Vårt kök är i original från 60-talet och har massiva trälådor med träskenor.
Det bildas konstant "trädamm" i lådorna som känns ofräscht. Som att det uppstår lite slipdamm varje gång man öppnar och stänger lådorna och rätt som det är så har man trädamm över alla köksredskap.
Nu har jag tröttnat på detta fenomen och funderar på hur jag ska åtgärda det?

Är den enklaste och bästa lösningen att helt enkelt lacka lådorna och träskenorna i underskåpet?
Eller är det någon som har en bättre idé?

TACK PÅ FÖRHAND!

BirgitS
Om det är bättre vet jag inte men om man stryker ett stearinljus mot alla ytor som går emot varandra så glider lådorna bättre, vilket borde göra att ytorna nöts mindre. Vet inte om paraffinljus fungerar lika bra.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Jag använder teflon spray, det glider bra.

Tack för svar!

Lådorna glider bra - men kanske kan stearin motverka damm också pga mindre friktion....?

BirgitS
Det är ju enkelt att pröva med stearin på översta lådan så :)

G g_51 skrev:
Tack för svar!

Lådorna glider bra - men kanske kan stearin motverka damm också pga mindre friktion....?
Hur gick det? Jag har samma problem och funderar på hur jag ska göra 😅

M Merty skrev:
Prova stearin och rapportera. Att limma dit nya, hårdare glidytor på lådor och i hurtsarna kan också hjälpa.

M Merty skrev:
Stearin hjälpte inte.... Tillbaka på ruta ett. Inte orkat lacka hela lådorna... Håll mig uppdaterad om du hittar någon lösning!!!

• Gilla
Merty
  • Laddar…
P Pettman skrev:
Prova stearin och rapportera. Att limma dit nya, hårdare glidytor på lådor och i hurtsarna kan också hjälpa.
Vad skulle man kunna testa som hårdare glidyta? Stearin funkade inte för mig...

Hur skulle det bli om man sätter fast ett litet klent flatjärn på underkanten på lådan? Då får man ju trä mot järn och det kanske skulle nöta mindre. Vad tror ni?

På vilket sätt funkade det inte. Inte bättre glid, eller fortfarande trädamm?

G g_51 skrev:
Prova ett långt buntband, den räfflade sidan limmas fast med smältlim och den släta blir ny glidyta.

• Gilla
HasseTeknik och 1 till
  • Laddar…
G g_51 skrev:
Mer stearin. Över hela glidytorna.
Alternativt träolja.

Sedan kan man kolla riktigt noga var dammet kommer från, så man inte missar det och stearinar på rätt ställen

G g_51 skrev:
Något lite hårdare lövträ, typ ek, ask, bok eller lönn. Typ en remsa av skärbräda eller om du kan få tag på acetal/POM/delrin (kärt barn har många namn).

Redigerat:
  • Gilla
g_51
  • Laddar…
Jag skulle nog prova att få på en beläggning på de porösa materialen, så att det blir som en ”Dammbindare”.
Typ en tunn färglös lack eller kanske spraylim.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.