15 437 läst ·
50 svar
15k läst
50 svar
Avstånd till brännbart material
Ibland ser man för vedspisar hur det är igengjutet mellan spis och mur så att det inte finns någon spalt alls. Detta har jag uppfattat som felaktigt då det aldrig får ligga dikt an mot muren. När det gäller ett minsta avstånd så kan det ju ha att göra med att kaminen blir överhettad om inte luften kan cirkulera runt den ordentligt.
Du kommer ändå behöva anlita en firma som installerar kaminen åt dig, kan du inte ta dit dem och be dem offerera en lämplig kamin för dina förutsättningar. De ska ha koll på regelverket och se till att installationen uppfyller gällande krav.
Jag har hela tiden varit inne på att ställa en smalspis (stod en där tidigare) i smygen men sen tyckte muraren att jag borde sätta en vanlig braskamin där.
Jag började då kolla på vad jag skulle kunna ha, finns ju en del modeller…..
Jag började då kolla på vad jag skulle kunna ha, finns ju en del modeller…..
Varför behöver jag t dit en särskild firma?D D.anne_85 skrev:
Jag skulle rekommendera dig att ta kontakt med en installationsfirma, det kan knappast kosta något att få en offert på lämplig kamin och nödvändigt arbete efter ett platsbesök. Även om du inte köper kaminen från dem så har du fått lite mer koll och kan fortsätta söka vidare bland kaminer om du vill.
Det är i sig inget krav men du kommer, med stor sannolikhet, behöva bygganmälan för den nya eldstaden och då kommer någon form av intyg på att den är korrekt installerad att begäras in av kommunen. Alternativt kan du installera själv och sedan ta dit brandskyddskontrollanten för kontroll och godkännande men då bör du prata med dem innan så du bygger korrekt redan från början så du vet att den blir godkänd sen.D Derbyboy skrev:
Jag har redan en dialog kring bygget med sotaren. Nu kostar det typ 1500 kr för varje besök så jag tänkte ta reda på reglerna själv och hitta en spis eller två som jag sedan presenterar för sotaren.D D.anne_85 skrev:Jag skulle rekommendera dig att ta kontakt med en installationsfirma, det kan knappast kosta något att få en offert på lämplig kamin och nödvändigt arbete efter ett platsbesök. Även om du inte köper kaminen från dem så har du fått lite mer koll och kan fortsätta söka vidare bland kaminer om du vill.
Smalspisar brukar väl ofta vara ok att ställa mot väggen då luftspalten finns inbyggd i dem. Är det ett problem med bredden för kaminerna du tittat på? En parentes är ju vad muren till höger gör för nytta. Vi ser ju inte hela rummet på bilden. Men jag tycker utifrån det som syns att det ser ut som att det kunde bli snyggare att skippa den muren. Och då blir det ju enklare med avståndet också.
Ok, då rekommenderar jag dig att titta på mitt tidigare inlägg och länken som finns där. Vill du fördjupa dig i Boverkets byggregler så finns de här https://www.boverket.se/contentassets/a9a584aa0e564c8998d079d752f6b76d/konsoliderad_bbr_2011-6.pdfD Derbyboy skrev:
Bygganmälan och brandskyddskontroll behövs vare sig man installerar själv eller tar dit en firma. Jag har installerat två eldstäder själv och tagit dit sotaren efter att allt var klart. Ena gången gick det utan problem och andra gången blev det ett par anmärkningar vilket krävde åtgärd och återbesök. Men värre än så var det inte. Kan man förklara vad man gjort och peka på papper som visar att det är ok så skall det gå.
Ja det är ett problem med bredden. Jag har kikat på contura 710 och den kräver tho 22 cm till brandmur.
Jag förstår att det finns minsta avstånd till brännbart material men jag förstår inte varför tillverkaren har ett minavstånd till brandmur.
(Jag borde ha tagit ner den högra delen av muren, du har helt rätt. Tyvärr har jag satt ett huntonittak som gör det omöjligt utan att göra om stora delar av taket (40m2))
Jag förstår att det finns minsta avstånd till brännbart material men jag förstår inte varför tillverkaren har ett minavstånd till brandmur.
(Jag borde ha tagit ner den högra delen av muren, du har helt rätt. Tyvärr har jag satt ett huntonittak som gör det omöjligt utan att göra om stora delar av taket (40m2))
Redigerat:
Varför skulle TS inte installera sin eldstad själv?D D.anne_85 skrev:
Jag anser att det är ett enkelt jobb som passar att göra själv när man pratat med sotaren så man vet vad som gäller.
Westbo Carl går nog in med dina måttD Derbyboy skrev:Ja det är ett problem med bredden. Jag har kikat på contura 710 och den kräver tho 22 cm till brandmur.