Hej

Nu tycker jag att jag är ganska färdig med min berättelse om hur vi råkade ut för en besiktningsman som var en riktig klåpare. Hur vi fått kämpa för att först någon skulle tro oss och hur vi sedan fick vårt hus sanerat. Jag har försökt att inte skriva för mycket detaljer om personer för att jag tycker inte det är roligt att hänga ut individer utan vill mer förmedla upplevelsen av vår resa.

Jag har kontinuerligt dokumenterat vår känsloresa på siten undanflyktsgeneratorn.se.

http://www.undanflyktsgeneratorn.se/

Det finns 23 korta stycken som försöker dokumentera ett års ångest.

Jag förstår att du dokumenterat under tiden, och att det är viktigt för dig, men det blev väldigt mycket text. Jag har i alla fall inte ork att plöja igenom alltihopa, och jag tror ärligt talat inte så många andra heller.

Du skulle inte kunna göra en sammanfattning och publicera den här?

O
Låt mig gissa det var AntiClimax som gjorde besiktningen....
Tur att ni hade försäkringen... som täckte... för det hade nog aldrig gått som dolt fel... då det inte är ett "fel" det var normalt på den tiden att man körde tryckat i syllen...

Det är väldigt viktigt att man besiktigar huset ordentligt innan köp. I det ingår även att besiktiga el och VVS...

Det är aldrig roligt att råka ut för saker som dessa.... men ni har haft tur att försäkringsbolaget valt att gå in och betala....

nästa hus ni köper.... gör en egen besiktning....

@andersmc ... skulle gärna göra en sammanfattning om jag visste hur. Det blir gärna tekniskt om hur vi byggde och vem som gjorde vad och det var inte det jag var ute efter när jag ventilerade på bloggen. Men i korthet kan man väl säga att i alla steg från att inte bli trodd av försäkringsbolaget till leverantörer som gör som de vill så har vi fått kämpa. Under det dryga året som vi dagligen hade strider med alla (kändes det som) så tog det enormt på alla krafter. Att man dessutom var ny till processen hur man sanerar ett hus hjälpte inte. Vi hade också tidspress på oss för försäkringen täckte bara en viss tid i evakuering, när då firman som skulle bygga om drog ut på tiden, dels att de inte kom och sen att arbetet blev dubbelt så stort så tog helt enkelt pengarna slut för evakuering.

@Odjuret ... Vi blev lurade helt enkelt, och även besiktningsmannen blev lurad, om han inte var med på det. Men säljaren hade verkligen gått in för att dölja problemet och då är det inte mycket man kan göra. Han lyckades och vi fick ta skiten. Att det sen kommer en polisanmälan i vårt namn kan vi ju bara spekulera i varför, men vår gissning är att det är säljaren som har anmält sig själv på ett sånt sätt att utredningen bara skulle läggas ner. För att det ska försvåra för oss om vi skulle vilja anmäla bedrägeri på riktigt. Men i och med att vi bygge om allt inne i huset vet vi att säljaren har tagit bort delar av en tryckad syll i huset och han nekade till att han kände till att det fanns sånt material i huset, och att det fanns lukt i huset trotts att grannarna säger att han för 10 år sen gick och beklagade sig för att han hade fått en obehaglig lukt. Och det var ungefär då som vi gissar att han även tog bort syllen och blev medveten om vilket problem de hade i huset. Trodde aldrig i min vildaste fantasi att vi skulle bli dragna om näsan vid husköp och att lagen som den är skriven idag inte ger oss som köpare mer skydd. Det räcker med att säljaren envist hävdar att "de visste inte" för att komma undan. Även om han tagit bort syllen, så "visste han inte" att den var tryckad.

Men om jag någon gång mer köper hus så ska jag anlita en besiktningsman som är medlem i SBR, så att jag vet att det är en byggnadsingejör som kontrollerar huset och inte en proffessionell tyckare som kan ha, eller lika gärna, inte har, sakkunskap om byggandskonstruktioner. Samt kräva kvitton på alla arbeten utförda i huset. Badrum och el. Säljaren hade ju även hemmapulat med elen så att det var direkt livsfarligt att vara i vissa rum, allt sånt är ju sanerat nu. Och det var ju grädde på moset att i princip allt säljaren renoverar under 20 års tid hade utförts på snyggt, men felaktigt sätt. Så det var ju bara att sanera sak, efter sak, efter sak som han hade infört, tillfört eller byggt om i huset. Så blåljuga vid försäljning är väldigt framgångsrikt... om man vill bli av med ett ruckel.

O
Det är inte olagligt att vara dum i huvudet... tyvärr...
dock så är jag ganska säker på att du tyvärr inte själv skulle lyckas bättre med bedrägeri biten tyvärr...
Det stora felet är inget fel i lagens mening.... att säljaren sen tätade med silikon runt om är inget bedrägligt...
han tyckte att han hade åtgärdat felet.... Så illa är det..
Själv tycker jag att lagen är helt felaktig utformad som den är med dolda fel. Du ska som säljare garantera i 10års tid att det inte finns några fel i fastigheten som du inte ens kan hitta.... därför är det vettigt att inte är så lätt att få rätt....

Ni kollade på hus i flera års tid, läste ni inte på innan hur saker och ting fungerar? Det är bara och kolla lite här på BH så lär man sig mycket...
Bra att ni inte köpte det första huset.... om en mäklare reagerar så som han gjorde skulle jag än mindre köpt huset...
Men mäklare.... det är inget yrke.... det är en pågående rättsprocess....

Odjuret skrev:
Det är inte olagligt att vara dum i huvudet
Men det kan vara dyrt. Våra säljare som sålde ett 2 år " gammalt" myresjöhus till oss där de tagit ur badrummet ur entreprenaden för att de var för dyra..Perra på gatan fixade ju badrum för 1/10 av priset. Efter 3 år i rätten kostade badrummet dem säkerligen 2x myresjöhuspriset. Viss måtta på intelligens början ju kunna kräva :rolleyes:

O
Du har rätt.... Det är inte alltid gratis att vara dum i huvudet....
Eller är den en av naturens utrensningar?
Man kan alltid hoppas att de lär sig... den hårda vägen... tyvärr gör inte folk det ...

Vilken historia....

Har du gått vidare med polisanmälan på något vis? Att någon annan lämnat in anmälan är ju en form av bedrägeri, så jag kan inte på något vis se att det försvårar för er att göra en egen anmälan, ni har ju gott om tilläggsuppgifter att ge. Inte minst det faktum att ni faktiskt inte gjort någon anmälan!

Vilken hemsk historia.
Jag lider verkligen med er.
Fredrik

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.