Jag försöker avgöra om en avskiljande vägg i mitt garage på ca. 33 kvm är bärande eller ej.
Väggen är 9 cm tjock och jag har bifogat ritningar nedan. Taket består av papp. Någon som vågar sig på en gissning eller har tips på en inte allt för kostsam lösning?
Väggen är 9 cm tjock och jag har bifogat ritningar nedan. Taket består av papp. Någon som vågar sig på en gissning eller har tips på en inte allt för kostsam lösning?
Gissar att det är väggen i mitten du vill ta ner? Hur stor öppning ska du göra? Det är en spännvidd på 6m utan väggen i mitten så utan väggen i mitten krävs en helt annan konstruktion än den som är idag. Antar att den nedersta ritningen är takplansritningen? Då verkar det som att takbjälkarna är skarvade på denna vägg, med andra ord bärande.A Arseface skrev:
Ok, tack! Det stämmer att det är väggen i mitten. Vill helst öppna upp hela men tror det skulle göra mycket även om de vertikala reglarna blir synliga.T Tompafix skrev:Gissar att det är väggen i mitten du vill ta ner? Hur stor öppning ska du göra? Det är en spännvidd på 6m utan väggen i mitten så utan väggen i mitten krävs en helt annan konstruktion än den som är idag. Antar att den nedersta ritningen är takplansritningen? Då verkar det som att takbjälkarna är skarvade på denna vägg, med andra ord bärande.
Den sista bilden är takplansritningen.
Om hela väggen ska bort så är det helt nya takstolar eller en stålbalk som gäller för att växla av.A Arseface skrev:
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 6 412 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 6 412 inlägg
Ibland fungerar skivor stabiliserande så att inte reglarna ska kunna vika sig vid tryck från sidan (vind t ex), men det kanske inte är relevant i detta fallet. Kan inte tillräckligt för att bedöma det.
Reglarna tål klart mintre om de inte stagas i sidled av något. Så även avlägsning av ytskikt kan vara problematiskt.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 46 183 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 46 183 inlägg
Krysstag kanske, alltså att man mellan två närliggande reglar sätter två stycken metallstag som bildar ett kryss, bör väl upprepas ett par gånger när väggen är så lång. Det är så man stabiliserar enkla lagerhyllor som bara består av lodräta reglar och hyllplan.
Nej, det är knäckning jag syftade på. Jag tror inte att byggnaden blir instabil. Man skulle kunna slå på ytterligare en regel på de befintliga. Jag är inte säker på att det är ett problem. Men det är en aspekt som behöver beaktas.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Avgöra om en vägg är bärande eller inte
Planlösningar -
Kan man på bild avgöra om det är hussvamp?
Gifter, farliga byggmaterial & skadedjur -
Hjälp att avgöra om sladden funkar
El -
Kan man avgöra om syllen är tryckimpregnerad?
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus -
Köpa del av tomt - hur avgöra pris?
Priser, Kalkyler, Fastighetsskatt m m.