tommib tommib skrev:
Sen ska man också ha källmaterial som tjänar på en bättre anläggning...
Framförallt det. Jag som ägnar mig åt modern musik kan lugnt säga att du kan i stort sett utesluta all populärmusik, med några få undantag (t ex Dire Straits). Lyssnar man på klassiskt är det en helt annan sak.

• Gilla
Fotografen
  • Laddar…
Det är ungefär det jag kommit fram till också, stor skillnad på artister och hur mycket man bryr sig.
Det går mycket Dire Straits och Mark Knopfler här...

• Gilla
blackarrow och 1 till
  • Laddar…
Fotografen Fotografen skrev:
Det är ungefär det jag kommit fram till också, stor skillnad på artister och hur mycket man bryr sig.
Det där är lite jobbigt – jag älskar mycket ny musik, men stör mig ofta på senare års ljudideal för musikproduktion. Jag tycker dock att det har blivit lite bättre igen de senaste åren, allt är inte lika sönderkomprimerat längre.

2 saker har för alltid förändrat mitt ljudlyssnande till bättre med stormsteg.

1. Jag tillverkar alla högtalare själv med noggrant utvalda delar i delningsfilter mm. Utvalda av andra vill säga. Jag kan löda men är ingen hejare på att designa filter eller välja ut komponenter. Idogt testande i min lyssnarmiljlö och byte av komponenter ger en skräddarsydd ljudupplevelse.

2. Revaxör!

• Gilla
Haba_tsutt och 3 till
  • Laddar…
Jag gjorde mitt största lyft upplevelsemässigt när jag på i början på 90-talet började lyssna på musiken istället för att lyssna på stereon. Just nu spisas renässansmusik på min gamla 80-talsrigg, utan säkerhetsnålar i gardinerna.

MI0004286771.jpg

• Gilla
Oldfart och 5 till
  • Laddar…
Mikael_L
Man hör skillnad mellan en för 15 och en för 50 000 också. Den senare med fördel inköpt begagnad.
Men skillnaden mellan 3-5 000 och 15 000 är nog störst.
Jag tror att det är ganska få personer som skulle plocka ut en förstärkare med god säkerhet i ett väl genomfört blindtest även om man jämför en vettigt konstruerad 2000-kronors med en 200.000 kronors.

Där välljudsvinsten snabbt finns att fånga är på högtalarna och minst lika mycket i rumsakustiken.

Och sätter man en enmiljoner kronors anläggning i ett akustiskt uselt rum är allt helt bortkastat.

• Gilla
ricebridge och 3 till
  • Laddar…
Mikael_L
T TowaTei skrev:
Det där är lite jobbigt – jag älskar mycket ny musik, men stör mig ofta på senare års ljudideal för musikproduktion. Jag tycker dock att det har blivit lite bättre igen de senaste åren, allt är inte lika sönderkomprimerat längre.
Musiken produceras alltmer för att låta någorlunda hyggligt genom högtalaren på mobiltelefonen.
Då blir det naturligtvis ganska stora kompromisser. Dock tycker jag att musikproducenterna har börjat få lite bättre grepp om den nya verkligheten, de lyckas alltmer få det att låta musik trots en nästan total avsaknad av frekvenser under 100Hz. De har helt enkelt blivit ett annat sätt att designa och producera musik.
Och sen är inte allt så, ens idag.
Filmmusik brukar vara en trevlig upplevelse här hemma, med mina (nygamla*) högtalare som når ner till 30Hz.

*Köpte de i somras, men det är 40 år gamla härken, som jag alltså tjackade begagnat.

• Gilla
ricebridge
  • Laddar…
Här finns det fina vägguttag också.
http://www.furutech.com/2016/05/19/13025/

Furutech skrev:
Nano Crystal² Formula – Nano Crystalline, Ceramic and Carbon Powder
Incorporated into new NCF series of Furutech products, Nano Crystal² Formula — NCF is comprised of a special crystalline material that has two “active” properties. First, it generates negative ions that eliminate static and secondly, it converts thermal energy into far-infrared. Furutech then combines this remarkable crystalline material with nano-sized ceramic particles and carbon powder for their additional “Piezo Effect” damping properties. The resulting Nano Crystal² Formula is the ultimate electrical and mechanical damping material – only found in Furutech products!
För mig är det inte uppenbart varför det är bra att ett vägguttag kan omvandla värmeenergi till infrarött ljus.

Mikael_L Mikael_L skrev:
en vettigt konstruerad 2000-kronors
Det var just det.
Köper du en förstärkare för 2 laxar har innanmätet kostat 50 spänn.
Sorgligt.

• Gilla
Ulf Peter
  • Laddar…
Jag vet inte om man ska skratta eller gråta... Eller skratta så jag gråter...

De är makalöst duktiga på att slänga sig med tekniska termer och förklara hur det funkar. Men skulle det påverka ljudet? Nej...

hsd
Det var just det.
Sorgligt.
Vad tror Du innanmätet på en iphone kostar

Det var just det.
Sorgligt.
Finns inget som garanterar att en dyrare starkare har andra, dyrare, komponenter. Där kan vara en rätt rejäl prisskillnad i inköpsvolymer.

Till en dyrare apparat har man åtminståne utrymmet att göra en bättre konstruktion med bättre komponenter.
Sen är det kanske inte alltid man gör det, sorgligt nog.

• Gilla
Ulf Peter
  • Laddar…
hsd hsd skrev:
Vad tror Du innanmätet på en iphone kostar
Troligtvis inte mycket, äger ingen iphone. Appleprodukter är mest jobbiga, gör en massa jag inte bett om. Mest hype/sektbeteende bland äppelfolk om ni frågar mig.

• Gilla
Ulf Peter och 1 till
  • Laddar…
tommib
Mest hype/sektbeteende bland äppelfolk om ni frågar mig
Till skillnad från audiofiler då?

Detta var inte specifikt riktat mot dig men svårt att släppa ett sånt upplägg...

• Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.