JAg ska bygga nytt badrum i stugan och har en fundering på hur jag ska dra avloppet från handfatet. Snyggast blir om jag drar det in i väggen (och sedan rakt ner under stugan som står på plint och vidare till avloppet från duschen.

Fågan är dock om det är OK att sätta två vanliga 50mm 45graders böjar innanför väggen som man bara trycker ihop elller om det ska vara nått special? Om jag drar rakt ner genom golvet slipper jag ju skarvar i rör vilket känns stabilare men itne lika snyggt....

Det är inga problem, det är så man normalt gör!

Redigerat:
Skulle det vara högre frysrisk inne i ytterväggen än under huset (på plintgrund)? Erfarenhetsmässigt kan jag säga att det ska extremt mycket till om avloppet ska frysa. Vattenrör däremot...

Såg att det skulle dras under på plintar, visst har du rätt att avloppet under fryser före.

Sedan att avlopp fryser händer ibland men inte på långa vägar så ofta som tappvattnet, sist jag hade jour i januari, var det ett hus med torpargrund, ca 15m 110 pp rör, kröp under huset och knackade på rören, de var som frusna björkstockar. Trolig orsak var att det blev ett generalstopp, någon hade monterat en liggande 90gr kortböj, ledningen mättades, väldigt kall natt, därav totalfröset.

mvh

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.