Det är en dum fråga kanske men jag har hamnat i ett lite knepigt läge vad gäller gränsdragning och ansvarsfördelning mellan grävfirman och rörmokare.

Är idag i ett tidigt skede i att dra avlopp (2 stammar: 1 till sluten tank och en till slamavskiljare/2 kammare) till framtida badrum.
Jag har själv bilat upp invändigt genom betongplatta och mark. Hålet går ner snett under en vägg som är 40 cm tjock, ungefär halvvägs under vägg (för att grävfirman sa att det skulle räcka).
Nu har grävfirman fått så mycket jobb och förslagit att jag gräver ett hål på utsidan själv och drar ut rören själv, så att vi ska kunna börja jobba invändigt med badrummet innan avloppet är grävt ute. Är det normalt?
Är helt ny i dessa sammanhang.

• Gilla
Larmal
  • Laddar…
tja är det som beskrivits så går det naturligtvis att göra så? Vill du vänta på att nån annan gräver så får du ju vänta då. Vill du börja dra rör inne så är det ju enkelt om man kan dra det till utsidan och den dagen det grävs mer så ansluter man bara.
Helt valfritt.

• Gilla
Berghain
  • Laddar…
Gränsen mellan Rör - och markentreprenör brukar gå vid fasadliv så det låter vettigt.
Dock gäller det att ha koll på höjderna så att ditt rör inte ligger för djupt och inte kan få rätt fall till avloppstank.

• Gilla
Berghain och 2 till
  • Laddar…
Berghain Berghain skrev:
Det är en dum fråga kanske men jag har hamnat i ett lite knepigt läge vad gäller gränsdragning och ansvarsfördelning mellan grävfirman och rörmokare.

Är idag i ett tidigt skede i att dra avlopp (2 stammar: 1 till sluten tank och en till slamavskiljare/2 kammare) till framtida badrum.
Jag har själv bilat upp invändigt genom betongplatta och mark. Hålet går ner snett under en vägg som är 40 cm tjock, ungefär halvvägs under vägg (för att grävfirman sa att det skulle räcka).
Nu har grävfirman fått så mycket jobb och förslagit att jag gräver ett hål på utsidan själv och drar ut rören själv, så att vi ska kunna börja jobba invändigt med badrummet innan avloppet är grävt ute. Är det normalt?
Grävfirman jobbar utanför huset, rörmokaren innanför huset Känns som en naturlig gränsdragning.
Jag gjorde ungefär som du eftersom det inte tidsmässigt matchade för mig.

Jag skulle ju inte lagt skarven under väggen, utan gått ut en liten bit.

Sen får du se till att avloppsröret är ordentligt förankrat invändigt så att det inte rör sig när man trycker på nästa rör utifrån.

• Gilla
Berghain
  • Laddar…
Du kan avtala vad som helst med vem som helst bara det inte är olagligt eller strider mot författning.
Således finns det ingen gräns mellan ute/inne för entreprenörerna. Detta gör att det är ytterst viktigt att när man frågar entreprenörer om ett pris vad som ingår och till vilken gräns eller ännu bättre ställa frågan tydligt och skriftligt. Som beställare borde du ha gjort en gränsdragning för de olika entreprenörerna.

Då konsumenttjänstlagen gäller för sådan arbeten där beställaren är en fysisk person och inte ett företag så finns det hjälp att hämta på nätet innan entreprenör ska handlas. Seriösa entreprenörer vill också använda detta.

På nätet finns regelverket "ABS18"tidigare "ABS09" samt ett "hantverkarformulär".

Man avtalar om arbete som ska utföras, tidsomfattning för arbetet samt pris,
Då kan man undvika många fällor som leder till dyra och utdragna entreprenader.

Ovanstående åtgärd att använda nätet och ladda hem regelverk är gratis men mitt råd är att är man minsta tveksam ta kontakt med byggkonsulter som är proffs på detta, det kostar lite men i det stora hela spar det också pengar och tid.

Byggkonsulten

• Gilla
Berghain och 1 till
  • Laddar…
Tack alla för bra svar! Det är inte alla gånger kommunikationen blir klockren med entreprenörer om man inte riktigt har koll. Det här ger mig lite mer kött på benen, helt klart.

Berghain Berghain skrev:

det är ingen dum fråga, för det är inte så enkelt som det låter. Jag som lägger rör i folks trädgårdar får INTE lägga rör under husets platta. Så, där har har du gränsen.

Berghain Berghain skrev:

Är det ens godkänt att använda 2-kammarbrunn? Finns det ens att köpa idag? Jag har nyligen moderniserat mitt avlopp och trots att jag har en 3-kammarbrunn där överloppet gick ut till en rensbrunn och sedan vidare i öppet dike så var jag tvungen att ordna med någon form av infiltration innan det släpps ut i det öppna diket.

Claes Sörmland
B Bengt Svejdur skrev:
Är det ens godkänt att använda 2-kammarbrunn? Finns det ens att köpa idag? Jag har nyligen moderniserat mitt avlopp och trots att jag har en 3-kammarbrunn där överloppet gick ut till en rensbrunn och sedan vidare i öppet dike så var jag tvungen att ordna med någon form av infiltration innan det släpps ut i det öppna diket.
Antalet kamrar är inte det kritiska i en slamavskiljare utan att produkten möter vissa standarder för slamavskiljning. Slamavskiljare på 700 l med två kamrar är vanliga för BDT-vatten för ett hushåll om 5 PE.

Utsläpp av WC-avlopp som inte har genomgått längre gående rening än slamavskiljning är förbjudet enligt förordning. (Gäller utsläpp i vattenområdet.)

• Gilla
Berghain
  • Laddar…
Hur vanligt är det med bara BDT-vatten från ett badrum? Finns det inte nästan alltid en toalett där också?
Visst, ts kan ju dra in två avloppstammar, en från den slutna tanken och en från 2-kammarbrunn men det låter ju som lite överarbetning istället för att ha 3-kammarbrunn med infiltration.

B Bengt Svejdur skrev:
Hur vanligt är det med bara BDT-vatten från ett badrum? Finns det inte nästan alltid en toalett där också?
Visst, ts kan ju dra in två avloppstammar, en från den slutna tanken och en från 2-kammarbrunn men det låter ju som lite överarbetning istället för att ha 3-kammarbrunn med infiltration.
Har redan en hyfsat ny tvåkammarbrunn för BDT som kom med husköpet. Trekammarbrunn är inte ett alternativ enligt kommunens regelverk utan endast sluten tank för toalettvatten. Så bdt:t ska kopplas på befintliga rör ute, avlopp toalett separat till sluten tank.

Staffans2000
E Erik Salhammar skrev:
det är ingen dum fråga, för det är inte så enkelt som det låter. Jag som lägger rör i folks trädgårdar får INTE lägga rör under husets platta. Så, där har har du gränsen.
Får INTE?

Staffan

Berghain Berghain skrev:
Har redan en hyfsat ny tvåkammarbrunn för BDT som kom med husköpet. Trekammarbrunn är inte ett alternativ enligt kommunens regelverk utan endast sluten tank för toalettvatten. Så bdt:t ska kopplas på befintliga rör ute, avlopp toalett separat till sluten tank.
Det som på många håll är begränsningen med tre-kammarbrunn är att den kräver infiltrationsbädd som tar hand om överloppsvatten. Jag hade just det problemet tidigare i år när jag fick krav från miljökontoret i vår kommun att vårat avlopp inte längre var godkänt då det saknade infiltrationsbädd. Men det fanns en lösning för det, det finns något som heter 4evergreen och är en markbädd på burk. Den tar väldigt liten plats, mycket mindre plats än den slutna tank som du nog har. Den är helt godkänd att använda och är dessutom mycket bättre än en markbädd då den vid normal användning har nästan livstids användning, vilket inte markbädd har (den måste oftast grävas om efter ca 10 år och då kan den inte ligga på samma ställe). Den kräver ingen el och väldigt minimalt underhåll, enkel installation och inte krav på något serviceavtal. Jag skulle bli förvånad om din kommun kan neka en sådan installation. Sök på nätet så får du fram all information om den.

• Gilla
Berghain
  • Laddar…
Har någon av er förresten tips på nån bra sida med sprängskisser på hur jag kan dra ut rören under fasadliv själv? nu har jag grävt en del på utsidan och börjar närma mig det gotländska frostfria djupet :) där rören ska gå igenom.
Jag vill ju bara förbereda så grävaren kan hitta rören och så att rörmokare kan köra igång invändigt. Jag är ju helt färsk på detta och undrar lite vad jag ska ha runt rören? Funkar det att fylla på med singel runt rören och att dessa sedan sticker ut? Måste jag fixera dessa under fasadliv utvändigt där jag grävt (så grävaren kan koppla på rör) eller kan de ligga löst i singeln för justermån?

Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Får INTE?

Staffan

Nej. Där ska en rörläggare godkänna läggningen.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.