Hej!
Ska nu äntligen börjar sakta men säkert byta avlopp till vårat ena badrum/toalett.
Men har suttit å kolla videos mm men får inte riktigt fram vad jag ska ha för delar. Vilka rördelar mm behöver jag till toaletten?
Är mitt första badrum jag ska renovera så lika bra att fråga först och jag åker in å handlar.
Kommer ha 75Ø från toan till 110Ø avlopp, 75Ø från dusch, 50Ø från handfat.

Tack på förhand.

kör 110 rör hela vägen från toan, resten är ok

• Gilla
Mikael_lundqvist
  • Laddar…
Martin Berggren Martin Berggren skrev:
kör 110 rör hela vägen från toan, resten är ok
Okej. Men vad för delar ska jag ha från toaletten till 110 röret?

En golvstående toalett ansluts endera till en 110mm slätända, en 110mm muff, eller en klosettanslutning. Används en muff eller slätända så används en WC-stos för att passa ihop röret med toalettstolen. I klosettanslutningen passar stolen direkt.

WC-stos;
https://www.rinkabyror.se/artikel/ifo-wc-anslutning-centrisk/

Klosettanslutning, rak respektive böjd:
https://www.rinkabyror.se/artikel/klosettanslutning-110/
https://www.rinkabyror.se/artikel/klosettboj-110/

Ska det läggas tätskikt tycker jag det är lättare med klosettanslutning då röret sticker upp högre ur golvet än vad man kan dra upp ett 110-rör.

I övrigt bör du dra minst 75-rör överallt där det går. Ska du gjuta in avloppsrören så ska du leta upp rör i kvalitetklass BD. Billiga rör på tillexempel Bauhaus är ofta bara B. Köp glidex, det kommer hjälpa dig mycket för att kunna justera delarna så det blir bra. Köp också en massa fler 15, 30 och 45 graders böjar än du tror du behöver. Hur väl du än planerar så kommer det inte passa överallt. Bara att lämna tillbaka det som blir över. Var mycket noga när du gradar kapade rör, både in och utvändigt. Invändigt för att graderna inte ska samla skräp som blir till stopp och utvändigt för att inte skada packningarna.

• Gilla
Mikael_lundqvist
  • Laddar…
PNO PNO skrev:
En golvstående toalett ansluts endera till en 110mm slätända, en 110mm muff, eller en klosettanslutning. Används en muff eller slätända så används en WC-stos för att passa ihop röret med toalettstolen. I klosettanslutningen passar stolen direkt.

WC-stos;
[länk]

Klosettanslutning, rak respektive böjd:
[länk]
[länk]

Ska det läggas tätskikt tycker jag det är lättare med klosettanslutning då röret sticker upp högre ur golvet än vad man kan dra upp ett 110-rör.

I övrigt bör du dra minst 75-rör överallt där det går. Ska du gjuta in avloppsrören så ska du leta upp rör i kvalitetklass BD. Billiga rör på tillexempel Bauhaus är ofta bara B. Köp glidex, det kommer hjälpa dig mycket för att kunna justera delarna så det blir bra. Köp också en massa fler 15, 30 och 45 graders böjar än du tror du behöver. Hur väl du än planerar så kommer det inte passa överallt. Bara att lämna tillbaka det som blir över. Var mycket noga när du gradar kapade rör, både in och utvändigt. Invändigt för att graderna inte ska samla skräp som blir till stopp och utvändigt för att inte skada packningarna.
Tack för ditt svar. Lutar åt klosettanslutning då de låter enklast.
Okej då ska jag kika efter bra rördelar.
Återigen tack för ditt svar. Nu ska jag sätta mig ner å planera renoveringen.
Tack.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.