3 380 läst ·
10 svar
3k läst
10 svar
Attefallshus och plintgrund, total höjd samt FG. Hjälp!
Vi har beställt en byggsats från ett bolag och bygger då ett Attefallshus på 30 kvm med totalhöjd 3781 mm.
Det ska stå på plintar.
Men hur löser man det smartast så att man inte överskrider 4 meter? Man vill väl ha luft under för att slippa fukt - vårt hus kommer dessutom att stå nedanför en bergsknalle.
Hur anger man sedan FG? Tomten sluttar en del, cirka 10 cm från norr till söder. Nu har jag angett 120 mm + 200 mm på högsta stället och 220 + 200 mm på lägsta stället. Men är det korrekt?
200 mm tänkte jag isolering.
En total gissning från en lekman som inte ens är en man. Men nåt skulle man ju skicka in.
Det ska stå på plintar.
Men hur löser man det smartast så att man inte överskrider 4 meter? Man vill väl ha luft under för att slippa fukt - vårt hus kommer dessutom att stå nedanför en bergsknalle.
Hur anger man sedan FG? Tomten sluttar en del, cirka 10 cm från norr till söder. Nu har jag angett 120 mm + 200 mm på högsta stället och 220 + 200 mm på lägsta stället. Men är det korrekt?
200 mm tänkte jag isolering.
En total gissning från en lekman som inte ens är en man. Men nåt skulle man ju skicka in.
Ja, det verkar vara lite olika -därav min förvirring
Det är ingen höjdmätning efteråt. Ingen bes eller nåt. Med är det med på ritningen när man söker tillstånd så räknas det med.
Och höjden är genomsnitt på ALLA fasader.
Så lägg trädäcket där det är som högst eller om det är bättre på 2 sidor.
Och höjden är genomsnitt på ALLA fasader.
Så lägg trädäcket där det är som högst eller om det är bättre på 2 sidor.
J Jan_G skrev:
Det varierar nog från kommun till kommun.J Jan_G skrev:
I min kommun var det besök från kommunen, med kontrollmätning och ”besiktning”, innan slutbesked gavs och vi kunde börja använda attefallshuset.
Det låter rimligt att de inte åker runt och kontrollerar småbyggnader. Hoppas att vi rätt och om något litet fel slinker igenom så vill man ju inte ha en nitisk kommunperson på sig,
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Hur hitta totalentreprenör för Finja attefallshus
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus -
Kan jag lösa detta? Höjd på attefallshus och plintgrund
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus -
Plintgrund för attefallshus
Grund & Markarbeten -
Tips på Attefallshustillverkare - totalentreprenad sökes
Hustillverkare -
Mindre Attefallshus plintgrund