Byggahus.se

Åtgärda misslyckad kakelsättning

1. Baumeister Bubb
    Medlem · 8 inlägg

Baumeister Bubb

Medlem
    Hej där,

Jag har en par frågor om kakelsättning. Jag åkte bort till vårt bygge idag för att inspektera vårt nysatta kakel i köket. Kakelsättaren har då satt kapade plattor mitt på väggen, och krönat verket med en liten plastlist längs alla avslut; och det ser verkligen förfärligt ut. (Se bilder) Försöker få klarhet på följande punkter:

• Han hävdar att vi måste ha okapade plattor runt fönsterna; annars ser det dåligt ut. Har detta någon som helst sanning i sig? Var skulle ni sätta de kapade plattorna?
    • Han har som sagt satt en vit liten plastlist längs alla kanter; runt fönster längs det övre avslutet och jag har aldrig sett något liknande användas i sådant överflöd. Måste man ha det så? Hur brukar det göras? Vad kallas denna list? Referensbilder bilder / idéer på bättre avslut?
    • Kan man knacka bort kaklet utan att ta sönder det? Är det rimligt att be honom göra om det?

Alla svar uppskattas,

/T

• Laddar…
  2. S
    Medlem · Västernorrland · 6 636 inlägg

Stefan1972

Medlem
    man kan ju förstå båda parter för att göra på ett annat sätt hade ju blivit lika konstigt och sett tokigt ut det också. Valet av kakel känns ju helt galet.......Sen förstår jag inte behovet av att kakla en vägg sådär ända ner till golv?

3. Hus tomte
    Renoveringsnovis · Södra Stockholm · 302 inlägg

Hus tomte

Renoveringsnovis
    Va fan hände :surprised:

• Laddar…
  4. Dan_Johansson
    Allvetare · Västra götaland · 5 328 inlägg

Dan_Johansson

Allvetare
    Jag får känslan av att nån gjort så gott de kunnat utifrån förutsättningarna... Sen kan man ju tycka att plattsättaren borde förklarat vilka nackdelar det för med sig att sätta de där plattorna på högkant....

Angående plastlisterna så beror det ju på hur kaklet ser ut på kanterna... Det finns fina(re) aluminiumlister som jag brukar köra med, de ser roligare ut på nära håll...

5. Marlen Eskilsson
    Administrator · Skåne · 6 561 inlägg

Marlen Eskilsson

Administrator
    Plattsättare vi har anlitat har diskuterat hur vi vill att de sätter plattorna innan de påbörjar arbetet. Det kan väl inte vara en professionell plattsättare som beskär plattor mitt på en vägg sådär?

• Laddar…
  6. Alfredo
    Besserwisser · Västernorrland · 11 802 inlägg

Alfredo

Besserwisser
    Det är möjligt att dessa plattor är svåra att få till bra men då borde han ha avrått för detta ser tyvärr inte klokt ut. :(:cry:

• Laddar…
  7. Marlen Eskilsson
    Administrator · Skåne · 6 561 inlägg

Marlen Eskilsson

Administrator
  8. S
    Medlem · Västernorrland · 6 636 inlägg

Stefan1972

Medlem
    jo men problemet är ju tydligen fönstret, det går antagligen inte jämnt upp där heller så det kanske blir en halvplatta runt fönstret på endera sida och det kommer man också att se. frågan är ju vad det ska vara under fönstret? Kommer man att se dessa plattor överhuvudtaget? Fattar liksom inte hur det ska se ut sen?

9. A
    Medlem · 1 427 inlägg
    Den bilden har inga fönster att ta hänsyn till så det blir inte en rättvis jämförelse

10. V
    Hobbysnickare · Stockholm · 754 inlägg

vanpire

Hobbysnickare
    Knacka bort kakel måste man göra så snart som möjligt. Att skära till smala plattor och sätta dom i mitten är helt fel. Gör om gör rätt!

11. L
    Medlem · 180 inlägg

LoTiX

Medlem
    Passa på när de tas bort att sätta stora härliga plattor istället. Vilket av kakel och fogfärg och på högkant blir inte bra. Ens me vettig montör.

• Laddar…
  12. Huddingebo
    Medlem · Stockholm · 2 112 inlägg

Huddingebo

Medlem
    Istället för att kapa en bit mycket så hade jag kapat två bitar betydligt mindre och lagt vid varje fönster. Hade sett betydligt bättre ut.

13. T
    Medlem · stockholm · 1 997 inlägg

toolman77

Medlem
    När plattorna inte går jämnt ut måste ju diffen tas upp någonstans. Jag hade valt att sätta så centrerat det går runt fönstren, låtit nischen bli som det blir och ha kapet i hörnet.

Annars tycket jag att sättningen av plastlisterna är katastrofal. Det är glipor i hörnen och de avkapade bitarna under nischen sitter ojämt. Skulle föredra att sätta kakel hela vägen in och jolla hörnen. Alternativt bara jolla smådelar till hörnen.

https://www.byggahus.se/badrum/jolla-saga-snygga-horn-vid-plattsattning

14. tensiden
    Husägare · Sydöstra · 1 287 inlägg

tensiden

Husägare
    Ser ju ganska snett ut under fönstret också?

15. U
    Verktygstokig · 235 inlägg

Utsliten och utdömd

Verktygstokig
    Ser ut att finnas ganska mycket utrymme runt fönsterkarm och salning. Hade snickare och plattsättare kommunicerat lite så tror jag absolut att detta hade gått att göra snyggare.

Men som andra redan påpekat så blir det lite tricky att få snyggt när plattor är så smala. Det är ju ganska fult också att ha smala bitar på var sida om fönstret, speciellt om de är olika breda så det ser ocentrerat ut. Det finns inte mycket spelutrymme med detta kaklet på högkant.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.