Jag är nyinflyttad i en bostadsrätt och från första dagen så luktade det avlopp inne på toaletten. Ingen jättestark doft men kanske en 5a på en 10 gradig skala. Jag har lokaliserat doften till avloppet i duschen och misstänker att det eventuellt kan vara vattenlåset som är dåligt. Det är vatten i vattenlåset så det är inte brist på vatten som är anledningen utan jag tror mer att vattenlåset har blivit kasst. Föreningen gjorde stambyte 2006 och då renoverades badrummet.
Jag har bifogat lite bilder och är nyfiken på vad ni andra som möjligtvis har kunskap kring detta tror?
Tror ni att lukten försvinner ifall jag köper ett nytt vattenlås och kan ni på bilderna se vad det är för slags vattenlås jag skall leta efter i så fall?

Tacksam för alla svar jag kan få.

• Öppnat vattenlås i duschen med synligt vatten, på ett badrumsgolv med kakelplattor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Hand som håller ett vattenlås nära golvbrunnen i en dusch, med kaklade väggar och duschstång i bakgrunden.
    Skapa konto
  • Hand håller en toalettpappershållare framför en duschkabin, fokus på att undersöka avloppsproblem.
    Skapa konto
  • Ett öppnat vattenlås på ett badrumsgolv med synlig vattenansamling, märkt med "PURUS".
    Skapa konto
  • Vy över ett öppet duschrännens vattenlås omgivet av svarta kakelplattor och betong, med synliga vattenrester.
    Skapa konto
  • Närbild på ett öppet vattenlås i en dusch, möjlig källa till avloppslukt.
    Skapa konto
  • Närbild av ett öppet avlopp i duschen med synligt vattenlås, omgivet av kakel och smutsavlagringar.
    Skapa konto
Ser ju ut som om vattenlåset inte kan komma ner tillräckligt djupt p.g.a. tätskikt/klämring och fog ligger i vägen. Möjligen kan det fixas genom att ta bort litet av kanten/brättet på vattenlåset.
Vattenlås i golvbrunn med hinder av tätskikt och klämring, markerat med röda linjer.
Skapa konto

Redigerat:
Hej, Finns frånluftsventilen i dusch vilket är normalt så lukar det mest där. Kanske nått vattenlås på tvättmaskin eller nån packning som saknas eller kommit snett på avloppet till handfat?

J Jockeh90 skrev:
Jag är nyinflyttad i en bostadsrätt och från första dagen så luktade det avlopp inne på toaletten. Ingen jättestark doft men kanske en 5a på en 10 gradig skala. Jag har lokaliserat doften till avloppet i duschen och misstänker att det eventuellt kan vara vattenlåset som är dåligt. Det är vatten i vattenlåset så det är inte brist på vatten som är anledningen utan jag tror mer att vattenlåset har blivit kasst. Föreningen gjorde stambyte 2006 och då renoverades badrummet.
Jag har bifogat lite bilder och är nyfiken på vad ni andra som möjligtvis har kunskap kring detta tror?
Tror ni att lukten försvinner ifall jag köper ett nytt vattenlås och kan ni på bilderna se vad det är för slags vattenlås jag skall leta efter i så fall?

Tacksam för alla svar jag kan få.
Ser flera grejer men sitter det verkligen en packning på vattenlåset? Ser inte riktigt på dina bilder ifall dunharben packning eller inte?

Staffans2000
Jag har en likadan. På min har packningen åldrats så på beprövat fackmannamässigt vis, lindade jag runt mycket gängtape, så blev det tätt. I ditt fall tror jag mer på tidigare förslag. Insatsen bottnar inte.

Staffan

Krille-72 Krille-72 skrev:
Ser flera grejer men sitter det verkligen en packning på vattenlåset? Ser inte riktigt på dina bilder ifall dunharben packning eller inte?
HasseTeknik HasseTeknik skrev:
Ser ju ut som om vattenlåset inte kan komma ner tillräckligt djupt p.g.a. tätskikt/klämring och fog ligger i vägen. Möjligen kan det fixas genom att ta bort litet av kanten/brättet på vattenlåset.
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Jag har en likadan. På min har packningen åldrats så på beprövat fackmannamässigt vis, lindade jag runt mycket gängtape, så blev det tätt. I ditt fall tror jag mer på tidigare förslag. Insatsen bottnar inte.

Staffan
Tack för svar! Jag har beställt ett nytt vattenlås för att testa ifall det hjälper. Ifall det skulle vara så att det inte bottnar, vad gör man då? Jag upplever nog vattenlåset att det sitter på den plats där det skall sitta men jag kanske har fel.

Krille-72 Krille-72 skrev:
Vad menar du med att du ser flera grejer? Tror det sitter en packning på vattenlåset, ringen som är grå runt vattenlåset borde väl vara packningen?

H håbbe1961 skrev:
Hej, Finns frånluftsventilen i dusch vilket är normalt så lukar det mest där. Kanske nått vattenlås på tvättmaskin eller nån packning som saknas eller kommit snett på avloppet till handfat?
Hej,
Jag har lokaliserat doften till avloppet i duschen. När jag tar bort vattenlåset blåser det nämligen in avloppsdoft. Det är en ganska stark blåst in från avloppet.

GoForIt GoForIt skrev:
Ser ut som en [länk]
Jag har beställt en så får jag testa och se ifall det hjälper.

J Jockeh90 skrev:
Tack för svar! Jag har beställt ett nytt vattenlås för att testa ifall det hjälper. Ifall det skulle vara så att det inte bottnar, vad gör man då? Jag upplever nog vattenlåset att det sitter på den plats där det skall sitta men jag kanske har fel.
Du behöver inte ett nytt vattenlås. Endast gummipackningen som ska sitta runt vattenlåset där vattenlåset är som bredast. Jag ser inte riktigt på dina bilder om du ens har en packning där idag?
Annars kan det vara som andra skriver att vattenlåset inte riktigt bottnar. Det ska vara trögt att få ner det. Jag brukar smörja packningen med diskmedel.
Glöm det där med drag i avloppet med illaluktande doft. Helt normalt. Det är precis det som ett tätt vattenlås med vatten i är till för att stoppa.

• Gilla
Staffans2000 och 1 till
  • Laddar…
J Jockeh90 skrev:
Vad menar du med att du ser flera grejer? Tror det sitter en packning på vattenlåset, ringen som är grå runt vattenlåset borde väl vara packningen?
Den ser så jäkla intryckt ut på bilden. Flänsarna ska liksom sticka ut så det tätar när du stoppar ner den.
Fyll vattenlåset med vatten och sätt det på plats, Lägg ett papper tätt över klinkerramen. Om pappret suger in eller buktar upp. Byt packning. Händer inget. Testa att spola när pappret är på plats. Händer inget. Vattenlåset bottnar inte, felaktigt dit satt, fel vattenlås. Hål/ spricka i vattenlåset.
Mycket annat kan det inte vara om inte näsan är för nära munnen:rofl::rofl::rofl:

Staffans2000 Staffan2000 skrev:

Staffan
Tack för svar. Vad gör man om insatsen inte bottnar?

/Joachim

Precis som @HasseTeknik skriver (och har ritat) i inlägg #2, så verkar brunnsmanschetten inte vara helt korrekt skuren (kräver specialverktyg) vilket har gjort att den sticker fram lite under/framför klämringen. Möjligen skulle detta gå att försiktigt skära/skrapa bort med en rakbladskniv.

GoForIt GoForIt skrev:
Precis som @HasseTeknik skriver (och har ritat) i inlägg #2, så verkar brunnsmanschetten inte vara helt korrekt skuren (kräver specialverktyg) vilket har gjort att den sticker fram lite under/framför klämringen. Möjligen skulle detta gå att försiktigt skära/skrapa bort med en rakbladskniv.
Är det fara för vattenskada då brunnsmanchetten inte är korrekt skuren? Badrummet är gjort 2006 så det borde man väl märkt vid detta laget isåfall tänker?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.