Ska lägga ny marksten. Hur tjocka stålrör bör man ha till att dra avjämningsplankan mot ?

F furis73 skrev:
Ska lägga ny marksten. Hur tjocka stålrör bör man ha till att dra avjämningsplankan mot ?
Brukar köra på rör med en tum i innermått så cirka 34mm yttermått. Blåa rör brukar vara i liknande dimensioner.

Fyller på med en fråga:
Längden på rören? Vilken längd blir lämplig att jobba med?

Skånepöjk
E erikandersk skrev:
Fyller på med en fråga:
jag hade 2.5m och det var alldeles för kort. Tror man kan ha längre än man tror… typ 4m?

E erikandersk skrev:
Fyller på med en fråga:
Helst ska man ju ha flera längder om man håller på med plattor yrkesmässigt men ska man bara göra en yta hemma så får det ju anpassas efter platsen.

Jag brukar köra mest med 3m. Mycket av logistiska skäl då flaket på jobbebilen är strax över 3m, containern som jag förvarar rören i är en 10-fotare och dom har fortfarande lite spänst i sig när man kör med 34mm rör. Ska man gå upp i längd så måste man antingen förvara dom på ett sätt med mycket stöd så att det inte blir bananer med tiden eller så får man gå upp i diameter.
Att ha böjda rör är som gjort för fågelbad på den färdiga ytan samt att det mest skapar frustration när man ska väga in dom.

• Gilla
furis73
  • Laddar…
Hej vart köper man dessa rör ?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.