5 707 läst ·
19 svar
6k läst
19 svar
Avloppslukt i badrum - Hjälp att lokalisera problem?
Jag är nyinflyttad i en bostadsrätt och från första dagen så luktade det avlopp inne på toaletten. Ingen jättestark doft men kanske en 5a på en 10 gradig skala. Jag har lokaliserat doften till avloppet i duschen och misstänker att det eventuellt kan vara vattenlåset som är dåligt. Det är vatten i vattenlåset så det är inte brist på vatten som är anledningen utan jag tror mer att vattenlåset har blivit kasst. Föreningen gjorde stambyte 2006 och då renoverades badrummet.
Jag har bifogat lite bilder och är nyfiken på vad ni andra som möjligtvis har kunskap kring detta tror?
Tror ni att lukten försvinner ifall jag köper ett nytt vattenlås och kan ni på bilderna se vad det är för slags vattenlås jag skall leta efter i så fall?
Tacksam för alla svar jag kan få.
Jag har bifogat lite bilder och är nyfiken på vad ni andra som möjligtvis har kunskap kring detta tror?
Tror ni att lukten försvinner ifall jag köper ett nytt vattenlås och kan ni på bilderna se vad det är för slags vattenlås jag skall leta efter i så fall?
Ser ut som en https://www.purus.se/produkter/produkt/ran-vattenlas
Ser flera grejer men sitter det verkligen en packning på vattenlåset? Ser inte riktigt på dina bilder ifall dunharben packning eller inte?J Jockeh90 skrev:Jag är nyinflyttad i en bostadsrätt och från första dagen så luktade det avlopp inne på toaletten. Ingen jättestark doft men kanske en 5a på en 10 gradig skala. Jag har lokaliserat doften till avloppet i duschen och misstänker att det eventuellt kan vara vattenlåset som är dåligt. Det är vatten i vattenlåset så det är inte brist på vatten som är anledningen utan jag tror mer att vattenlåset har blivit kasst. Föreningen gjorde stambyte 2006 och då renoverades badrummet.
Krille-72 skrev:
HasseTeknik skrev:
Tack för svar! Jag har beställt ett nytt vattenlås för att testa ifall det hjälper. Ifall det skulle vara så att det inte bottnar, vad gör man då? Jag upplever nog vattenlåset att det sitter på den plats där det skall sitta men jag kanske har fel.Staffan2000 skrev:
Vad menar du med att du ser flera grejer? Tror det sitter en packning på vattenlåset, ringen som är grå runt vattenlåset borde väl vara packningen?Krille-72 skrev:
Hej,H håbbe1961 skrev:
Jag har lokaliserat doften till avloppet i duschen. När jag tar bort vattenlåset blåser det nämligen in avloppsdoft. Det är en ganska stark blåst in från avloppet.
Du behöver inte ett nytt vattenlås. Endast gummipackningen som ska sitta runt vattenlåset där vattenlåset är som bredast. Jag ser inte riktigt på dina bilder om du ens har en packning där idag?J Jockeh90 skrev:
Annars kan det vara som andra skriver att vattenlåset inte riktigt bottnar. Det ska vara trögt att få ner det. Jag brukar smörja packningen med diskmedel.
Glöm det där med drag i avloppet med illaluktande doft. Helt normalt. Det är precis det som ett tätt vattenlås med vatten i är till för att stoppa.
Den ser så jäkla intryckt ut på bilden. Flänsarna ska liksom sticka ut så det tätar när du stoppar ner den.J Jockeh90 skrev:
Fyll vattenlåset med vatten och sätt det på plats, Lägg ett papper tätt över klinkerramen. Om pappret suger in eller buktar upp. Byt packning. Händer inget. Testa att spola när pappret är på plats. Händer inget. Vattenlåset bottnar inte, felaktigt dit satt, fel vattenlås. Hål/ spricka i vattenlåset.
Mycket annat kan det inte vara om inte näsan är för nära munnen
Precis som @HasseTeknik skriver (och har ritat) i inlägg #2, så verkar brunnsmanschetten inte vara helt korrekt skuren (kräver specialverktyg) vilket har gjort att den sticker fram lite under/framför klämringen. Möjligen skulle detta gå att försiktigt skära/skrapa bort med en rakbladskniv.
Är det fara för vattenskada då brunnsmanchetten inte är korrekt skuren? Badrummet är gjort 2006 så det borde man väl märkt vid detta laget isåfall tänker?GoForIt skrev: