spindelförlängare som slutar strax under marken. Ovanpå detta är det ett litet gjutjärnslock ~ 120 x 120 mm.
Har du inget sådant?
Har du inget sådant?
Har du kommunalt vatten har du en avstängningsventil. Frågan är bara var den sitter.
Jag fick hjälp av kommunen att stänga min ventil när jag installerade värmekabel i mitt inkommande vatten före vattenmätaren.
Har du egen brunn har du nog ingen.
Jag fick hjälp av kommunen att stänga min ventil när jag installerade värmekabel i mitt inkommande vatten före vattenmätaren.
Har du egen brunn har du nog ingen.
Nej, vi har såkallat byvatten. Vi är runt 7-8 hushåll som delar på brunn.
Och det råder visst missnöje med att man inte lade ner någon avstängare, då man måste bryta tillförseln för alla hushåll om något ingrepp måste göras.
Men då ska jag se till att skaffa en vattenpostventil till våren!
Tack så hemskt mycket för svaren!
Och det råder visst missnöje med att man inte lade ner någon avstängare, då man måste bryta tillförseln för alla hushåll om något ingrepp måste göras.
Men då ska jag se till att skaffa en vattenpostventil till våren!
Tack så hemskt mycket för svaren!
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Våran vattenpostventil är alldeles för hög.(sticker upp ca 10-20cm ovan mark)
Inte nog med det så har förmodligen någon grävmaskin kört på den då den samtidigt lutar. Funktionen funkar och allt men det ser inte roligt ut.
Hörde att dom är justerbara i höjd så jag provade att trycka ner den men den är i botten som den är. Måste man byta ventilen tror ni eller går detta att korrigera på något sett genom att kapa av den?
Jag håller med den "stora skaran". Inkommande ventil på kallvattnet är alltid vattenverkets egendom om det är kommunalt vatten. (Gäller ej alltid "föreningsägd" anläggning).
Så den stora frågan är ju om vem som är ägaren av vattenområdet?
Så den stora frågan är ju om vem som är ägaren av vattenområdet?
Tack för alla svar.
Det är föreningens vatten så jag får ta det med dom. Men kan det gå att kapa på något sett eller måste man ner till själva ventilen?
Det är föreningens vatten så jag får ta det med dom. Men kan det gå att kapa på något sett eller måste man ner till själva ventilen?
Vatten som är "på" går att strypa med en klämma för PEM så man kan montera en avstängning i lugn och ro.
https://www.ahlsell.se/10/va--mark/tryckror/tillbehor-peh-tryckror/2112906/
Är det föreningens vatten så brukar avstängningsventilen vara "i din ägo".
Men dubbelkolla det!
Hade du bott granne med mig så hade du fått låna detta verktyget gratis...
https://www.ahlsell.se/10/va--mark/tryckror/tillbehor-peh-tryckror/2112906/
Är det föreningens vatten så brukar avstängningsventilen vara "i din ägo".
Men dubbelkolla det!
Hade du bott granne med mig så hade du fått låna detta verktyget gratis...
Jag fick min avstängningsventil lite överkörd av markfirman (upptäckte jag efter några år då den hamnat under mark), men det gick att fixa någorlunda enkelt, dock i mitt fall var ventilen under mark när det hände antar jag 
Avstängningsventilen brukar ha teleskopfunktion så det bara är att justera höjden genom att trycka ner den, går den trögt kan man lirka/rotera den fram och tillbaks lite försiktigt (några graders vinkel bara) så kan man justera höjden på den. Om den nu inte blivit allt för bockad (för då måste man byta ut teleskopröret vilket inte är helt gratis). Att fin-justera ventilen i höjdled är nog något som markfirmorna behöver göra när de fixar till marknivån så jag antar att det är ok att göra om man har koll(?)
På din bild ser det ut som översta delen blivit böjd, på min såg det lite liknande ut men då visade det sig att övre delen satt fast i plastlocket (typ med bajonettfattning då plastpiggar går in i spår på järnlocket) som sitter i övre delen på plaströret som går ner i marken och pop-nitarna som fäster plastlocket hade lossnat. Köpte nya plastpopnitar och satte dit istället för de gamla. När jag tagit av järnlocket och satt tillbaks plastlocket men ännu inte satt dit nya nitarna såg den ut enligt bilden nedan. Fyrkantsstången som manövrerar själva ventilen och yttre röret av plast har teleskopfunktion oberoende av varandra så det går att dra upp fyrkantstången bara om man tex behöver justera plastlocket, iaf var det så i mitt fall men jag tror de flesta fungerar på liknande sätt.
Avstängningsventilen brukar ha teleskopfunktion så det bara är att justera höjden genom att trycka ner den, går den trögt kan man lirka/rotera den fram och tillbaks lite försiktigt (några graders vinkel bara) så kan man justera höjden på den. Om den nu inte blivit allt för bockad (för då måste man byta ut teleskopröret vilket inte är helt gratis). Att fin-justera ventilen i höjdled är nog något som markfirmorna behöver göra när de fixar till marknivån så jag antar att det är ok att göra om man har koll(?)
På din bild ser det ut som översta delen blivit böjd, på min såg det lite liknande ut men då visade det sig att övre delen satt fast i plastlocket (typ med bajonettfattning då plastpiggar går in i spår på järnlocket) som sitter i övre delen på plaströret som går ner i marken och pop-nitarna som fäster plastlocket hade lossnat. Köpte nya plastpopnitar och satte dit istället för de gamla. När jag tagit av järnlocket och satt tillbaks plastlocket men ännu inte satt dit nya nitarna såg den ut enligt bilden nedan. Fyrkantsstången som manövrerar själva ventilen och yttre röret av plast har teleskopfunktion oberoende av varandra så det går att dra upp fyrkantstången bara om man tex behöver justera plastlocket, iaf var det så i mitt fall men jag tror de flesta fungerar på liknande sätt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Orkar man trycka ned den för hand eller behövs en slägga eller hur trycker man ned den igen?rickardg skrev:
Jag fick min avstängningsventil lite överkörd av markfirman (upptäckte jag efter några år då den hamnat under mark), men det gick att fixa någorlunda enkelt, dock i mitt fall var ventilen under mark när det hände antar jag
[bild]