Det är ungefär det jag kommit fram till också, stor skillnad på artister och hur mycket man bryr sig.
Det går mycket Dire Straits och Mark Knopfler här...
Det går mycket Dire Straits och Mark Knopfler här...
Det där är lite jobbigt – jag älskar mycket ny musik, men stör mig ofta på senare års ljudideal för musikproduktion. Jag tycker dock att det har blivit lite bättre igen de senaste åren, allt är inte lika sönderkomprimerat längre.Fotografen skrev:
2 saker har för alltid förändrat mitt ljudlyssnande till bättre med stormsteg.
1. Jag tillverkar alla högtalare själv med noggrant utvalda delar i delningsfilter mm. Utvalda av andra vill säga. Jag kan löda men är ingen hejare på att designa filter eller välja ut komponenter. Idogt testande i min lyssnarmiljlö och byte av komponenter ger en skräddarsydd ljudupplevelse.
2. Revaxör!
1. Jag tillverkar alla högtalare själv med noggrant utvalda delar i delningsfilter mm. Utvalda av andra vill säga. Jag kan löda men är ingen hejare på att designa filter eller välja ut komponenter. Idogt testande i min lyssnarmiljlö och byte av komponenter ger en skräddarsydd ljudupplevelse.
2. Revaxör!
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 845 inlägg
Jag gjorde mitt största lyft upplevelsemässigt när jag på i början på 90-talet började lyssna på musiken istället för att lyssna på stereon. Just nu spisas renässansmusik på min gamla 80-talsrigg, utan säkerhetsnålar i gardinerna.

Jag tror att det är ganska få personer som skulle plocka ut en förstärkare med god säkerhet i ett väl genomfört blindtest även om man jämför en vettigt konstruerad 2000-kronors med en 200.000 kronors.Fotografen skrev:
Där välljudsvinsten snabbt finns att fånga är på högtalarna och minst lika mycket i rumsakustiken.
Och sätter man en enmiljoner kronors anläggning i ett akustiskt uselt rum är allt helt bortkastat.
Musiken produceras alltmer för att låta någorlunda hyggligt genom högtalaren på mobiltelefonen.T TowaTei skrev:
Då blir det naturligtvis ganska stora kompromisser. Dock tycker jag att musikproducenterna har börjat få lite bättre grepp om den nya verkligheten, de lyckas alltmer få det att låta musik trots en nästan total avsaknad av frekvenser under 100Hz. De har helt enkelt blivit ett annat sätt att designa och producera musik.
Och sen är inte allt så, ens idag.
Filmmusik brukar vara en trevlig upplevelse här hemma, med mina (nygamla*) högtalare som når ner till 30Hz.
*Köpte de i somras, men det är 40 år gamla härken, som jag alltså tjackade begagnat.
Här finns det fina vägguttag också.
http://www.furutech.com/2016/05/19/13025/
http://www.furutech.com/2016/05/19/13025/
För mig är det inte uppenbart varför det är bra att ett vägguttag kan omvandla värmeenergi till infrarött ljus.Furutech skrev:Nano Crystal² Formula – Nano Crystalline, Ceramic and Carbon Powder
Incorporated into new NCF series of Furutech products, Nano Crystal² Formula — NCF is comprised of a special crystalline material that has two “active” properties. First, it generates negative ions that eliminate static and secondly, it converts thermal energy into far-infrared. Furutech then combines this remarkable crystalline material with nano-sized ceramic particles and carbon powder for their additional “Piezo Effect” damping properties. The resulting Nano Crystal² Formula is the ultimate electrical and mechanical damping material – only found in Furutech products!
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 700 inlägg
Jag vet inte om man ska skratta eller gråta... Eller skratta så jag gråter...
De är makalöst duktiga på att slänga sig med tekniska termer och förklara hur det funkar. Men skulle det påverka ljudet? Nej...
De är makalöst duktiga på att slänga sig med tekniska termer och förklara hur det funkar. Men skulle det påverka ljudet? Nej...
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 700 inlägg
Till en dyrare apparat har man åtminståne utrymmet att göra en bättre konstruktion med bättre komponenter.
Sen är det kanske inte alltid man gör det, sorgligt nog.
Sen är det kanske inte alltid man gör det, sorgligt nog.