På en CD-spelare med lite åldrad och svag laserlampa har jag med framgång målat mitten och ytterkanten på vissa skivor med svart penna och på så sätt fått spelaren att återge musiken utan krångel.[/QUOTE]Huvudbrytaren skrev:
[QUOTE="lars_stefan_axelsson, post: 3228110, member: När det kommer till CD så är min favorit istället den gröna pennan man skulle måla ytterkanterna och kanterna i centrumhålet med eftersom laserstrålen skulle reflekteras i övergången till luft, och då introducera störningar.Nej, så fungerar det inte riktigt med digitala lagringsmedia.
Välkommen att fortsätta debatten på https://www.byggahus.se/forum/threads/audiofel.337297/
@Huvudbrytaren , @lars_stefan_axelsson och ni andra. Gör det skillnad att måla kanterna på CD-skivor?
För fyra år sedan hade P2 en dokumentärserie i två delar, där den första handlade om lossy-format, och den andra om loudness wars. Det krävs i princip att man lyssnar på den i lossless format, och jag vet i skrivande stund inte vilken del nedanstående länk går till. Kanske båda. Jag ska lyssna om dem, då jag vill minnas att de var riktigt bra.
https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=4112&artikel=6130753
https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=4112&artikel=6130753
Jag blev nyfiken och kollade upp detta, tydligen ett visst värde i komponenterna iaf.Fotografen skrev:
https://m.gsmarena.com/apple_iphone_xs_max_components_value-amp-33454.php
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 202 inlägg
Nej, jag ser inte hur det ens fysikaliskt skulle kunna göra det. Läs Snopes-artikeln jag länkade innan. Vid test där man kontrollerat bitströmmen så ser man ingen som helst skillnad på densamma med och utan penna. Tom på samma disk, där man bara målat halva omkretsen.ricebridge skrev:
En CD levererar ungefär 1.5 Mbps. Dvs en bit varar 2/3 mikrosekund. Men ljus fortplantar sig (inom en storleksordning eller så), med 30 cm per nano-sekund. Så på de 60mm eller så man har på sig så skulle ljuset hinna studsa fem gånger fram och tillbaka på en nanosekund.
Dvs 3000 gånger eller så inom en bit-tid.
Om man räknar med dämpningen och dispersionen i materialet så skulle alltså denna ljuspuls på sin höjd kunna bredda bitintervallet med något litet, litet, epp eftersom den skulle dö ut och smetas ut på mycket kort tid. (Och då ignorerar vi dessutom undersidan av skivan, som pga vägförlängning skulle dämpa större delen av ljuset mycket, mycket mer.) Att signalen breddas av reflektioner drunkar helt i alla elektriska problem i förstärkare, detektorer osv. Och detta tar man höjd för i samplingsprocessen, så det leder inte till något problem. Signalen läses när den har hunnit "lugna ner sig" ändå, och allt ströljus sedan länge är borta.
Dessutom så är det fasövergången som skapar reflektionen. Denna blir man inte av med oavsett färg på andra sidan av mediet. (Jmf. reflektometri på en kabel, man ser avbrott lika väl som kortslutning, det är bara fasen som ändras). Så det färgen skulle kunna hjälpa till med är reflektioner från omgivningen utanför CDn. Nu har jag aldrig sett en CD-spelar-spindel som var något annat än svart till att börja med, så vad extra färg skulle göra går över mitt förstånd. (Även om den var försilvrad så skulle det antagligen inte spela någon roll det heller).
Summa summarum. Det finns inget som talar för att det skulle kunna hjälpa, och i test så har man inte en enda gång kunnat visa att det påverkar ens det minsta lilla.
Här finns lite skrivet om vad man skall göra med kanterna. En del annat svammel också. Intressant är att de inte har en aning om hur det fungerar. De bara vet att ljudet blir bättre om man svarvar, mattar eller målar kanten. Det blir också bättre om man avmagnetiserar skivan eller avlägsnar statisk elektricitet genom att blåsa joniserad luft på den.
https://www.svalander.se/tips_fakta/hifi-tips/cdtips/bearbeta/
Jag tycker för min del att det finns vissa skivor som låter bättre om man målar hela undersidan med svart färg.
https://www.svalander.se/tips_fakta/hifi-tips/cdtips/bearbeta/
Jag tycker för min del att det finns vissa skivor som låter bättre om man målar hela undersidan med svart färg.
Alltså. CD är ju digital. Antingen har man alla bitar, eller inte. Visst, om det är riktigt dåliga (repiga) skivor eller annat så kan man ju få med jitter och blips pga fel. Men annars kan det ju inte bli subtila och musikaliska skillnader. Det skulle kanske vara om man ligger i gränslandet och måste utnyttja felkorrigeringsbitarna konstant, men då har man ju andra problem!
Hela den där affären Svalander Audio borde ju anmälas för lurendrejeri! Snacka om mumbo jumbo....
Hela den där affären Svalander Audio borde ju anmälas för lurendrejeri! Snacka om mumbo jumbo....
Jag har ingen synpunkt på judt denna produkt, men att akustikreglera ett lyssning/biorum är nog det första jag skulle lägga pengar på om jag hade högre ambition än att bara ”titta på tv i vardagsrummet”.Fotografen skrev:
"Rumsresonatorer" är ju lite lattjo också. 11 resp 18 papp hos ni-vet-vem.
[länk]
Har någon några som helst teorier om hur de ska fungera?
"
Funktion
När det spelas musik i ett rum får ljudvågorna en resonator i rummet att börja vibrera och sända ut en specifik ton. Tonens intensitet beror på hur resonatorn vibrerar och tonen är sällan hörbar. Tonens resonansspektra är helt beroende på resonatorns material, form och storlek.
"
Det är väl gott så, att de vibrerar, men på vilket sätt skulle det förbättra ljudet och upplevelsen av musik? Har det nån betydelse vilken musiksmak man har?
Ett sådant arbete börjar dock innan väggarna är på plats i rummet...
Och när du är i farten anmäler du alla Life-butiker, kristallterapeuter, författare till blodgruppsdieter, homeopater, kraniofaciala massörer, kiropraktorer (!) och givetvis det biodynamiska lurendrejeriet i Järna.Erik_Hansson skrev:
Förr kallade man detta kvacksalveri. Och det är även så klart vad Svalander sysslar med.
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 700 inlägg
Jag blev väldigt förvånad när lokalblaskan hade en serie om alternativmedicin helt utan att informera om att denna inte har någon bevisad verkan. 
Empirisk erfarenhet räcker ofta långt. Ett stort problem är att medicinföretagen inte ser vinning att forska inom ämnen de inte kan söka patent på. Det är en väldigt komplex situation, till skillnad mot dessa audio-prylar (om vi nu ska vara on topic) som inte ens med mycket god vilja kan fungera som beskrivet.13th Marine skrev:
Fast det är ju klart, en del av dessa produkter kanske ser fina ut, så det finns väl estetiska värden...
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 700 inlägg
Nja, skulle där finnas verkan i det skulle det troligtvis finnas forskning som visar på detta, det är inte bara företag som forskar.Erik_Hansson skrev:Empirisk erfarenhet räcker ofta långt. Ett stort problem är att medicinföretagen inte ser vinning att forska inom ämnen de inte kan söka patent på. Det är en väldigt komplex situation, till skillnad mot dessa audio-prylar (om vi nu ska vara on topic) som inte ens med mycket god vilja kan fungera som beskrivet.
Fast det är ju klart, en del av dessa produkter kanske ser fina ut, så det finns väl estetiska värden...