Vi har beställt en byggsats från ett bolag och bygger då ett Attefallshus på 30 kvm med totalhöjd 3781 mm.
Det ska stå på plintar.
Men hur löser man det smartast så att man inte överskrider 4 meter? Man vill väl ha luft under för att slippa fukt - vårt hus kommer dessutom att stå nedanför en bergsknalle.

Hur anger man sedan FG? Tomten sluttar en del, cirka 10 cm från norr till söder. Nu har jag angett 120 mm + 200 mm på högsta stället och 220 + 200 mm på lägsta stället. Men är det korrekt?
200 mm tänkte jag isolering.

En total gissning från en lekman som inte ens är en man. Men nåt skulle man ju skicka in.

FG anges väl som +höjd utifrån kommunens referenssystem.

Centano Centano skrev:
FG anges väl som +höjd utifrån kommunens referenssystem.

Ja, det verkar vara lite olika -därav min förvirring

Bygg tralldäck på en eller 2 sidor av huset. Räknas som markyta om det är max 50-60 cm högt.

• Gilla
matso100 och 1 till
  • Laddar…
J Jan_G skrev:
Bygg tralldäck på en eller 2 sidor av huset. Räknas som markyta om det är max 50-60 cm högt.
Låter ju genialiskt. Vi tänker göra det dessutom - men då bör det vara även på den sidan som hat högst takhöjd - det är ett hus med högt tak på ena långsidan. Sväljer kommunen detta?

Det är ingen höjdmätning efteråt. Ingen bes eller nåt. Med är det med på ritningen när man söker tillstånd så räknas det med.
Och höjden är genomsnitt på ALLA fasader.
Så lägg trädäcket där det är som högst eller om det är bättre på 2 sidor.

J Jan_G skrev:
Det är ingen höjdmätning efteråt. Ingen bes eller nåt. Med är det med på ritningen när man söker tillstånd så räknas det med.
J Jan_G skrev:
Det varierar nog från kommun till kommun.
I min kommun var det besök från kommunen, med kontrollmätning och ”besiktning”, innan slutbesked gavs och vi kunde börja använda attefallshuset.

L Lillekitte skrev:
Det varierar nog från kommun till kommun.
I min kommun var det besök från kommunen, med kontrollmätning och ”besiktning”, innan slutbesked gavs och vi kunde börja använda attefallshuset.
Det var noga av kommunen. Hur har de tid att åka runt och kontrollmäta alla byggnader?

J Jan_G skrev:

Det låter rimligt att de inte åker runt och kontrollerar småbyggnader. Hoppas att vi rätt och om något litet fel slinker igenom så vill man ju inte ha en nitisk kommunperson på sig,

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.