Byggahus.se
Gammelnörden Gammelnörden skrev:
Ok...vi kanske inte har samma referenser. Man kan ju låta trälisten bli en del av och förstärka den stilen man önskar;
[bild] [bild]
Häftigt!
 
  • Gilla
Hson1
  • Laddar…
Baumeister Bubb Baumeister Bubb skrev:
Hej där,

Jag har en par frågor om kakelsättning. Jag åkte bort till vårt bygge idag för att inspektera vårt nysatta kakel i köket. Kakelsättaren har då satt kapade plattor mitt på väggen, och krönat verket med en liten plastlist längs alla avslut; och det ser verkligen förfärligt ut. (Se bilder) Försöker få klarhet på följande punkter:

  • Han hävdar att vi måste ha okapade plattor runt fönsterna; annars ser det dåligt ut. Har detta någon som helst sanning i sig? Var skulle ni sätta de kapade plattorna?
  • Han har som sagt satt en vit liten plastlist längs alla kanter; runt fönster längs det övre avslutet och jag har aldrig sett något liknande användas i sådant överflöd. Måste man ha det så? Hur brukar det göras? Vad kallas denna list? Referensbilder bilder / idéer på bättre avslut?
  • Kan man knacka bort kaklet utan att ta sönder det? Är det rimligt att be honom göra om det?
Alla svar uppskattas,

/T
Riv å anlita en annan...
 
Suck. Regel nummer ett för alla hantverkare/utförare av uppdrag måste väl ändå vara att prata med uppdragsgivaren när man upptäcker ett problem OCH regel nummer två måste också vara att undersöka och planera innan man sätter igång. En professionell kakelsättare bör inse problemen när kakel av mindre storlek ska anpassas till fönster och dörrar och fråga om uppdragsgivaren (betalaren) har önskemål och synpunkter på jobbet. Varför är det så svårt med kommunikation. Problem av detta slag uppstår ju jämt och hamnar ofta här till slut.

Till saken hör att kunden måste få vara hur okunnig som helst; det är ju proffset som har kunskapen och som måste berätta vad som kan hända om man ska följa kundens önskemål eller, i detta fall, val av kakel.

Om man tittar på första bilden har alltså kakelsättaren önskat ha hela plattor mot fönstren i sidled och ordnat det, men ändå accepterat att plattorna under fönstret till vänster är rejält kapade och har ca en tredjedels höjd. Är inte det ologiskt? Vad som inte syns på den bilden är anslutningen till vägghörn eller andra fönster som självklart ställer till det om man ska försöka optimera placeringen och kapning av plattorna. Vad man gör i dylika fall är att fördela kapningarna/problemen på flera ställen så att avvikelserna från det perfekta blir så små som möjligt och/eller placerar dem där de märks minst. Tumstock, miniräknare och lite förnuft brukar fungera bra!
 
  • Gilla
Lajnus och 6 till
  • Laddar…
Huddingebo Huddingebo skrev:
Istället för att kapa en bit mycket så hade jag kapat två bitar betydligt mindre och lagt vid varje fönster. Hade sett betydligt bättre ut.
Så har man gjort i mina badrum för att slippa jättesmala bitar som är jättefula
 
S Stefan1972 skrev:
man kan ju förstå båda parter för att göra på ett annat sätt hade ju blivit lika konstigt och sett tokigt ut det också. Valet av kakel känns ju helt galet.......Sen förstår jag inte behovet av att kakla en vägg sådär ända ner till golv?
Ser ut som ett tvättrum i ett fähus på 60 talet där man tvättade mjölk kannor.
 
  • Haha
  • Gilla
ErikLtz och 4 till
  • Laddar…
Vem i helvete inte kan se helheten på finishen. Hur gick mättandet till? Skulle de själva vilja ha det hemma så här?jag är ledsen för er skull och kommande onödig klabb med dessa nollor till hantverkare
 
  • Gilla
Baumeister Bubb och 1 till
  • Laddar…
Baumeister Bubb Baumeister Bubb skrev:
Hej där,

Jag har en par frågor om kakelsättning. Jag åkte bort till vårt bygge idag för att inspektera vårt nysatta kakel i köket. Kakelsättaren har då satt kapade plattor mitt på väggen, och krönat verket med en liten plastlist längs alla avslut; och det ser verkligen förfärligt ut. (Se bilder) Försöker få klarhet på följande punkter:

  • Han hävdar att vi måste ha okapade plattor runt fönsterna; annars ser det dåligt ut. Har detta någon som helst sanning i sig? Var skulle ni sätta de kapade plattorna?
  • Han har som sagt satt en vit liten plastlist längs alla kanter; runt fönster längs det övre avslutet och jag har aldrig sett något liknande användas i sådant överflöd. Måste man ha det så? Hur brukar det göras? Vad kallas denna list? Referensbilder bilder / idéer på bättre avslut?
  • Kan man knacka bort kaklet utan att ta sönder det? Är det rimligt att be honom göra om det?
Alla svar uppskattas,

/T
Baumeister Bubb Baumeister Bubb skrev:
Hej där,

Jag har en par frågor om kakelsättning. Jag åkte bort till vårt bygge idag för att inspektera vårt nysatta kakel i köket. Kakelsättaren har då satt kapade plattor mitt på väggen, och krönat verket med en liten plastlist längs alla avslut; och det ser verkligen förfärligt ut. (Se bilder) Försöker få klarhet på följande punkter:

  • Han hävdar att vi måste ha okapade plattor runt fönsterna; annars ser det dåligt ut. Har detta någon som helst sanning i sig? Var skulle ni sätta de kapade plattorna?
  • Han har som sagt satt en vit liten plastlist längs alla kanter; runt fönster längs det övre avslutet och jag har aldrig sett något liknande användas i sådant överflöd. Måste man ha det så? Hur brukar det göras? Vad kallas denna list? Referensbilder bilder / idéer på bättre avslut?
  • Kan man knacka bort kaklet utan att ta sönder det? Är det rimligt att be honom göra om det?
Alla svar uppskattas,

/T
Håller med om att det ser bedrövligt ut. Det finns bara en lösning riva allt och be någon som kan sitt gebit göra ett snyggt jobb. Har själv kakelsatt både badrum och kök och aldrig kapar man kakel mitt på en vägg. Man planerar hur det ska se ut innan arbetet påbörjas. Hoppas det går bättre nästa gång.
 
  • Gilla
Sebbe_art
  • Laddar…
Huvva.. Ser faktiskt inte bra ut alls. Är gammal plattsättare och hade inte accepterat att lämna ett jobb sådär. Jag hade alla dar i veckan brutit i hörnet (inte mitt på väggen). Även tråkigt med de skeva plattorna under smygen...
 
  • Gilla
Sebbe_art
  • Laddar…
Och inte lite skeva‍♂️
 
  • Gilla
MartyHed
  • Laddar…
Alltså.. sluta skyll på kaklet! Det är plattsättaren som bör byta yrke och det väldigt fort innan nån annan råka illa ut..
 
  • Gilla
Sevape och 4 till
  • Laddar…
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Sen är det ju alltid lätt att rita något i datorn, och en annan sak att göra det i verkligheten... Jag är inte helt säker på att den här vänsterkanten blir lika ren och snygg i verkligheten.. Det är ju typ en centimeter eller två kakekremsa...
Istället för de fula supersmala plattor skulle kanske en rundad trälist med kanske en avslutande knopp va bättre
 
T
T torkelb skrev:
Till saken hör att kunden måste få vara hur okunnig som helst; det är ju proffset som har kunskapen och som måste berätta vad som kan hända om man ska följa kundens önskemål eller, i detta fall, val av kakel.
Det här tycker jag är ett utmärkt konstaterande. Kommer kunden med ett orimligt önskemål så måste en entreprenör kunna förklara hur det påverkar slutresultatet - PÅ FÖRHAND.
 
  • Gilla
Pegasusus och 3 till
  • Laddar…
Håller med! Detta ser för jävligt ut och jag skulle aldrig godkänna detta. För det första sitter plattorna snett och vint, sedan så räknar man ut så dessa små skärbitar under fönstret inte uppstår. Höj upp så blir det inga eller större skärningar även vid golv. Hörnlisterna kan msn ju tycka vad man vill om men det går ju definitivt att göra mycket snyggare. Kapningen på mitten går att undvika genom att öka fogarna lite ( varje) så att det blir helplatta mellan fönster. MiTT råd är att riva ner och göra om, förslagsvis med hjälp av en riktigt plattsättare.

Baumeister Bubb Baumeister Bubb skrev:
Hej där,

Jag har en par frågor om kakelsättning. Jag åkte bort till vårt bygge idag för att inspektera vårt nysatta kakel i köket. Kakelsättaren har då satt kapade plattor mitt på väggen, och krönat verket med en liten plastlist längs alla avslut; och det ser verkligen förfärligt ut. (Se bilder) Försöker få klarhet på följande punkter:

  • Han hävdar att vi måste ha okapade plattor runt fönsterna; annars ser det dåligt ut. Har detta någon som helst sanning i sig? Var skulle ni sätta de kapade plattorna?
  • Han har som sagt satt en vit liten plastlist längs alla kanter; runt fönster längs det övre avslutet och jag har aldrig sett något liknande användas i sådant överflöd. Måste man ha det så? Hur brukar det göras? Vad kallas denna list? Referensbilder bilder / idéer på bättre avslut?
  • Kan man knacka bort kaklet utan att ta sönder det? Är det rimligt att be honom göra om det?
Alla svar uppskattas,

/T
 
  • Gilla
pekkas44
  • Laddar…
Detta kan inte vara en erfaren plattis som gjort!

Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Jag får känslan av att nån gjort så gott de kunnat utifrån förutsättningarna... Sen kan man ju tycka att plattsättaren borde förklarat vilka nackdelar det för med sig att sätta de där plattorna på högkant....

Angående plastlisterna så beror det ju på hur kaklet ser ut på kanterna... Det finns fina(re) aluminiumlister som jag brukar köra med, de ser roligare ut på nära håll...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.