10 869 läst ·
3 svar
11k läst
3 svar
Avmontera Ikeas gångjärn utrusta
Har monterat upp lite köksskåp från ikea och missade att man måste ha speciella gångjärn om man vill ha lådor bakom luckor. Så med andra ord behöver jag byta gångjärnen eller skippa lådor bakom.
Deras nuvarande gångjärn där man fäller ner en stålbygel och skruvar i ett par småskruv i plastpluggar ger mig en känsla av engångsmontage. https://www.ikea.com/se/sv/p/utrusta-gangjaern-m-inbyggd-daempare-foer-koek-40401784/
Så, hur lätt är det att ta bort ett monterat gångjärn och hur stor är risken att man förstör något? Jag är mest orolig för stommen. Lucka kan jag i värsta fall skaffa en ny, montera bort stommen vill jag verkligen inte.
Om det är stor risk att man har sönder något så lever jag nog utan lådorna.
Deras nuvarande gångjärn där man fäller ner en stålbygel och skruvar i ett par småskruv i plastpluggar ger mig en känsla av engångsmontage. https://www.ikea.com/se/sv/p/utrusta-gangjaern-m-inbyggd-daempare-foer-koek-40401784/
Så, hur lätt är det att ta bort ett monterat gångjärn och hur stor är risken att man förstör något? Jag är mest orolig för stommen. Lucka kan jag i värsta fall skaffa en ny, montera bort stommen vill jag verkligen inte.
Produkter som diskuteras: "plastpluggar"
Plastplugg
Plastpluggar är universella infästningskomponenter som är avsedda för en rad olika användningsområden och material. Tillverkade av slitstark plast, dessa pluggar kan användas med en mängd olika skruvar och bultar för att skapa säkra och
Läs mer
Inga problem att ta väck och sätta dit nya
R RoAd skrev:Har monterat upp lite köksskåp från ikea och missade att man måste ha speciella gångjärn om man vill ha lådor bakom luckor. Så med andra ord behöver jag byta gångjärnen eller skippa lådor bakom.
Deras nuvarande gångjärn där man fäller ner en stålbygel och skruvar i ett par småskruv i plastpluggar ger mig en känsla av engångsmontage. [länk]
Jag har avmonterat flera av denna typ alldeles nyss utan att något förstördes. Lyft bara upp stålbygeln och skruva ut skruvarna. Sedan har det bara att lyfta ur dem.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden