Hejsan

Har ett gammalt element som behöver bli rent från många gamla färglager för att sedan målas igen.

Ett alternativ är ju att använda avfärgningsmedel som man penslar på, lär visst ta ett färglager åt gången, så det kan ju bli ett ganska digert arbete, och dyrt också kan jag tänka mig.

Ett annat alternativ vore att lägga ner elementet i ett kaustik-soda bad, eller kanske blanda kaustik soda med tapetklister och pensla på, fast badet känns som det kommer att bli mer effektivt. Vad tror ni om detta?

Låter som blästring är lättare och snabbare. Är det ett gammalt element?
Brukar vara rätt tjockt gods i dom, och är man lite lätt på handen så äter blästern inte sönder godset heller.

Nja, bläster är ju inte nödvändigtvis vare sig lättare eller snabbare om man inte har ett blästerskåp stort nog, vilket jag inte har, eller har du några bra ideer? Att lägga i kaustik-soda är ju inte så tidsödande egentligen, eftersom man själv kan göra annat under tiden, och inte så svårt heller, bara man har ett kar stort nog :-)

Kolla med någon firma som håller på med blästring. Det kan inte kosta många kronor eller fikabröd för att få ett element blästrat.

Ok, vi utesluter blästertekniken eftersom jag inte har nån, eftersom det kan påverka ytan och att lämna iväg elementet inte är något alternativ.

de folket menar är att du lämnar iväg elementet för blästring. absolut smidigast o blir bäst resultat.

obba skrev:
de folket menar är att du lämnar iväg elementet för blästring. absolut smidigast o blir bäst resultat.
Tack för tipset, men vi utesluter blästertekniken eftersom jag inte har nån, eftersom det kan påverka ytan och att lämna iväg elementet inte är något alternativ, att blanda in "entreprenörer" brukar aldrig vara "smidigt", och inte särskilt billigt heller. Smidigt, vore att lägga elementet i ett kar med kaustik-soda, och sedan ta upp det en dag senare och skölja av det. Så därför undrar jag om någon har någon erfarenhet eller kunskap om detta.

Varmluftspistol och en skrapa är ett alternativ.
Ett annat är att pensla på bromsvätska. Den löser upp nästan all färg effektivt.
Jag skulle nog börja med varmluftspistolen och sedan pensla på på bromsvätska för att få bort det sista. Sen är det bara att spola av med vatten och måla.

Hejsan

valter53 skrev:
Varmluftspistol och en skrapa är ett alternativ.
Ett annat är att pensla på bromsvätska. Den löser upp nästan all färg effektivt.
Jag skulle nog börja med varmluftspistolen och sedan pensla på på bromsvätska för att få bort det sista. Sen är det bara att spola av med vatten och måla.
Skrapa funkar tyvärr inte då det inte går att komma åt.
Ska testa lite bromsvätska på en fläck och se hur det verkar.

Tack för tipset.

Mvh Thomas

Kaustiksoda fungerar ypperligt på lite mindre saker jag provat.
Tex fönsterhakar och ventilgaller samt annat i den storleken så det borde ju gå på ett element med tycker jag.

Nu ärf ju inte TS intresserad av blästring men om det är någon annan som läser tråden så kan jag bara varmt rekommendera det. Gjorde det på ett gäng sektionsradiatorer från förra sekelskiftet och blev mycket nöjd.

om elementet är målat med riktig element färg så kan varmluft pistol vara rena skiten,den färgen är gjord för hög värme och blir inte kul vid sådant.
ta färgborttagning som lämpar sig för starka olje färger.
färghandlaren ger råd.

har också lämnat in större grejjer på blästring och det kosta mig en vaniljlängd. tror att det är det enda sättet att få ett bra resultat.

gnuttisch skrev:
har också lämnat in större grejjer på blästring och det kosta mig en vaniljlängd. tror att det är det enda sättet att få ett bra resultat.
Flera pratar om blästerfirmor som arbetar för kanelkransar och vaniljlängder, men ingen nämner några namn, vilka är dom firmorna?

Bra tanke med varmluftpistolen där. Ska testa bromsoljan, men har inte hunnit ännu, ett par andra saker smet emellan.

thomasx skrev:
Flera pratar om blästerfirmor som arbetar för kanelkransar och vaniljlängder, men ingen nämner några namn, vilka är dom firmorna?

Bra tanke med varmluftpistolen där. Ska testa bromsoljan, men har inte hunnit ännu, ett par andra saker smet emellan.

dom firmorna är i princip alla blästerfirmor. vet inte vart du bor så de e svårt att ge nått namn på firmor..

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.